„A lengyelek vannak a legközelebb ahhoz, hogy kirakják őket az unióból”

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 30.

Külpol

Martin Ehl cseh újságíró, politológus szerint útelágazáshoz érkezett a V4.

Nyomtatott lapszámunkban interjút közlünk Martin Ehl cseh külpolitikai újságíróval, a Hospodarské noviny napilap rovatvezetőjével, a Visegrad Insight szerkesztőjével. Ehl hosszasan elemzi az októberi csehországi választások esélyeit, a térség korrupciós helyzetét és Oroszországhoz való viszonyát. A visegrádi együttműködés (V4) és az unió jövőjéről is kérdeztük.

Magyar Narancs: A V4 a jövőben mennyire lesz együttműködésre képes az EU-val?

Martin Ehl: Szerintem útelágazáshoz értünk. Ha Szlovákiában a fasisztákat nem választják meg, akkor bárki lesz is hatalmon, együtt fog működni az EU-val. A csehekkel más a helyzet. Euroszkeptikus lehet a következő kormányunk, miközben, ellentétben a szlovákokkal, nem tudjuk, hogyan kell Brüsszelben ügyesen játszani. Nincs ott erős lobbink, és nem tudjuk, hogyan lehet az előnyünkre fordítani a dolgokat. Ha a kormányunk elindul a magyar vagy a lengyel irányba, akkor nem tudni, hogyan ússzuk meg, hogy mi legyünk a következő rosszfiú. És nem tudom, mi lesz Magyarországgal. Eddig Orbán mindig visszakozott, ha komolyabb konfliktusba keveredett az EU intézményeivel, vagy ha nagyon felhergelte a németeket. Szerintem nem feltétlenül akarna a jövőben sem újabb frontot nyitni. Lengyelország viszont elkezdett a tűzzel játszani, ami miatt pénzügyileg is megüthetik a bokájukat, amint a britek elhagyják az uniót. Sőt, szerintem ők vannak a legközelebb ahhoz, hogy kirakják őket az Európai Unióból.

B. Simon Krisztián interjúját a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatják.


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.