Beperelték az izraeli államot a Hamász által megtámadott fesztivál túlélői

  • narancs.hu
  • 2024. január 2.

Külpol

A kereset szerint a biztonsági szervek a kockázatok ellenére sem adtak utasítást a fesztivál leállítására.

A Hamász terroristái által október 7-én megtámadott izraeli zenei fesztivál túlélői közül 42-en beperelték az izraeli hadsereget, a belbiztonságért felelős Shin Betet és a rendőrséget, amiért nem tudták megakadályozni a mészárlást – írja Haaretz értesüléseire hivatkozva a 444.hu.

A keresetet benyújtó ügyvédek 200 millió sékelt (nagyjából 19 milliárd forint) kártérítést követelnek a biztonsági erőktől. Ez az eddigi legnagyobb kártérítési per, amit az izraeli állammal szemben indítottak. A keresethez csatolt szakértői jelentésben megemlítik, hogy

a biztonsági szervek akkor sem adtak utasítást a fesztivál leállítására, amikor már érkeztek jelzések a biztonsági kockázatokról.

Kiderült az is, hogy bár a hadsereg először kifogásolta, hogy a gázai határ közelében akarnak megtartani egy ekkora rendezvényt, végül megadták az engedélyt, majd az utolsó pillanatban azt is jóváhagyták, hogy a fesztivál egy nappal tovább tartson. A Gázai Hadosztály műveleti tisztje korábban például éppen azért ellenezte a sivatagi buli megtartását, mert úgy látta, nem tudnák megfelelően biztosítani a rendezvényt, mivel a katonák nagy része épp akkor ment szabadságra a Szimhát Tóra ünnep miatt.

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, a terrortámadás után nem sokkal a Shin Bet vezetője, Ronen Bar elismerte, hogy nem tudtak megfelelő figyelmeztetéseket kiadni a támadás előtt, pedig az előző este kaptak jelzéseket a Hamász szokatlan mozgásairól. A túlélőket képviselő ügyvédek szerint egyetlen telefonon múlt volna a felperesek testi-lelki épsége és a több száz élet megmentése.

(Címlapképünkön: A Hamász október 7-i Izrael elleni fegyveres támadásakor a Nova elektronikus zenei fesztiválon meggyilkolt vagy túszul ejtett emberek fényképei a Gázai övezet közelében fekvő izraeli Reim kibuc környékén 2023. november 28-án. Fotó: MTI/AP/Ohad Zwigenberg)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.