Menekültek Assisiben

A csónak és a remény

  • - urfi -
  • 2016. szeptember 2.

Külpol

„Umbria egészen más, mint Toszkána – gondolta –, parasztabb, ősebb, szentebb, és mintha egy árnyalattal zordonabb is volna. A franciskánus föld.”

Így mélázik az Utas és holdvilág tenyérbemászóan szépelgő főhőse, Mihály, akinek ehhez hasonló mondatai máig erősen formálják a magyarok Olaszország-képét. A két régió határán fekvő Cortona közigazgatásilag még Toscanához tartozik, olyannyira, hogy itt játszódik a Napsütötte Toszkána című regény és film, amely az utóbbi időben alkalmasint még Szerb Antal regényénél is jobban formálja a magyarok Olaszország-képét. Lényegét tekintve azonban umbriai város ez: nem dombtetőre, hanem hegyoldalba épült, és az egészet belengi a szerzetesrend szelleme. A hegy tetején nyugszik a ferences szent, Cortonai Margit, a város számos templomának egyike pedig Krisztus keresztjének egy darabját és Szent Ferenc fontos relikviáit is őrzi. Ennek oldalában fut egy utca, a mindent lebíró turistarohamok egyik fő útvonala, ahol először késztettek megállásra a menekültek. A régi kolostorépület falán két nagy alakú fotó: az egyiken életnagyságú, riadt tekintetű férfiak és asszonyok kecmeregnek ki a görög partokra, a másikon egy közeledő csónaknak integet egy magányos fiú. Alatta eldobott mentőmellények tornyosulnak.

false

 

Fotó: wikipedia

Ahogy a nemzetközileg is jegyzett fotófesztivál (Cortona on the Move) képei ezen az egyrészt szakrális jelentésű, másrészt viszont a vendéglátózás által uralt terepen megidézik a menekültek megpróbáltatásait, az a magyar szemnek nagyon radikálisnak tűnik. Nálunk a közterek a menekültellenes uszítás terepei, a katolikus egyház óvakodik az empátia látványosabb gesztusaitól, a turistáknak fenntartott helyek és információk pedig végképp kerülnek minden kínos kérdést, hiszen akármilyen társadalmi probléma csak elterelné a figyelmet a gondtalan gulyásozásról.

Az igazi meglepetés azonban Assisiben ér. A hegyoldalra kapaszkodó kőváros amolyan katolikus pláza: minden második házban a vallásos áhítat tárgyi kellékeit próbálja eladni valaki a legnagyobb hőségben is megállíthatatlanul lüktető tömegnek. A Szent Ferenc-bazilika azonban ebben a közegben is meg tudta őrizni a méltóságát. A pompás épületegyüttes nem csupán a ferences rend székhelye, hanem az északi félteke egyik fontos spirituális központja, ahol a pápák mellett a többi világvallás legmagasabb rangú vezetői is rendszeresen vizitálnak – ahogy a kerengőben látható, a párbeszédet ünneplő kiállítás is mutatja. Miután a gépfegyveres katonák átvizsgálták a cuccainkat és beléptünk volna a Giotto freskóival díszített templomtérbe, a bazilika bejárata előtt egy csónakba ütközünk. Nem látom nyomát, hogy bárki művészeti alkotásként tekintene erre a tárgyra, pedig elsőrangú installáció. Olyan ready-made, amely egyrészt a lehető legaktuálisabb kérdésekről beszél, és képes párbeszédbe lépni a környezetével, ugyanakkor utalásrendszere időtlen és egyetemes.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

Először zavarba ejti a befogadót, akinek addigra már mindenről a kereszténység jut eszébe, és a csónak motívumát könnyedén be is tudja illeszteni ebbe a gondolati körbe. A megtépázott fadeszkák, a lepattogzott festék azonban gyanúsan mai és mulandó ezen a helyen, ahol minden hétszáz éves és az örökkévalóságnak készült. A kis tájékoztató tábla azután szembesít a csónak történetével: 9 menekült érkezett meg a fedélzetén Lampedusába 2014 márciusában, a parttól 3 kilométerre mentette ki őket a parti őrség. Azokban a napokban 7 szíriai menekült fulladt bele az Égei-tengerbe, 42 jemeni az Ádeni-öbölbe, 251 kongói pedig az Albert-tóba – folytatja a leírás, amelyből kiderül: a készítők szándéka szerint ez a névtelen csónak jelképez minden hajót, amely célba ér és amely elsüllyed, és minden embert, aki segítséget kér. „A félelem elvakít, és arra sarkall, hogy lezárjuk a határokat” – írják, pedig nemcsak terroristák jönnek Európába, hanem szenvedők százezrei is, akiken segítenünk kell.

Szent Ferenc szülőhelyén ez a gondolkodás épp annyira természetesen hat, mint amennyire meghökkentő egy olyan országból nézve, ahol a jobboldali-keresztény publicisztika nagyjai már szinte leplezetlen gyűlölettel írnak a másik Ferencről. Arról a pápáról, aki azt mondta: az elhagyatott kolostorokat nem eladni kell, hogy az egyház pénzt kapjon érte, hiszen „azoknak az épületeknek nem minket, hanem Krisztus testét kell szolgálniuk – és Krisztus teste: a menekültek”. A ferencesek komolyan vették e szavakat, és áprilisban az Assisitól északra található Santissima Annunziata-kolostorba 13 afrikai menekültet költöztettek be a két ott élő szerzetes mellé, akik ezután együtt gondoskodnak a 15. századi épületről – de ebbe már nem megyünk bele, úgysem hinné el senki.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.