A külügyminiszter, aki ott se volt – Guido Westerwelle (1961–2016)

  • Ara-Kovács Attila
  • 2016. március 22.

Külpol

Ötvennégy éves korában elhunyt a német politika egyik legérdekesebb személyisége. Minden bizonnyal nagy államférfi vált volna belőle, ha elődei – Hans-Dietrich Genscher vagy Otto von Lambsdorff gróf – életkorát elérhette volna, de közéleti emberként talán az ő szerepüket is meghaladta.

Életfelfogását tekintve ritka egyértelmű személynek bizonyult: kétséget maga és céljai felől soha nem keltett. Ugyanakkor a legellentmondásosabb politikusok egyike, aminek – ma már látjuk – nem ő maga volt az oka, hanem a kor, amelyben élt.

Amikor a liberális Szabaddemokrata Párt (FPD) vezetését 2001-ben átvette, Németországban mindenki a 21. század első hazai politikusát látta benne. Ma már úgy tűnik, ő mégis inkább a 20. század utolsó német politikusa volt. Egyenlő távolságot harcolt ki a német liberálisok és a baloldal, illetve jobboldal pártjai között – mégis inkább a jobboldalban látta a szabadelvű gazdaságpolitika letéteményesét. A jóléti állam elkötelezettje volt, de ő hirdette meg a legszigorúbb európai adópolitikai reformok egyikét, melynek keresztülvitelében a 2008-as válság, majd 2011-es kényszerű távozása pártja éléről akadályozta csak meg, derékba törve egész karrierjét.

Személyes élete is – akaratától függetlenül – hasonló ellentmondásokkal volt tele. Már kora fiatalságától nyíltan vállalta homoszexualitását, ám a világ arról mindössze a legutóbbi időkben – halála előtt mondjuk öt évvel – vett egyáltalán tudomást, amikor külügyminiszterként élettársát, Michael Mronzot elkezdte magával vinni külföldi útjaira. Amikor 2014 késő tavaszán egyértelművé vált, hogy gyógyíthatatlan, gyors lefolyású leukémiában szenved, egy interjúban azonnal közölte ezt a világgal, ám a tényt, hogy karrierje ilyen drámai hirtelenséggel zárul, csak most, március 18-án délután vettük tudomásul, amikor megtudtuk, hogy aznap reggel, egy kölni klinikán meghalt.

Westerwelle jobbján élettársa, Michael Mronz

Michael Mronz és Westerwelle 2010-ben

Fotó: MTI/EPA

Bár szülei nyomdokain haladva jogtudományi stúdiumokat végzett, már korán elhatározta, hogy politikus lesz. Minden adottsága megvolt hozzá: a ’90-es években pártjának legjobb szónokaként, nagyon fiatalon főtitkárrá, később pedig az FDP elnökévé választották; az ezredforduló után a német parlament legélvezetesebb és legmeggyőzőbb szónoka lett. Hogy miért az FDP-t választotta, azt utolsó, múlt novemberben a Der Spiegelnek adott interjújában így indokolta: „A liberalizmus számomra mindig egybecsengett a teljesítményelvvel, valamivel, ami a konstruktivitást idézi fel. Ezen túlmenően egyfajta belső szabadsággal, az élettel és az élni hagyással. Továbbá bizonyos fokú nyitottsággal minden iránt, ami új, s amit általában a világgal szembeni nyitottságnak neveznek. Ez vitt engem Németország egyetlen liberális pártjába.

Ma, mint Németország meghatározó külpolitikusára emlékeznek a nekrológok, ami részben túlzás. Valóban, amikor az FDP 2009-ben koalícióra lépett a második Merkel-kormánnyal, a hagyományokból adódóan Westerwelle lett a külügyminiszter, valamint a kancellár helyettese, de már akkor bevallotta: gazdasági miniszter szeretett volna lenni. Ez érdekelte, nem pedig a nemzetközi élet s az abban bonyolódó kapcsolatrendszerek. Intencióit ma már jobban lehet érteni, mint ahogy akkor próbálták azokat magyarázni. Németország a 2000-es évek elején „lélekben” még nem volt Európa vezető hatalma, de néhány kelet-európai ország már kényelmetlennek érezte iszonyatos térségi fölényét. Ekkor romlott meg igazán – a neonácikkal versenyt futó Kaczyński-fivérek miatt – a német-lengyel viszony is. Viszont ekkor mélyült el Berlin és Párizs kapcsolata, elsősorban azért, mert ez utóbbi elveszítette minden versenyelőnyét Németországgal szemben; de Westerwellén is múlt, hogy Berlin a helyzetet nem használta ki olyan politikai fordulatra, amely az évszázados gyanakvásoknak ismét politikai tápot adott volna. Működése külügyminiszterként egyáltalán nem volt kudarc, még ha a rá osztott szerepet minden bizonnyal túl szűknek is érezhette, és ezért közben és utána úgy viselkedett, mint „az ember, aki ott se volt”.

A Münchenben megjelenő, liberális Süddeutsche Zeitung érzelmektől szabadulni képtelen nekrológja foglalta legszebben össze Guido Westerwelle életét. Ma aligha lehet róla többet mondani: „Nagy politikai karrierje királygyilkossággal kezdődött, majd saját bukásával lett annak vége. Ő ajándékozta meg pártját a legnagyobb, történelmi győzelemmel, hogy aztán a párt történelme legmélyebb válságával szembesüljön. A 2013-as összeomlással, s hogy – közel hetven év után – kihulljon a parlamentből. Nem volt még politikus, aki ennyi fényt árasztott s ennyi árnyékot vetett volna pártjára.

 

A szerző a DK elnökségi tagja

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.