„A zsarnokok mindig meghalnak” - Világhírű történész ír Trumpról, Putyinról és Orbánról

  • narancs.hu
  • 2018. december 6.

Külpol

Timothy Snyder a New York Times-ba írt kőkemény publicisztikát.

Pár napja jelent meg az a Timothy Snyder által jegyzett publicisztika a New York Timesban, amely a magyar miniszterelnököt – Erdogan, Putyin és Trump társaságában - a demokrácia ellenségének állítja be. És el is mondja, mekkora veszélyt jelentenek ezek a személyek.

false

 

Fotó: MTI

Az ismert történész az „Autokratizmus gyáva arca” címmel jegyezte írását, amely gondolatot természetesen írásában is képviseli. Az erős vezetők által képviselt személyi kultusz szerinte ugyanis egy olyan hatalomgyakorlási forma, amely alapvetően gyáva, lévén menekül a valóságtól, és nem mer szembenézni azzal, helyette viszont a sebezhetetlen vezető mítoszát nyújtja támogatóinak.

Csakhogy – véli Synder – az ilyen rendszerek sohasem az embereket képviselik, hanem az várják el tőlünk, hogy „abban higgyünk, amiben a vezető szeretné, hogy higgyünk.”

-         „A demokráciából a személyi kultuszba történő átmenet épp a vezetővel kezdődik, aki folyton hazudni akar nekünk”

-         „Az átmenet pedig akkor fejeződik be, amikor már az emberek nem tudják megkülönböztetni a tényeket az érzéseiktől.”

Ez alapján természetesen mindenki felteheti a kérdés, hogy nálunk mennyire történt meg az átmenet, de mielőtt ezen túl sokat merengenénk, máris jön egy külön bekezdés Orbán Viktorról! A magyar miniszterelnök ugyanis Soros György támadójaként, hazug antiszemita összeesküvéselmélet- terjesztőként van jelen a cikkben. Neki ugyanis ez a hazugságszérumja, a történész szerint.

Nem sokkal később, a korábbi zsarnokok szobrait megemlítő részben írja azt Synder:

- „Azok a szobrok mégis arra emlékeztetnek minket, hogy a zsarnokok mindig meghalnak.”

A publicisztika pedig ezekkel a mondatokkal zárul:

- „A demokrácia szerint mindannyian hibázunk, de megvan az esélyünk, hogy kijavítsuk magunkat. A demokrácia egy bátor módja egy ország irányításának. A személyi kultusz viszont gyáva eszköz megsemmisíteni azt.” (Mármint az országot – a szerk.)

Egyébként Timothy Synderrel idén nyáron készítettünk interjút.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.