Amnesty International: Törökország illegális módon háborús övezetbe telepített vissza szíriai menekülteket

  • MTI
  • narancs.hu
  • 2019. október 26.

Külpol

Kényszerítés és a megtévesztés eszközeit használva olyan térségbe telepítettek vissza szíriai menekülteket, amely háborús övezet volt, és ezzel veszélybe sodorták az életüket.

Törökország jogellenes módon háborús környezetbe telepített vissza szíriai menekülteket, miközben az Északkelet-Szíriába tervezett biztonsági övezet még nem jött létre – áll az Amnesty International közleményében.

A dokumentum szerint Ankara az október 9-én megindított északkelet-szíriai török hadművelet előtti hónapokban, tehát még azelőtt, hogy kísérletet tett volna ott az általa tervezett biztonsági övezet kialakítására, a kényszerítés és a megtévesztés eszközeit használva olyan térségbe telepített vissza szíriai menekülteket, amely háborús övezet volt, és ezzel veszélybe sodorta az életüket.

Az AI által július és október között megkérdezett menekültek elmondása alapján a török rendőrök megverték vagy éppen erőszakkal fenyegették meg őket annak érdekében, hogy aláírják az önkéntes hazatérésüket tanúsító nyomtatványt.

Anna Shea, az Amnesty International menekült- és bevándorlásjogi kutatója kiemelte, megtévesztő Ankara azon állítása, hogy a szíriai menekültek önként térnek haza olyan területre, ahol továbbra is összecsapások zajlanak.

Hangsúlyozta, Törökország megérdemli az elismerést, amiért több mint 3,6 millió szíriainak nyújt menedéket, de ez nem jogosítja fel arra, hogy a nemzetközi jogot és a saját jogszabályait megsértve konfliktusövezetbe telepítsen embereket.

Az Amnesty International rámutatott, miután nincsenek hivatalos statisztikák, nehéz megmondani, hogy hány embert utasítottak ki így, de a becslések szerint százakat. Mindenesetre jelezték: a maguk részéről 20 esetet dokumentáltak, ezekben több tucat menekültet megkötözött kézzel, autóbuszokkal szállítottak a határ szíriai oldalára. Hozzátették: az érintettek túlnyomó többségében felnőtt férfiak, akiket a dél-törökországi Hatay tartományon keresztül az északnyugat-szíriai Idlíb tartománnyal határos cilvegözüi átkelőhelyhez vittek.

Az Amnesty International szerint a török hatóságok az érintetteknek azzal indokolták a fellépést, hogy nincsenek nyilvántartásba véve, vagy regisztrációjuk nem az adott tartományba szól. Olyanokat is kiutasítottak azonban, akik tartózkodási helyük szerinti érvényes engedéllyel rendelkeztek.

A nemzetközi jogvédő szervezet arra is felhívta a figyelmet, hogy a szíriai menekültek Törökországban őrizetbe vétel vagy kiutasítás veszélyének vannak kitéve, amikor az utcán rendőr igazoltatja őket vagy a bevándorlásügyi hivatalban meg akarják hosszabbíttatni irataik érvényességi idejét.

A török hatóságok szerint eddig 365 ezer szíriai menekült tért haza teljesen önszántából.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.