A családja nem tudott fizetni, öt férfi megerőszakolta

  • narancs.hu
  • 2016. július 1.

Külpol

„Késő éjjel vitték el, senki sem tett ellene semmit, mert mindenki rettegett.”

Drámai hangú közleményt adott ki az Amnesty International arról, hogy esnek szinte törvényszerűen szexuális erőszak áldozatául a menekült nők Líbiában. A jelentés szerint „a szervezet pugliai és szicíliai befogadó központokban legalább 90 olyan menekülttel és migránssal beszélgetett, akik az elmúlt hónapok során útjukon embercsempészek, emberkereskedők, bűnszervezetek és fegyveres csoportok erőszakos cselekményeitől kísérve a Földközi-tengeren átkelve jutottak el Líbiából Dél-Olaszországba”.

Az így szerzett információk rettenetes képet festenek a menekülők helyzetéről és lehetőségeikről.

A jelentés valóban nem szűkölködik az elképzelhetetlenül tragikus esetleírásokban

„Az Amnesty International 15 nővel beszélt, akik közül a legtöbben egybehangzóan állították, hogy a líbiai partokra tartó útjuk során folyamatosan szexuális erőszaktól rettegtek. Többen mondták, hogy a szexuális erőszak olyannyira hétköznapi jelenségnek számít, hogy az esetleges terhességet elkerülendő már az utazás előtt fogamzásgátló tablettát kezdtek szedni. Az egyesület által meglátogatott, az olaszországi Bariban működő befogadó állomás orvosi személyzete megerősítette, hogy más nők is erről számoltak be. Az Amnesty International összesen 16 szexuális erőszakról értesült áldozatoktól és szemtanúktól.

A beszámolók szerint a nők ellen maguk az embercsempészek, emberkereskedők vagy fegyveres csoportok tagjai követtek el szexuális erőszakot. Mind a csempészútvonalon, mind olyan magánházakban, illetve elhagyatott raktárépületekben volt példa támadásra, ahol a nőket fogva tartották, miközben az Európába tartó csónakok érkezésére vártak.

Egy 22 éves eritreai nő arról tájékoztatta az Amnesty Internationalt, hogy szemtanúja volt egy másik nő csoportos megerőszakolásának, annak ürügyén, hogy az embercsempész szerint nem fizette ki a díját.

„A családja nem tudott újra fizetni. Elhurcolták, és öt líbiai férfi megerőszakolta. Késő éjjel vitték el, senki sem tett ellene semmit, mert mindenki rettegett” – mesélte.

A 22 éves eritreai Ramya elmondása szerint miután 2015 márciusában megérkezett az országba, az északkelet-líbiai Adzsdábija környékén emberkereskedők fogságában többször megerőszakolták.

„Az őrök ittak és hasist szívtak, majd bejöttek, kiválasztottak maguknak egy nőt és kiráncigálták. A nők próbáltak ellenállni, de amikor fegyvert szegeznek az ember fejéhez, ha életben akar maradni, nem igazán van választása. Engem kétszer is megerőszakolt három férfi… nem akartam meghalni…”

Nem folytatjuk tovább, a jelentés teljes terjedelmében itt olvasható, s talán azok számára is okulásul szolgál, aki pillanatnyi politikai s egyéb természetű előnyeik érdekében megszólalásaikban rendszeresen gazdasági bevándorlókról és körülkerítendő országokról beszélnek.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.