Tony Blair távozóban: Ráuntak

  • Pál Zsombor (London)
  • 2006. október 5.

Külpol

Három választási győzelem után nemcsak Nagy-Britannia, de saját pártja is a brit kormányfő távozására vár. A nagyrészt sikeres kormányzás után a lelépés kevésbé ígérkezik dicsőnek, mint ahogy a kormányfő szerette volna.
Három választási győzelem után nemcsak Nagy-Britannia, de saját pártja is a brit kormányfő távozására vár. A nagyrészt sikeres kormányzás után a lelépés kevésbé ígérkezik dicsőnek, mint ahogy a kormányfő szerette volna.

"Soha nem leszünk képesek legyőzni Tony Blairt. Legfeljebb magát győzheti le" - idézte nemrég a brit konzervatívok új vezetésének lemondó véleményét a Spectator című hetilap. S lám, három megnyert parlamenti választás és kilencévnyi baloldali kormányzás után ez a fordulat most talán be is következik. A Munkáspárt múlt heti éves kongresszusán még felállva ünnepelték az egyórás beszéddel búcsúzó miniszterelnököt, de belső ellenzéke már hónapok óta módszeresen gyilkolja, az összes elérhető fórumon sürgetve a távozását - amelynek a miniszterelnök még mindig csak a tényét jelentette be, a pontos időpontját nem.

A brit közvélemény körében eközben negatív rekordhoz közelít a népszerűsége, pedig a tizennyolc évnyi, elszürkült konzervatív országlás után 1997-ben "új hajnalt" jövendölő miniszterelnök eleinte a történelem legkedveltebb brit vezetőinek egyike volt. Az általa megújított Munkáspárt részben Bill Clintontól elcsent optimista filozófiája, a szociáldemokráciát a politikai közép felé igazító (Magyarországon egy Gyurcsány Ferenc nevű egykori kormányfői tanácsadó által népszerűsített) harmadik út egyszerre ígért gazdasági hatékonyságot és társadalmi igazságot. Ebből a középen állást mindenképpen sikerült összehozni, jobbról legalábbis mindvégig azzal támadták, hogy az új Munkáspárt a piacbarát szlogenek dacára semmiben sem különbözik a régitől, míg az ősbalos szimpatizánsok afelett keseregtek, hogy szeretett pártjuk hirtelen áthajózott a jobboldalra.

Pedig Blair nem számolt le a jóléti állammal, csak farigcsálni akart rajta. "A brit nép olykor megbocsát egy rossz döntést, de a tétlenkedést soha" - hirdette, és míg Európa többi vezetője

derűs semmittevéssel

bekkelte ki a 90-es éveket, ő valóban neki is ment az olyan, hagyományosan rosszul működő rendszereknek, mint az oktatás vagy az egészségügy. Az első ciklus végére azonban egyértelművé vált, hogy a régóta alulfinanszírozott monstrumokba nehéz új életet lehelni, miközben az adókat azért meg kellett emelni - szemben a korábbi ígéretekkel. A nagy akarás utáni kezdeti töketlenkedés el is bizonytalanította a frissen megszerzett centrumszavazókat, akik szerint a Munkáspárt csak egy drágább változata a bénázó konzervatívoknak - ők jórészt távol is maradtak a következő szavazástól.

Ám 2001-ben ennek dacára sikerült újabb nagyarányú győzelmet aratnia. Második ciklusában beengedte ugyan a magántőkét az egészségügybe, de a legendásan hosszú műtéti várólistákat a privatizáció sem rövidítette le számottevően. Eközben a felsőoktatásban bevezette a tandíjat a diákhitel-rendszerrel együtt (utóbbit a magyar modell is felhasználta). A 2005-től kezdődött harmadik ciklusban pedig főleg a közoktatáson barkácsolt: megemelte a tanárok bérét, és tízezrével hozott létre új oktatói állásokat, nagyobb autonómiát és specializálódási lehetőséget biztosított, valamint könnyebbé tette a magán-, alapítványi és egyházi iskolák alapítását. A cél az volt, hogy a britek új generációja a világ legjobban képzett nemzetévé váljon, és bár a tesztek kétségtelenül javuló eredményeket mutatnak, ha az ember délutánonként a külvárosi buszokon hallgatja a tinédzsereket, nem szabadul az érzéstől, hogy az utolsó simítások még biztosan hátravannak. Nem is beszélve arról, hogy Blair két idősebb csemetéje eközben jó hírű magánsulikba járt - de a kormányfő ezt könnyen kimagyarázta: épp azt tartja a célnak, hogy néhány éven belül már a közoktatásban is mindenki ugyanazt a színvonalat kapja, és így egyenlő esélyekkel induljon. A kormányfő egyébként is kitűnő szónok, a 2012-es olimpia rendezési jogát nagyjából az ő utolsó pillanatban levágott beszédével sikerült megkaparintani Párizs elől, s a rossz nyelvek szerint az Irak elleni támadáshoz is inkább az ő tárgyalásai révén sikerült összehozni a koalíciót, mintsem Bush személyes sármjának köszönhetően.

Blair külpolitikailag amúgy is aktív - vádlói épp azt vetik a szemére, hogy túl sokat ügyel arra, mit gondolnak róla a világban, és túl keveset törődik az országgal, amelyet kormányoznia kellene. Miközben a korszak többi európai vezetője lassan eltűnt mellőle, neki sikerült államférfivá kinőnie magát (tavaly az ő vezetésével született meg az egyezség az EU következő hétéves költségvetéséről). Ám külpolitikájáról az embereknek mégis az iraki kudarc ugrik be. A britek többségének ugyanis akkor ingott meg benne a bizalma, amikor kiderült: az az állítás, miszerint Szaddámot a 45 percen belül bevethető vegyi fegyverek miatt kell eltakarítani a Közel-Keletről, minimum a tények szubjektív megközelítése volt.

A vitatható cél érdekében elesett katonákról és a permanens káoszban lévő exdiktatúráról érkező hírek azóta is borzolják a britek idegeit. Ráadásul Blair múlt heti véleményével ellentétben a háború nemigen tette biztonságosabb és szebb hellyé a világot - Nagy-Britanniát legalábbis biztosan nem. Egyrészt az iszlám közösség radikalizálódása és különösen a tavaly nyári londoni metrórobbantások után tapinthatóan nőtt a kollektív feszültség - őrizetlenül hagyott csomagok azóta rendszeresen komplett metróvonalakat bénítanak meg, nem beszélve az újabb repülőgép-merényletek nyáron felderített tervéről. Másrészt az azóta hozott terrorellenes törvények

egy rakás szabadságjogot

érintenek. A gyanús személyek 30 napos vizsgálati fogsága ügyében a kormányfő elismerte, hogy a kollektív biztonsághoz való jogot az ártatlanság vélelme elé emelték; ezenkívül engedélyhez kötötték a tüntetéseket a belvárosban, és nemhogy biometrikus személyi igazolvány bevezetését tervezik, de egy hatalmas adatbázisban tárolnák ezeket az információkat.

Így az már keveseket érdekel, hogy kilenc év után még mindig békésen növekszik a gazdaság, kirívóan jó a foglalkoztatottság és alacsony az infláció - ebben egyébként is múlhatatlan érdemei vannak a pénzügyminiszternek, azaz annak a Gordon Brownnak, aki egy régi egyezség miatt már kilenc éve várja, hogy Blair végre elejtse a stafétabotot, és ő válthassa a pártelnöki és miniszterelnöki székben. Mert bár Blair megingásával megindult némi tülekedés az utódlásért, mégis ő a legesélyesebb várományosa e két posztnak. A jelenlegi kormányfőhöz képest klaszszikusan baloldali utódnak két éve lesz, hogy saját arcélt és valamelyest különböző politikát mutasson fel a választások előtt, de leendő kihívója, James Cameron konzervatív vezér erős ellenfélnek ígérkezik. Pártja stabilan vezet a közvélemény-kutatásokban, másrészt személyében végre karakteres és fiatalos elnököt kapott a beszürkült, szétcsúszott ellenzék. 'k eddig is igyekeztek jó képet vágni az elkezdett reformokhoz, hangsúlyozva, hogy még tovább mennének, így mostanában inkább a bűnözés és a nehezen integrálódó emigránsok problémájával vesződnek: ezeket a rendőrség további izmosítása helyett helyi szinten, közösségi mentorokkal próbálnák kezelni. A választások eredménye azonban a mostanában szintén szétzilált liberálisokon múlhat: ha összekapják magukat annyira, hogy elég szavazatot raboljanak a Munkáspárttól, tizenkét év után visszasegíthetik a torykat a hatalomba.

Brownnak mindenesetre még várnia kell egy keveset - főnöke feltehetően csak a jövő májusi helyi választások előtt köszön le, egy újabb megfelelő csúcspontra várva. Addig egyszerre próbál sikeres nemzetközi politikus lenni - hátralevő ténykedése fő céljául a közel-keleti béke megteremtését tűzte ki célul, nem először - és Nagy-Britannia megújítójaként tündökölni. De lehet, hogy végül ez utóbbi sem adatik meg neki. A kormányfő felrázta ugyan a szigetországot, de mostanra belefáradni látszik a hatalomba; rövid távon inkább az iraki háború egyik kalandor kirobbantójaként marad meg hazája emlékezetében, miközben az általa beindított reformok hatékonysága csak hosszú évek múlva igazolódhat vissza.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?