Azonnali cselekvést sürgetett az ENSZ-főtitkár a klímakatasztrófa elkerüléséért

  • MTI
  • narancs.hu
  • 2019. június 30.

Külpol

"A klímaváltozás gyorsabb ütemben halad előre, mint mi" – figyelmeztet António Guterres.

Azonnali cselekvést sürgetett a klímakatasztrófa elkerülése érdekében Abu-Dzabiban António Guterres ENSZ-főtitkár, arra hivatkozva, hogy a klímaváltozás folyamata gyorsabban megy végbe, mint azt az előrejelzések jósolják.

"Azért vagyunk itt, mert a világ a klímaváltozást érintő súlyos vészhelyzettel áll szemben" – mondta a világszervezet főtitkára az Egyesült Arab Emírségek fővárosában a jelenséggel kapcsolatos egyik találkozón, amelynek célja a szeptemberi New York-i klímacsúcs előkészítése.

"Minden egyes hét a klímaváltozással kapcsolatos újabb pusztítást hoz magával" – mondta, a jelenségre példaként említve az árvizeket, az aszályokat, a hőhullámokat, a tűzeseteket és a súlyos viharokat.

"A klímaváltozás gyorsabb ütemben halad előre, mint mi" – figyelmeztetett Guterres, aki ezzel kapcsolatban csúcstalálkozót hívott össze New Yorkba szeptember 23-ra, mivel egyes országok nem tartják be a 2015-ös párizsi klímaegyezményt, amelynek legfőbb célkitűzése, hogy 2100-ig 2 Celsius-fokon belül tartsák a globális hőmérséklet-emelkedést az iparosodást megelőző szinthez képest. A kívánt cél azonban másfél fok.

"Tudatában vagyunk azonban annak, hogy ha még teljes mértékben is betartjuk a párizsi megállapodás kötelezettségvállalásait, így is legalább 3 Celsius-fokos növekedéssel kell szembenéznünk az évszázad végére, ami katasztrófát jelentene az élet számára" – hívta fel a figyelmet az ENSZ-főtitkár. "A helyzet csak rosszabbodni fog, hacsak nem cselekszünk ambiciózusan és sürgősen."

Az ENSZ kezdeményezésére New Yorkban tartandó szeptemberi klímacsúcs lesz az első olyan találkozó a 2015-ös párizsi megállapodás óta, amelyen a világ vezetői is részt vesznek.

Lead-kép: Twitter/Steffen M. Olsen (dán klímakutató)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.