Interjú

"Át lehet törni"

Oray Egin újságíró

  • Kovácsy Tibor
  • 2013. július 13.

Külpol

Mégpedig "sztárújságíró" - az 1979-ben született, jelenleg New Yorkban élő Egin a török után most inkább a nemzetközi sajtóban keresi a helyét, közben pedig a Columbián képezi tovább magát. Twitteren (https://twitter.com/orayegin) több mint kétszázezer követője van.

Magyar Narancs: A törökországi tüntetéseket közvetlenül az indította el, hogy egy majdani plázaépítés kezdeteként elkezdték kivágni az isztambuli Taksim tér melletti park fáit. Azóta persze sokan sokféle közvetett okot is emlegetnek.

Oray Egin: Nem hinném, hogy az a bizonyos fakivágás lett volna a megmozdulások kiváltó oka, sokkal inkább egy általános frusztráltság amiatt, ami az utóbbi tíz évben történik az országban. Újabb és újabb rendelkezések keltenek felháborodást. Lebontottak végül egy mozit, amelynek szimbolikus jelentősége volt.

MN: Mi volt a jelentősége?

OE: Ez volt az utolsó olyan mozi Isztambulban, ami nem plázában volt. Ráadásul nagyon szép régi berendezése volt, és egyfajta találkozóhelyként is szolgált. Vagy itt vannak az alkoholfogyasztás korlátozását célzó rendelkezések. Nemrég sztrájkoltak a Turkish Airlines alkalmazottai - szóval ott, a parkban az általános elégedetlenség jutott kifejezésre.

MN: Na de miért éppen most?

OE: Ezt szerintem senki sem tudja. Törökországban nehéz választ kapni a miérttel kezdődő kérdésekre. Kezdetben egyáltalán nem volt politikai tartalma a tiltakozásnak, ez később változott meg. Talán azért, mert túl sok minden halmozódott fel, rakódott egymásra az elmúlt hetekben, ami tiltakozás tárgya lehetett.

MN: Így például bizonyos városfejlesztési projektek?

OE: Törökországban még mindig fellendülőben van az építőipar - szinte olyan a helyzet, mint Dubajban: mindennek a helyére építenek valami mást. Az emberek meg azt szeretnék, ha bizonyos épületek, helyek megmaradnának.

MN: Csak hát a több építkezés több munkahelyet jelent, és erre könnyen hivatkozhat a kormány.

OE: Csakhogy mindenki tudja, mi az, ami valójában történik: az összes építőipari cég közel áll a kormányhoz, sok-sok pénzhez jutnak a kormányon keresztül, tehát a lakosságnak mindehhez semmi köze, hanem egy új elit kialakulása zajlik.

MN: A másik oldalon ezt gyakran úgy értelmezik, hogy valójában csak a régi elit félti romló pozícióit.

OE: A helyzetnek éppen az adta az egyediségét, hogy semmiféle politikai motiváció nem kapcsolódott a tüntetésekhez, amelyeken a társadalom egy bizonyos rétege vett részt. Jelen voltak ugyan egyesek a régi elitből is, de nem váltak hangadókká, erőteljes távolságtartással fogadták őket.

MN: Akárhogy is, a 75 milliós Törökországhoz vagy a 13 milliós Isztambulhoz képest eléggé kicsi csoportnak tűnnek a tüntetők.

OE: Nem gondolom, hogy kevesen volnának, ha azt veszem, mennyivel kevesebben voltak hasonló alkalmakkor, mondjuk egy-egy újságíró letartóztatásakor. Szóval egy nagyobb csoport körvonalazódott, beleértve az irodaházakban, bankokban dolgozókat, szinte mindenki az utcán volt, hosszú ideje nem volt ilyen népes tiltakozó megmozdulás.

MN: Komoly szerepe volt a szervezésben a közösségi médiának - ezen belül személyesen önnek is a Twitter-üzeneteivel.

OE: Ha összehasonlítjuk a jelentőségét azzal, amelyet az egyiptomi felkelésben töltött be, azt látjuk, hogy ott harminc százalék fölött állt a Twitter-lefedettség, Törökországban viszont több mint nyolcvanszázalékos. Így aztán a szerepe is lényegesebb lehetett, hiszen a szervezők is kommunikáltak egymással. Ráadásul a hivatalos hírszolgáltatás, a tévék, az újságok egy része nem számolt be ezekről az eseményekről, még csak egy riportot sem közöltek róluk. És nemcsak a szervezés zajlott Twitter-üzenetekkel, hanem a tájékoztatás is: hol mire van szükség, itt vízre, ott ételre... Szóval egyfajta mobilizáció zajlott - olyanok részvételével, akik nem is ismerték egymást.

MN: Mint ahogy rivális futballcsapatok szurkolói is félretették a hagyományos ellentéteiket, és együtt vonultak ki tüntetni...

OE: ...ami eddig még soha nem fordult elő. Azelőtt pedig egymás jelképeit rongálták, gyújtogatták.

MN: De ezek persze ideiglenes dolgok.

OE: Persze, hiszen a klubok nem fognak egyesülni.

MN: Arra gondolok, hogy a tüntetéseken már egyformán jelen vannak szakszervezetek, középosztálybeli csoportok és szélsőbalos szervezetek. Hogyan léphet tovább ez a mozgalom - már ha egyáltalán mozgalomról beszélhetünk?

OE: Természetesen rengeteg csoport van, amelyek mind mást és mást sérelmeznek, a tiltakozási stílusuk is különböző, és korábban éppen az volt a jellemző, hogy különbözőségük miatt nem tudtak egymással mit kezdeni. Hogy ez most feloldódott, az tényleg egyedi jelenség.

MN: Hozhatnak ezek a tüntetések bármiféle változást a kormány politikájában?

OE: Nem igazán tudom elképzelni. Az AKP (a kormánypárt - KT) kifejezetten autokratikus párt, és eddig sem hallgatta meg senki másnak a kéréseit. Szóval erősen kétlem. Viszont fontos volt megmutatni, hogy az önkényeskedő politizálástól való félelem falát igenis át lehet törni, és nem is olyan egyszerű leverni a tiltakozást.

MN: Amióta Erdogan vezeti Törökországot, a gazdaság magára talált a neoliberális gazdaságpolitika hatására, és a társadalmi stabilitás is erősödött. Miért látja szükségét iszlamizáló programja megvalósításának, amikor ez csak ingataggá teszi a helyzetet?

OE: Elsősorban a saját iszlamista háttere, neveltetése miatt. Járt is vallási főiskolára. De úgy gondolom, hogy az utóbbi években sok iszlamista követője is hátat fordított neki.

MN: Nem értem a török nyelvű üzeneteit. Miről szokott twittelni?

OE: Mindarról, amiről éppen beszélünk, aztán sztorikat cserélek, információkat továbbítok.

MN: Kapcsolatban áll tehát tüntetőkkel?

OE: Az a helyzet, hogy Törökországban pillanatnyilag mindenki tüntető.

MN: Elképzelhető, hogy a mostani események átformálják Erdogan jövőjét, aki a közvetlen elnökválasztás most bevezetett új rendszerében államfő szeretne lenni?

OE: Erre nem tudok válaszolni, 2014-ig még sok minden történhet. Sokkal közelebbi időpontban, tíz hónap múlva választják meg például az új isztambuli főpolgármestert. Ha itt az ellenzék összefog, megszerezheti a győzelmet. De ehhez valódi összefogás kell.

MN: Komoly ellenzéke van Isztambulban több hatalmas, városátalakító elképzelésnek: új repülőtér, új híd a Boszporusz fölött, sőt egy új csatorna építése a Fekete- és a Márvány-tenger között.

OE: A csatorna kétségkívül őrültség. Ami az új repülőteret illeti, Londonban évekig tartott a tiltakozás egyetlen új kifutópálya építése ellen. Nem értem, mi szükség van egy új repülőtérre, miért nem lehet bővíteni a régit. Az a helyzet, hogy a kormány nem vesz figyelembe semmiféle környezetvédelmi megfontolást, mások véleménye egyáltalán nem érdekli.

MN: Vagyis nem valódi problémákra adnak megoldást?

OE: Így van. Pedig vannak igazi problémák is, például a közlekedés körülményei.

(Az interjú június 7-én készült.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.