Az amerikai kormány kiáll a CEU mellett
ceu_MG_4720w.jpg

Az amerikai kormány kiáll a CEU mellett

  • narancs.hu
  • 2017. április 11.

Külpol

A Közép-Európai Egyetemre látogatott és a magyar kormánnyal is tárgyalt Hoyt Yee, az Egyesült Államok helyettes külügyi államtitkára.

Yee az Indexnek elmondta, nem a CEU miatt jött Magyarországra, hanem hogy a kétoldalú kapcsolatok teljes körét - például a terrorizmus elleni harc, NATO, kereskedelmi kapcsolatok - áttekintsék. Végül mégis a CEU lett a tárgyalások központi témája. „Találkoztam a külügyminisztérium munkatársaival, országgyűlési képviselőkkel, különböző civil szervezetek munkatársaival és budapesti think-tankekkel” – mondta Yee. Az amerikai diplomatának a tárgyalások során az a benyomása támadt, hogy a kormány talán megértette mi forog kockán. „Talán a magyarok tízezreinek demonstrációja vasárnap némi figyelmet irányított arra, hogy ennek a városnak, ennek az országnak a lakói mennyire fontosnak tartják az egyetemet.”

Yee ellátogatott a CEU-ra, is és amit ott látott, az teljesen lenyűgözte, az egyetemet egyenesen a Magyarország és az Egyesült Államok közti együttműködés sikertörténetének nevezte. Yee szerint az Egyesült Államok úgy látja, hogy a törvény a CEU-t veszi célba, és fenyegeti a CEU azon képességét, hogy folytassa a sikeres működését Magyarországon, és azt is hozzátette a magyar kormánynak mihamarabb meg kell oldani a helyzetet úgy, hogy az egyetem megmaradhasson mai formájában. Yee úgy látja, a magyar kormány részéről megértették, hogy az amerikai szövetségi kormány nem tárgyalhat az egyetemek ügyében. Amerikában ugyanis a felsőoktatási intézmények nagy szabadságnak örvendenek és legfeljebb egy-egy állam köthet bármiféle megállapodást felsőoktatási kérdésekben.

Az államtitkár azt is elmondta, hogy az amerikai egy fegyelmezett kormány, nincsenek eltérő álláspontok, tehát az egész amerikai kormány támogatja a CEU megmaradását.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.