Brazília: Folt hátán folt

  • - kovácsy -
  • 2006. október 12.

Külpol

Vagy tucatnyi latin-amerikai országban volt (vagy lesz) az idén parlamenti illetve elnökválasztás. A nagy izgalmakon talán már túl van a kontinens. Brazíliában sokáig úgy tűnt, hogy érvényesül a papírforma, és Luiz Ináció Lula (ez becenév) da Silva már az első fordulóban besöpri a szavazatok több mint ötven százalékát.
Vagy tucatnyi latin-amerikai országban volt (vagy lesz) az idén parlamenti illetve elnökválasztás. A nagy izgalmakon talán már túl van a kontinens. Brazíliában sokáig úgy tűnt, hogy érvényesül a papírforma, és Luiz Ináció Lula (ez becenév) da Silva már az első fordulóban besöpri a szavazatok több mint ötven százalékát.

Hogy ez nem így alakult, annak nem annyira az eddigi négyévi elnöki teljesítmény az oka, hanem azok a botrányok, amelyek a pártjáról kialakult közkeletű képre pöttyentettek nehezen eltávolítható foltokat. A Munkáspárt (PT) a katonai diktatúra vége (1985) és Lula 2002-es választási győzelme között - nem kis részben ellenzéki helyzetéből fakadóan - az egyetlen "tisztakezű" párt megtisztelő címével ruházhatta fel magát, de tavaly májusban megtört a varázs. A baloldali politikai erőről kiderült, hogy ugyanazokkal a módszerekkel él, mint a többiek, mindenekelőtt rendszeres apanázzsal díjazza azokat a más pártokbeli képviselőket, akik a parlamenti szavazásokon támogatják a kormányzati előterjesztéseket. Természetesen nem vet jó fényt ez a gyakorlat az érintett képviselőkre sem, de Brazíliában a politikai elit ki tudja ügyeskedni magát a slamasztikából. Az eddigi képviselők egyötöde érintett különféle korrupciós ügyekben, egy civil szervezet pedig röviddel a választások előtt (most szavaztak a képviselőkre, a szenátorok egy részére és a 27 szövetségi állam kormányzójára is) az öt és fél ezer képviselőjelölt sokaságából vett ötszázas minta alapján megállapította, hogy közel negyven százalékuk ellen folyik valamilyen peres eljárás. Közülük is kiemelkedik Fernando Collor de Mello, akinek 1992-ben az államfői tisztségről kellett lemondania a rábizonyított sötét ügyek miatt, most viszont, miután visszatérhetett a közéletbe, máris képviselői mandátumot szerzett.

Mindez magából a választási rendszerből adódik: a pártokra leadott szavazatok száma dönti el, hány képviselő kap mandátumot egy-egy szövetségi államban, úgyhogy többnyire maguk a választók sem tudják, pontosan ki is a képviselőjük. Ráadásul a választások után a honatyák körében valóságos átigazolási roham kezdődik, ami tovább nehezíti alulról történő "ellenőrzésüket".

Mégis úgy tűnik, hogy mindez kevés közvetlen hatást gyakorol egy-egy politikus népszerűségére, és Lula da Silva első fordulós relatív kudarca sem köthető közvetlenül sem a lefizetésekhez, sem ahhoz a botrányhoz, amely közvetlenül a választások előtt robbant ki: az elnök tanácsadói terhelő adatokat próbáltak vásárolni az ellenzéki balközép szociáldemokraták (PSDB) egyik vezéregyéniségének, José Serrának a befeketítésére, aki tavaly még elnökjelöltnek látszott, de végül a Sao Pauló-i kormányzói címért szállt versenybe.

Da Silva fő erénye a választók - a szegényebbek - szemében még mindig az, ami négy éve és azelőtt, sikertelen nekigyürkőzései idején is volt. A nép fia ő, aki legalulról küzdötte föl magát szakszervezeti vezetővé, majd államfővé. Ígéreteit be is tartotta, meg nem is. Valamennyire javult a szegényebb rétegek életszínvonala - hivatalba lépése után a létminimumon élők segélyezésére indított programot, később pedig bevezetett egy új családtámogatási rendszert, amely azokat segíti, akik iskolába járatják a gyerekeiket és beadatják nekik a védőoltásokat. A rendszer több mint 11 millió család szegénységét enyhítette. A munkanélküliség valamelyest csökkent, a minimálbér pedig magasabb lett.

Nem következett be viszont érdemi javulás a föld nélküli mezőgazdasági munkások helyzetében - ők a nagybirtokok lendületes kisajátítására számítottak, az államfő viszont tartózkodott az efféle populista lépésektől. Nemhogy nem rúgta össze a port a Nemzetközi Valutaalappal, de higgadtan kiegyensúlyozott viszonyt tart fenn az Egyesült Államokkal is - anélkül, hogy szembehelyezkedne a földrész balra tolódó, USA- és Bush-ellenes közhangulatával. Mindezek oda vezettek, hogy tőle balra új politikai erők jelentkeznek - meglehetősen szerény kezdeti sikerekkel.

A második fordulóban a szociáldemokrata Geraldo Alckmin az államfő egyetlen ellenlábasa. Pártja, a PSDB egyfajta elitszervezetként alakult meg 1988-ban, a megelőző katonai diktatúrával szemben álló politikusokból és értelmiségiekből. Azóta országos bázist épített ki, és most ugyanannyi (65) képviselői helyet szerzett, mint a liberálisok (PFL), akikkel már évekkel ezelőtt hosszú távú szövetséget kötött. Ha Lula a nép fia, Alckmin a középosztályé, amely elégedetlen a gazdaság mérsékelt teljesítményével. Katasztrófáról nincs szó, de tény, hogy Enrique Cardoso két megelőző, masszív privatizációkat hozó elnöki ciklusa után az elmúlt négy évben ismét hízni kezdett a pazarló állam, amely eltart egy viszonylag jól fizetett és hatalmas közalkalmazotti réteget, és amelyből ötvenszázaléknyi részesedést akasztanak le és csurgatnak szét a szövetségi államok és a helyhatóságok. Alckmintól a költségvetési fegyelem helyreállítását várják a választói, no meg azt, hogy véget vet az elharapódzott politikai korrupciónak. Mindazonáltal neki van kevesebb esélye. Viszont úgy tűnik, hogy Lula da Silva a kormányalakításkor még nehezebb helyzetben lesz, mint négy éve. Egy működőképes kormánytöbbség kialakításához olyan politikai kompromisszumokat kell kötnie, amelyek tovább koptatják a népszerűségét, főleg szavazóbázisa radikálisabb rétegei körében. De ha ezen az áron meg tudja őrizni az ország stabilitását, ezenfelül pedig netán feledteti a PT gyanús üzelmeit, nem lehet panasza a sorsra sem neki, sem Brazíliának.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.