Békeínségtől szenved a világ Ferenc pápa szerint

  • MTI
  • 2022. december 25.

Külpol

A katolikus egyházfő a Szent Péter bazilika erkélyéről mondta el az Urbi et Orbi áldást.

A harmadik világháborúról beszélt vasárnapi beszédében az Urbi et Orbi áldást megelőzően Ferenc pápa. A karácsonyt sötétben, hidegben, otthonuktól távol töltő ukránokat helyezte az első helyre békefelhívásában. A pápa az értelmetlen háború azonnali leállítását szorgalmazta. Az egyházfő úgy vélte, a betlehemi gyermek születése a fény és a béke útját jelölte ki, de a mai világ más logikát követ.

A tíz hónapja tartó ukrajnai háború élelmiszerválságot okoz távolabbi országokban, súlyosbodott a helyzet Afganisztánban és Afrikában. Márpedig az élelmiszernek nem fegyvernek, hanem a béke eszközének kell lennie. A "harmadik világháború" más helyszínei között említette Szíriát, Libanont, az afrikai Száhel-övezetét, tartós tűzszünetet kért Jemenben, megbékélést Mianmarban, a vérontás befejezését Iránban, a politikai és társadalmi feszültségek megoldását a dél-amerikai kontinensen - kiemelve Haiti régóta szenvedő lakosságát -, a párbeszéd és a kölcsönös bizalom újraindítását szorgalmazta izraeliek és palesztinok között. Azokat sem szabad elfelejteni, akik a gazdasági válságban elveszítették munkahelyüket és nem tudják magukat fenntartani.

Isten egy barlangban születik, egy állatoknak szánt jászolban helyezik el, mivel szülei nem tudtak szállást találni annak ellenére, hogy Mária a szülés órájába érkezett. A hidegben születik, szegényként a szegények között: "csendben és az éjszaka sötétségében érkezik közénk, mivel Isten igéjének nincsen szüksége reflektorokra és kiáltások zajára (..) szívünk ajtaján kopog, hogy melegedésre és menedékre találjon" - mondta.

 Az egyházfő arra érte a mai emberiséget, hogy ébressze fel lelkét a mozdulatlanságából és a hamis ünneplésből, amely megfeledkezik arról, kit is ünneplünk valójában karácsonykor. Az egyházfő úgy vélte, az emberiségnek ma is ugyanezt az utat kell követnie, és az első lépés a felesleges terhektől, a "ballasztoktól" való megszabadulás, mint amilyen a hatalomhoz és pénzhez való ragaszkodás, az önteltség, az álszentség és a hazugság képvisel.

"Jézus ma is egy közömbösségtől beteg világba érkezik, amely nem fogadja be, sőt elutasítja, miként számos külföldivel történik, vagy nem vesz róla tudomást, ahogy mi tesszük a szegényekkel. Ne feledkezzünk meg a sok menekültről, aki ajtóinkon kopogtat vigaszért, melegségért, élelemért. Ne feledkezzünk meg a kirekesztettekről, a magányosokról, az árvákról, az idősekről, akiket a kiselejtezés veszélyezteti, a börtönben levőkről, akiket csak tévedéseikről ítélünk meg, és nem nézünk rájuk emberként" - mondta a pápa.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.