A menekülő afgán jegybankelnök Gánit okolja a káoszért

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 17.

Külpol

Arra is utalt, hogy szövetséges milíciavezetők azt állították: valamilyen összeesküvés áll a hadsereg kapitulációja mögött.

Az afgán jegybank elnöke is elmenekült Kabulból, mint az afgán kormány tagjai, de Adzsmal Ahmadi egy hétfő esti Twitter-bejegyzésében Asraf Gáni államfőt és "tapasztalatlan tanácsadóit" okolta azért, hogy a tálib lázadók olyan gyorsan át tudták venni a hatalmat, és hogy totális káosz alakult ki az országban.

Ahmadi, akit egy évvel ezelőtt neveztek ki a jegybank ügyvezető elnökévé, leírta, miként zajlott utolsó munkanapja, és hogyan menekült el egy katonai repülőgéppel a fővárosból, miután lemaradt arról a polgári gépről, amelyre jegyet vett.

"A hírek egyre nyugtalanítóbbak voltak aznap. Rettenetes érzéssel, de hazamentem, a helyetteseim gondjára bíztam a nemzeti bankot. Nem így kellett volna véget érnie a karrieremnek. Felháborít, hogy az afgán vezetést ennyire nem érdekelte a jövő. Nem tudom megbocsátani (Asraf Gáni elnöknek), hogy nem készített tervet az átmenetre, és hagyta káoszba fulladni az országot. (Elnökként) jó ötletei voltak, de silány volt a végrehajtás. Ha ennek a rossz kivitelezésnek én is része voltam, akkor vállalom érte a felelősséget" - írta.

"Láttam (a kormánytagokat) a repülőtéren. Úgy távoztak, hogy nem szóltak erről senkinek" - tette hozzá.

"Továbbra is nagy kérdés, hogy az afgán biztonsági erők miért hagyták fel hadállásaikat olyan gyorsan" - ezzel arra utalt, hogy a kormánnyal szövetséges egyes milíciák vezetői azt állították: valamilyen összeesküvés áll a hadsereg kapitulációja mögött, különösen ami az ország északi részét illeti.

Nem derült ki a volt jegybankelnök üzeneteiből, hogy hova távozott a katonai repülőgéppel Kabulból, mint ahogy az sem ismert, hogy a kormány tagjai hova menekültek.

A Reuters hírügynökség megpróbált kapcsolatba lépni Adzsmal Ahmadival, hogy további részleteket tudjon meg tőle, de nem kapott választ. Mindenesetre a szóban forgó Twitter-fiók valóban az övé - állítja a hírügynökség, amely ellenőrizte ezt más forrásból.

Ahmadi az afgán nemzeti bank honlapján található rövid életrajza szerint korábban dolgozott az amerikai pénzügyminisztériumban, a Világbanknál és egy magán-tőkealapnál. (MTI)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.