Az orosz kémszolgálatok segítik a belgrádi hatóságokat a tüntetések elleni fellépésben

  • narancs.hu
  • 2025. március 22.

Külpol

A szerb miniszterelnök-helyettes szerint nyugati titkosszolgálatok állnak a tiltakozási hullám mögött.

Moszkvába utazott és a Szerbiában zajló kormányellenes tüntetésekről folytatott megbeszéléseket Aleksandar Vulin leköszönő szerb miniszterelnök-helyettes Szergej Sojguval, az orosz Biztonsági Tanács titkárával – jelentették az orosz állami hírügynökségek szombaton.

A tiltakozásokat mindkét vezető „színes forradalomra tett kísérletnek” nevezte, a kifejezéssel a 2003-as georgiai „rózsás forradalomra”, a 2004-es ukrán „narancsos forradalomra”, valamint a 2005-ös kirgiz „tulipános forradalomra” utalva – írja a Telex.

„A szerbiai színes forradalom mögött a nyugati titkosszolgálatok állnak, amelyek kormányváltást igyekeznek elérni Szerbiában. Ezt mi nem fogjuk megengedni”

– idézte a TASZSZ orosz állami hírügynökség Vulin szavait. A szerb miniszterelnök-helyettes pénteken közölte, hogy a belgrádi hatóságokat az orosz kémszolgálatok segítették a tüntetésekre adott válaszlépések megtételében.

Sojgu szombaton kijelentette: Oroszország és Szerbia rendszeresen folytat párbeszédet, és oszt meg információkat egymással, amelyek között a „színes forradalmak” elleni küzdelem is szerepel. Elmondása szerint ez segíthet megelőzni a szerbiai helyzet destabilizációját a változó geopolitikai környezetben.

Szerbiában az újvidéki vasútállomás tetőszerkezete tavaly november 1-jén omlott le, az ügy miatt több embert letartóztattak, de a felelőst egyelőre nem azonosította a szerb kormány. Az eset tüntetéshullámot indított el az országban.

A hét elején a szerb parlament hivatalosan is jóváhagyta Milos Vucevic miniszterelnök január 28-ai lemondását, amelyet a politikus a tüntetések nyomására, a súlyos balesetért vállalt politikai felelősség jegyében jelentett be, hangsúlyozva mindazonáltal, hogy vétlen az ügyben. Az ország törvényei szerint a képviselőháznak ezt követően harminc napja van arra, hogy új kormányt válasszon, ellenkező esetben előre hozott parlamenti választást kell tartani a nyugat-balkáni államban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.