Az ENSZ-bíróság az izraeli kerítésrõl: Nekimegy a falnak

  • Bányai László
  • 2004. július 22.

Külpol

Az ENSZ egyik intézményeként mûködõ Nemzetközi Bíróság két hete kimondta verdiktjét: az Izrael által épített biztonsági kerítés jogellenes, és le kell bontani. A tanácsadó véleménynek azonban nem azért véres a torka, mert nem kikényszeríthetõ. Hogy rögtön tisztázzuk: ez a Nemzetközi Bíróság (NB) semmi szín alatt nem keverendõ össze azokkal az ad hoc törvényszékekkel, amelyek a jugoszláviai, ruandai, Sierra Leone-i vérontások ügyében hoznak magánszemélyeket sújtó, végrehajtandó ítéleteket. Az NB - saját statútuma szerint - konkrét országokat nem érintõ, elvi jogkérdésben fejtheti ki véleményét, vagy államok közötti vitában közvetít (ilyen volt például Magyarország és Szlovákia konfliktusa Bõs-Nagymaros miatt). Ez utóbbi esetben csak akkor, ha az érintett országok elfogadták az NB illetékességét.

Az ENSZ egyik intézményeként mûködõ Nemzetközi Bíróság két hete kimondta verdiktjét: az Izrael által épített biztonsági kerítés jogellenes, és le kell bontani. A tanácsadó véleménynek azonban nem azért véres a torka, mert nem kikényszeríthetõ. Hogy rögtön tisztázzuk: ez a Nemzetközi Bíróság (NB) semmi szín alatt nem keverendõ össze azokkal az ad hoc törvényszékekkel, amelyek a jugoszláviai, ruandai, Sierra Leone-i vérontások ügyében hoznak magánszemélyeket sújtó, végrehajtandó ítéleteket. Az NB - saját statútuma szerint - konkrét országokat nem érintõ, elvi jogkérdésben fejtheti ki véleményét, vagy államok közötti vitában közvetít (ilyen volt például Magyarország és Szlovákia konfliktusa Bõs-Nagymaros miatt). Ez utóbbi esetben csak akkor, ha az érintett országok elfogadták az NB illetékességét.

Nos, ez a bíróság nyilvánította az Izrael építette biztonsági kerítést jogellenessé (az objektumról lásd: Shiri Zsuzsa: Elválasztási kampány. Az izraeli nagy fal, Magyar Narancs, 2003. október 23.). Az ítélet szerint az építmény sérti a nemzetközi hadijog elõírásait és az alapvetõ emberi jogi normákat. Ennek megfelelõen elrendelte: a zsidó állam állítsa le a kerítés további építését, a meglévõ 200 km-nyi szakaszt pedig bontsa le; a károsult palesztinoknak fizessen kártalanítást, és az építés miatt kisajátított földeket szolgáltassa vissza eredeti és jogos tulajdonosaiknak. Az ítélet arra is felhívja Izraelt, hogy tartsa tiszteletben a palesztin nép önrendelkezési jogát.

Ez az ítélet, Virág elvtárs

Már az is furcsa volt, hogy a közgyûlés prejudikálta a biztonsági kerítés jogellenességét, s utána kérte ki bírósága tanácsadó véleményét. Ám nem csak a közgyûlés sértette itt meg alapvetõ kötelezettségét - a bíróság sem tett másképpen. Hiszen Izrael az NB illetékességét nem fogadta el, Palesztina pedig az érvényes nemzetközi jog szerint nem is létezõ állam. Ennek az ellentmondásnak a 15 tagú bírói testület is tudatában volt, s ezért szükségét érezte a magyarázatnak. Arra hivatkozott, hogy az ENSZ "Palesztina ügyében állandó felelõsséget vállalt", számos határozatban foglalkozott a kérdéssel, és külön kiegészítõ testületeket hozott létre, amelyek "feladatául a palesztin nép elidegeníthetetlen jogainak megvalósítását tûzte ki". Ám ez sovány magyarázat: az országok többsége alá sem írta volna a Nemzetközi Bíróság statútumát, ha tudja, a bíróság egyes országok akarata ellenére, a fejük felett is dönthet róluk. Ettõl persze még a kifejtett vélemény jogszerû is lehetett volna.

De nem volt az.

A bíróságnak már a kiindulópontja is hamis. Vizsgálat nélkül elfogadta, hogy az izraeli biztonsági kerítés a "megszállt palesztin területen" épült. Pedig megszállni csak egy másik állam területét lehet: palesztin állam viszont sosem létezett. E terület legutóbbi jogos birtokosa az ottomán birodalom volt, amely a 20-as évek elején a sévres-i békeszerzõdésben lemondott róla. A kerítés nem megszállt palesztin területen, hanem vitatott, többségében palesztinok által lakott területen épült. Palesztinná akkor válhatott volna, ha Arafat 2000 nyarán elfogadja Ehud Barak békeajánlatát, és megalakítja a független palesztin államot. Ez azonban mind a mai napig nem történt meg.

A fal adja a másikat

A bíróság a történelmi tényeket is semmibe vette. Az izraeli-arab kofliktus áttekintését ugyan jogosan a Népszövetség 1922-es Palesztina-mandátumával kezdte. Ám elfelejtette megemlíteni, hogy a Népszövetségnek Nagy-Britanniával kötött mandatárius szerzõdésének kifejezett célja volt, hogy azon "zsidó nemzeti otthon" jöjjön létre. Ezt azért tette, hogy ne kelljen figyelembe vennie: a mandátum területe a vitatott nyugati partot is magában foglalja. Ez megakadályozta volna a bíróságot abban, hogy a kérdéses területet "Megszállt Palesztin Területté" minõsítse.

A bíróság hasonlóan járt el az egymást követõ háborúk esetében is. A dokumentum szerint 1948-ban a "fegyveres konfliktus" egész egyszerûen "kitört", s egy szó említés sem történik arról, hogy a palesztinai arabok fegyverrel támadtak zsidó szomszédaikra, és öt arab állam hadserege jogellenes agressziót hajtott végre az újonnan megszületett Izrael Állam ellen. Az 1967-es, hatnapos háborúnak sincsenek elõzményei. Nem szerepel benne a tirani szoros jogellenes egyiptomi lezárása, a fedajinok terrorcselekményei és az ENSZ-erõknek a Sínai-félszigetrõl való kiûzése sem. Mindez pedig azért hiányozhat a Nemzetközi Bíróság látókörébõl, mert számára az ENSZ-közgyûlés eleve prejudikálta: Izrael "jogellenesen, elfogadhatatlan erõ alkalmazásával" és nem legitim védelmi intézkedésként szállta meg a nyugati partot.

A bíróság még a látszatát sem igyekezett megõrizni annak, hogy jogi szakvéleményt ad és nem politikai döntést hoz. Álláspontjában felszólította az ENSZ-t, "hogy amilyen gyorsan csak lehetséges, a probléma megoldását és a palesztin állam megalakítását tárgyalásos úton érje el". A bíróság nem pusztán politikai tárgyalásokat követel, de még azok kimenetelét: a palesztin államot is meghatározta. A legmegdöbbentõbb azonban, hogy a bíróság elutasította az ENSZ-tagállam Izrael jogát az ENSZ-en kívüli palesztin terrorral szembeni védelemre. Pedig a biztonsági kerítés éppen a terror elleni védekezésül épült. Izrael joga az ENSZ-alapokmány 51. cikkelyén alapul: "Jelen alkotmányban semmi sem csorbíthatja az egyének vagy közösségek elidegeníthetetlen jogát az önvédelemre, ha az ENSZ tagját fegyveres támadás éri." Ez a jog minden tagállamot megillet: a bíróság szerint Izrael kivétel.

A bíróság jogellenes értelmezése szerint az alapokmány csak abban az esetben ismeri el a védelem jogát, ha "egy államot egy másik államtól éri fegyveres támadás". Izraelt nem egy másik állam támadta meg - vélekedik a bíróság -, ezért nincs is joga megvédenie magát. Ám Thomas Bürgenthal amerikai bíró különvéleményében megjegyezte: "Az 51. cikkelyt semmi sem korlátozhatja." Sõt az egymást követõ ENSZ-határozatok, beleértve a 2001. szeptember 11-i támadásokat követõket is, kifejezetten elismerik az önvédelem jogát a nem állami terrorizmussal szemben. Az NB szerint a nyugati partról kiinduló támadások, amelyet Izrael maga ellenõriz, nem tekinthetõk külsõ támadásnak, amellyel szemben Izrael önvédelmi jogát gyakorolhatná.

A palesztin terrorizmust mint a biztonsági kerítés megépítésének okát a hágai ítélet figyelmen kívül hagyja. Csak az okozattal foglalkozik; szerinte nem a palesztin terror akadályozza a békét, hanem a védekezésül épített kerítés. Nem vitás, a tereptárgy számos nehézséget okoz a környezõ palesztin lakosságnak. Van, akit termõföldjétõl vág el, korlátozza mozgás- és munkavállalási szabadságukat, egyesek földjeit pedig kisajátították. Ám minderre a palesztin terror hiányában sosem került volna sor. A megoldás kulcsa még most is a palesztinok kezében van. Nem lenne szükség a békecsõszként ebben az ügyben becsõdölt ENSZ-re, a közgyûlésre vagy a Nemzetközi Bíróságra. Elég lenne, ha a palesztinok elfogadnák Izrael létezésének jogát, és beszüntetnék a terrort.

Bányai László

A fal maga

A "falról" kialakult közkeletû elképzelésekkel szemben a 660 km hosszúságúra tervezett biztonsági kerítés elenyészõ százaléka beton, nagyrészt elektronikus rendszerbe foglalt drótkerítésbõl áll. A szerkezeti elemek monotóniáját õrtornyok, vizesárkok, kanyargó szerviz- és járõrutak törik meg. Bár megépítéséhez az Ariel Saron vezette jobboldali többségû kormány kezdett hozzá, az ötlet az 1995-ben meggyilkolt baloldali miniszterelnöktõl, a munkapárti Jichak Rabintól származik. 2000-ben Ehud Barak is a "Mi itt, õk ott!" jelszavával nyeri meg a választásokat. A kerítés megépítéséhez Saron csak azután kezd hozzá, hogy a Palesztin Hatóság a nemzetközi közvetítõknek a palesztin terror felszámolására vonatkozó elõírásait ("road map") nem hajlandó végrehajtani. Ekkor Saron a Gázai övezetbõl való egyoldalú kivonulásról és a kerítés megépítésérõl dönt. A kerítést az izraeli politikai paletta "törzse" támogatja, a szélsõ pontok azonban ellenzik. Balról a Joszi Szarid vezette Meretz-párt és a többségében arab-izraeli Hadas (a kommunisták), jobbról viszont a telepesmozgalomnak az a része vitatja a kerítést, amely a tervezett nyomvonal túlsó, palesztin oldalán rekedne. Mint ismeretes, Saron nemcsak a Gázai övezet zsidó településeit akarja felszámolni, hasonló sorsot szán bizonyos nyugati parti településeknek is. Saron az NB álláspontja ellenére is továbbépíti a kerítést, ám a nyomvonalban kiigazítások várhatók. Az objektumnak alig negyede-harmada épült meg, de az elmúlt négy hónapban a palesztin öngyilkos merényletek száma a nullához közelít.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.