A magdeburgi támadó korábban szaúd-arábiai menekültek üldözéséről posztolt, bosszúval fenyegetőzhetett

  • narancs.hu
  • 2024. december 21.

Külpol

Szaúd-Arábia figyelmeztette Németországot a támadóra. Két ember, köztük egy kisgyerek halálát okozta a férfi. 

Két ember, köztük egy kisgyerek halálát okozta a magdeburgi karácsonyi vásárban a tömegbe hajtó férfi – számolt be az MDR nyomán a hvg.hu. Sokan megsérültek, 15-en súlyosan, 37-en közepesen súlyosan és 16-an könnyebben. A rendőrség őrizetbe vette az elkövetőt, egy 50 éves szaúd-arábiai férfit, aki 2006 óta Németországban él. 

Korábbi sajtóbeszámolók szerint Taleb A. 2016-ban menekültstátuszt kapott, foglalkozása szerint pszichiátriai és pszichoterápiás szakorvos. A rendőrség már házkutatást tartott nála, a támadás során használt fekete BMW-t bérelte. A hatóság tájékoztatása szerint az autó legalább 400 métert haladt a vásáron keresztül.

Az MDR azt írta, a férfi egy évvel ezelőtt az X-en (egykori Twitteren) arról posztolt, hogy a német állam üldözi a Szaúd-Arábiából érkező menekülteket. A törölt bejegyzésében „küszöbön álló bosszúról” írt, és más hasonló bejegyzései is voltak. A lap szerint Szaúd-Arábia figyelmeztette a német hatóságokat a támadóra. 

 
A rendőrségi szalaggal lezárt magdeburgi karácsonyi vásár, miután egy jármű belehajtott az ott tartózkodó tömegbe 2024. december 20-án. A hatóságok szerint sokan megsebesültek és halálos áldozatok is lehetnek, a sofőrt őrizetbe vették.
Fotó: MTI/AP/DPA/Heiko Rebsch
 

Spiegel szerint a férfi arról is posztolt, hogy Németországnak „meg kell védenie a határait az illegális migrációval szemben”, és nyíltan kifejezte szimpátiáját az AfD-vel. Azután kapott menedékjogot, hogy halálosan megfenyegették, amiért megtagadta az iszlámot. Továbbá tanácsokat adott például szaúd-arábiai nőknek, miként meneküljenek el az országukból. Volt egy honlapja is, ahol a német menekültügyi rendszerről gyűjtött össze tudnivalókat.

A rendőrség szemtanúkat, videókat és fotókat keres a támadásról. Abból indul ki a hatóság, hogy egyedül követte el a bűncselekményt, nincs tudomásuk iszlamista háttérről. Több ingatlant is átkutattak Bernburgban, ami Magdeburgtól nagyjából 50 kilométerre délre fekszik, és ahol a támadással gyanúsított férfi él.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.