Menekültek Assisiben

A csónak és a remény

  • - urfi -
  • 2016. szeptember 2.

Külpol

„Umbria egészen más, mint Toszkána – gondolta –, parasztabb, ősebb, szentebb, és mintha egy árnyalattal zordonabb is volna. A franciskánus föld.”

Így mélázik az Utas és holdvilág tenyérbemászóan szépelgő főhőse, Mihály, akinek ehhez hasonló mondatai máig erősen formálják a magyarok Olaszország-képét. A két régió határán fekvő Cortona közigazgatásilag még Toscanához tartozik, olyannyira, hogy itt játszódik a Napsütötte Toszkána című regény és film, amely az utóbbi időben alkalmasint még Szerb Antal regényénél is jobban formálja a magyarok Olaszország-képét. Lényegét tekintve azonban umbriai város ez: nem dombtetőre, hanem hegyoldalba épült, és az egészet belengi a szerzetesrend szelleme. A hegy tetején nyugszik a ferences szent, Cortonai Margit, a város számos templomának egyike pedig Krisztus keresztjének egy darabját és Szent Ferenc fontos relikviáit is őrzi. Ennek oldalában fut egy utca, a mindent lebíró turistarohamok egyik fő útvonala, ahol először késztettek megállásra a menekültek. A régi kolostorépület falán két nagy alakú fotó: az egyiken életnagyságú, riadt tekintetű férfiak és asszonyok kecmeregnek ki a görög partokra, a másikon egy közeledő csónaknak integet egy magányos fiú. Alatta eldobott mentőmellények tornyosulnak.

false

 

Fotó: wikipedia

Ahogy a nemzetközileg is jegyzett fotófesztivál (Cortona on the Move) képei ezen az egyrészt szakrális jelentésű, másrészt viszont a vendéglátózás által uralt terepen megidézik a menekültek megpróbáltatásait, az a magyar szemnek nagyon radikálisnak tűnik. Nálunk a közterek a menekültellenes uszítás terepei, a katolikus egyház óvakodik az empátia látványosabb gesztusaitól, a turistáknak fenntartott helyek és információk pedig végképp kerülnek minden kínos kérdést, hiszen akármilyen társadalmi probléma csak elterelné a figyelmet a gondtalan gulyásozásról.

Az igazi meglepetés azonban Assisiben ér. A hegyoldalra kapaszkodó kőváros amolyan katolikus pláza: minden második házban a vallásos áhítat tárgyi kellékeit próbálja eladni valaki a legnagyobb hőségben is megállíthatatlanul lüktető tömegnek. A Szent Ferenc-bazilika azonban ebben a közegben is meg tudta őrizni a méltóságát. A pompás épületegyüttes nem csupán a ferences rend székhelye, hanem az északi félteke egyik fontos spirituális központja, ahol a pápák mellett a többi világvallás legmagasabb rangú vezetői is rendszeresen vizitálnak – ahogy a kerengőben látható, a párbeszédet ünneplő kiállítás is mutatja. Miután a gépfegyveres katonák átvizsgálták a cuccainkat és beléptünk volna a Giotto freskóival díszített templomtérbe, a bazilika bejárata előtt egy csónakba ütközünk. Nem látom nyomát, hogy bárki művészeti alkotásként tekintene erre a tárgyra, pedig elsőrangú installáció. Olyan ready-made, amely egyrészt a lehető legaktuálisabb kérdésekről beszél, és képes párbeszédbe lépni a környezetével, ugyanakkor utalásrendszere időtlen és egyetemes.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

Először zavarba ejti a befogadót, akinek addigra már mindenről a kereszténység jut eszébe, és a csónak motívumát könnyedén be is tudja illeszteni ebbe a gondolati körbe. A megtépázott fadeszkák, a lepattogzott festék azonban gyanúsan mai és mulandó ezen a helyen, ahol minden hétszáz éves és az örökkévalóságnak készült. A kis tájékoztató tábla azután szembesít a csónak történetével: 9 menekült érkezett meg a fedélzetén Lampedusába 2014 márciusában, a parttól 3 kilométerre mentette ki őket a parti őrség. Azokban a napokban 7 szíriai menekült fulladt bele az Égei-tengerbe, 42 jemeni az Ádeni-öbölbe, 251 kongói pedig az Albert-tóba – folytatja a leírás, amelyből kiderül: a készítők szándéka szerint ez a névtelen csónak jelképez minden hajót, amely célba ér és amely elsüllyed, és minden embert, aki segítséget kér. „A félelem elvakít, és arra sarkall, hogy lezárjuk a határokat” – írják, pedig nemcsak terroristák jönnek Európába, hanem szenvedők százezrei is, akiken segítenünk kell.

Szent Ferenc szülőhelyén ez a gondolkodás épp annyira természetesen hat, mint amennyire meghökkentő egy olyan országból nézve, ahol a jobboldali-keresztény publicisztika nagyjai már szinte leplezetlen gyűlölettel írnak a másik Ferencről. Arról a pápáról, aki azt mondta: az elhagyatott kolostorokat nem eladni kell, hogy az egyház pénzt kapjon érte, hiszen „azoknak az épületeknek nem minket, hanem Krisztus testét kell szolgálniuk – és Krisztus teste: a menekültek”. A ferencesek komolyan vették e szavakat, és áprilisban az Assisitól északra található Santissima Annunziata-kolostorba 13 afrikai menekültet költöztettek be a két ott élő szerzetes mellé, akik ezután együtt gondoskodnak a 15. századi épületről – de ebbe már nem megyünk bele, úgysem hinné el senki.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.