Népirtás Mianmarban

Buddha eltakarja a szemét

Külpol

Emberi jogi szervezetek november 5-ét a rohingják napjává tennék, hogy felhívják a figyelmet a mianmari humanitárius katasztrófára. Ám sem a globális nagyhatalmak, sem a regionális szereplők nem érzik a sajátjuknak a számkivetett kisebbség szenvedéseit. A tragédia következménye a helyi muszlim közösségek radikalizálódása lesz.

Az Indiai szubkontinens és Indokína határvidékén népirtás zajlik – egy olyan nép a célpont, amelynek neve sokak szerint magában hordozza sorsát. A rohingja szó ugyanis áldozatot, szánalmat keltő jövevényt jelent. Sorsuk évszázadok óta nehéz, nem először fenyegeti őket elűzetés, tömeges nemi erőszak és legyilkolás – egy olyan országban, amelynek többségi népessége is éppen csak ébredezik a hosszú diktatúrából.

Az iszlám világ sajtója már legalább fél éve naponta tudósít a mianmari hadsereg brutális fellépéséről a rohingják ellen. A közel-keleti közösségi oldalakon horrorba illő videók, képek jelennek meg csoportosan felakasztott gyerekekről, megerőszakolt nőkről, agyonvert férfiakról, menekültek tömegeiről. Számos iszlám országban voltak demonstrációk, néhol – miként a csecsenföldi Groznijban – több száz­ezer fő részvételével. A bangladesi–mianmari határt jelentő Naf folyó bangladesi oldalára immár félmillió rohingja érkezett, a Mianmarban élő közösség csaknem fele. Itt nyomorúságos táborokban vagy egyszerűen csak a pusztaságban táboroznak, híján a legalapvetőbb feltételeknek. António Guterres ENSZ-főtitkár a múlt héten humanitárius katasztrófának és emberi jogi rémálomnak nevezte a helyzetet, a világszervezet pedig hivatalosan is etnikai tisztogatásnak minősítette az eseményeket.

A mianmari hadsereg – a kormány szerint – rohingja radikális szervezetek erőszakos akcióira válaszul kezdett „tisztogató műveletekbe”. Vagyis a lakosság tömeges elűzésébe, több helyen közvetlen legyilkolásába, tömeges nemi erőszakba és más válogatott kínzásokba. A menekültek visszatérését megakadályozandó, a hadsereg a bangladesi határon taposóaknazárat épít ki. De menekültek nemcsak Bangladesbe érkeznek, hanem szárazföldön Thaiföldre, vízi úton Malajziába, Indonéziába és a Fülöp-szigetekre is. Súlyos regionális konfliktus alakul ki a szemünk előtt.

A katasztrófáról megszólalt a dalai láma is, nagy visszhangot kiváltott nyilatkozatában arról beszélt, hogy „Buddha most a rohingják mellé állna”. Ám sokáig néma maradt az, akinek pedig nagyon várták a szavait: a Nobel-békedíjas Aung San Suu Kyi (Aung Szan Szú Kji). Az ellenzék korábbi vezetője, aki hosszú éveket töltött házi őrizetben, és a katonai diktatúra alatt a nemzet lelkiismerete volt, most pedig gyakorlatilag a kormány élén álló külügy­mi­nisz­terként országa legbefolyásosabb civil politikusa, hetekig nem nyilvánított véleményt a Rakhine tartományban zajló eseményekről. Végül hetekkel az atrocitások elszabadulása után televíziós nyilatkozatban érintette a témát: elítélte az emberi jogok megsértését mindkét oldalon és a felelősök törvény elé állítását ígérte. A rohingja szó nem hagyta el a száját.

 

Rohingják a múltban

Bár a hivatalos mianmari álláspont tagadja, a muszlimok évszázadok óta jelen vannak az ország nyugati részén. A terület etnikai és vallási értelemben is határvonal a Hindusztáni-félsziget túlnyomórészt muszlimok lakta keleti végei és az Indokínának nevezett délkelet-ázsiai régió alapvetően buddhista dominan­ciájú vidéke között. A muszlimok emberemlékezet óta jelen voltak itt, a 9. századtól alapított kereskedőtelepek ritka hálózata után a 15. században bukkantak fel nagyobb számban, s alapítottak államot Arakán területén. A konfliktus idővel folyamatossá vált az erősödő burmai állammal. Amikor ez utóbbi a 18. század végén bekebelezte a területet, megkezdődött a muszlimok kiszorítása. A mianmari narratíva szerint a rohingjákat a britek telepítették be az általuk ellenőrzött Bengáliából, s ezért idegeneknek, jöttmenteknek tekintik őket, akik nem jogosultak az állampolgárságra. Kétségtelen, hogy az angol uralom alatt, 1826-tól érkeztek muszlimok a térségbe, ám a többség gyökerei az évszázados múltba nyúlnak vissza.

Amikor a hat évtizedes brit uralom után, 1947-ben Panglongban összeült az ország függetlenségét előkészítő nemzeti konferencia, a rohingják képviselőit meg sem hívták, s ez már nem sok jót jósolt. Az első parlamenti választáson nem vették őket névjegyzékbe, mondván, megbízhatatlanok, lojalitásuk megkérdőjelezhető. Burma 1948-ban függetlenné vált, és Sao Shwe Thaik, az ország első elnöke nem hagyott kétséget: Burma a buddhista burmaiaké, mondotta, a muszlim rohingják pedig úgy fejezhetik ki lojalitásukat, ha a Koránt is burmai írással olvassák, buddhista neveket adnak gyermekeiknek, a nők elhagyják a kendőt, és engedélyezik nekik, hogy buddhista férfiakhoz menjenek feleségül.

Az országban a függetlenség kikiáltása után fél évszázadon át a nacionalizmus és szocializmus sajátságos, ázsiai hibrid rendszere működött – ez a mindennapokban egyszerűen katonai diktatúrát jelentett. A muszlimokat több hullámban fosztották meg a tulajdonuktól, egyes helyeken ez elérte a vagyon 90 százalékát. Megpróbálták rájuk kényszeríteni a buddhista vallást és kultúrát, a muszlim vallási házasságokat hivatalosan törölték, a muszlim neveket és a hidzsábot betiltották, a vallási iskolákat bezárták, az utazást korlátozták, a rohingják lakta területek infrastruktúráját látványosan elhanyagolták. Az 1982-es állampolgársági törvény csak a „hivatalosan elfogadott” nemzetiségek tagjainak és a függetlenség elnyerése előtt ott élt külföldiek leszármazottjainak adta meg az állampolgárságot, a migránsnak minősített rohingjákat pedig kizárta belőle.

A 2008-tól elindult politikai változások, a 2010-es, majd 2015-ös parlamenti választás után mára polgári vezetése is van az 1989-től hivatalosan Mianmarnak nevezett Burmának. Ám a hadsereg és az erőszakszervezetek szerepe továbbra is meghatározó. Rajtuk kívül a legerősebb társadalmi befolyással a buddhista szerzetesi közösségek (sanghák) bírnak; különösen a katonai rezsimmel évtizedek óta összefonódó radikális szerzetesek és kolostoraik. Szervezeteiknek erős a befolyása a buddhista identitásra, és agresszív iszlámellenes propagandát visznek. A legjelentősebb közülük az 1999-ben létrejött 969 Mozgalom, amely a tisztán buddhista Mianmar megteremtését tűzte zászlajára. (Az elnevezés szimbolikus: Buddha kilenc attribútumát, hat alapvető tanát és kilenc közösségét jelképezi.) Az elméleti alapokat a vallásügyi minisztérium hivatalnoka, Kyaw Lwin vetette papírra az egyébként multietnikus, buddhista-keresztény délkeleti városban, Mawlamyine-ban. A kezdetben a fiatalok vallási oktatására koncentráló szervezet hamarosan az iszlám elleni fellépés szószólója lett; s a nem bántás (ahimsa) dogmáját vis maior esetén az önvédelem jogával írta felül. S a Mianmar buddhista identitására, a csaknem 50 milliós buddhista közösség fennmaradására leselkedő fő veszélyt az egymilliós muszlim kisebbségben, s az általuk folytatott dzsihádban fedezték föl.

Ma a szervezet vezetője a 49 éves Ashin Wirathu buddhista szerzetes, aki szélsőséges nézetei miatt korábban jó pár évet lehúzott a börtönben. A politikai reformok farvizén szabadult, s 2012-ben már ő volt az arca a rohingják elleni fellépésnek. Az északi Mandalay közeli Masoeyein kolostor vezetője, és ő irányítja az ultranacionalista Etnikum- és Vallásvédelmi Tanácsot (Ma Ba Tha) is. A 969 és a mianmari kormány viszonya homályos: sokan úgy tartják, közvetlen a kapcsolat a 969-hez köthető buddhista szerzetesek és a kormányzat (s még inkább a hadsereg) között, mások szerint az állam csak jóváhagyja, amit tesznek, megint mások a 969 önállóságát tételezik. Kétségtelen azonban, hogy a szélsőségesek muszlimok elleni fellépését a kormány nem akadályozza, a szervezetet pedig – a buddhista gazdasági elit adományai mellett – az állam is finanszírozza, arra hivatkozva, hogy a 969 a buddhizmus egyik fő letéteményese.

E szervezet is hozzátette a magáét a rohingja kisebbséget az elmúlt évtizedekben több hullámban ért támadásokhoz. Alkalmanként néhány tucat, máskor – mint 1991-ben – már több százezer muszlimot üldöztek át a szomszédos Bangladesbe. A lakosság és a katonaság 2001. szeptember 11. után is „közös akcióba” kezdett a helyi muszlim közösségek ellen – úgymond megelőzési céllal. Az pedig borítékolható volt, hogy a súlyos repressziók hatására előbb-utóbb felüti a fejét a muszlim közösség szervezett ellenállása. Ahogy azon is csak kevés beavatott csodálkozott, amikor a hadsereg 2012-es, sokadik brutális fellépése után megjelent az ellenállás radikális formája is. Miután a haddzsról, a mekkai zarándoklatról hazatérő muszlim prédikátorokat nemi erőszakkal vádolták meg, s ismét elszabadult a pokol, immár fegyveres ellenállás született.

 

Ellenséges térségben

A mostani erőszakhullám 2016 októberében kezdődött. A mianmari–bangladesi határon támadás ért egy mianmari határőrőrsöt, kilenc rendőr életét vesztette. Az akciót egy addig ismeretlen csoport, akkori nevén a Biztos Hit Mozgalom (Yakin/Faith Movement) vállalta magára. A szervezet azóta harcban áll a mianmari hatóságokkal, s kiderült róluk az is, hogy tagjait a bangladesi határ közelében képezték ki, vezetője pedig Szaúd-Arábiában végzett vallási tanulmányokat. Ata Ullah rohingja menekült családban született a pakisztáni Karacsiban, majd a nem elhanyagolható létszámú mekkai rohingja közösség tagjaként Szaúd-Arábiában élt, s vallási oktatást is ott kapott. Ezt követően szaúdi és pakisztáni állami segítséggel bukkant fel a konfliktus kellős közepén. Az idén tavasztól immár új néven (Arakan Rohingja Megmentési Hadsereg, Arakan Rohingya Salvation Army, ARSA) futó csapatot is ez a két ország gondozza.

Szaúd-Arábia és Pakisztán kormánya másfél évtizede feszülten figyeli a mianmari eseményeket, s tágabban, a muszlim kisebbségeket Dél- és Délkelet-Ázsiában. E figyelemnek mind ez idáig nem sok pozitív hozadéka van. De az sem véletlen, hogy a rohingja menekültektől minden környező ország, így a közvetlenül érintett Banglades és India is igyekszik szabadulni. India számára az Asszam államban élő rohingják a nem kívánatosak, Thaiföldön pedig azt az egyébként kétes érvet hangoztatják, hogy a menekültek radikalizálhatják az ország déli részén élő maláj muszlim kisebbséget. (Biztos, ami biztos, e területet – miként e sorok írója a múlt hónapban személyesen megtapasztalhatta – gyakorlatilag közvetlen katonai megszállás alá vonták.) Ugyancsak személyes tapasztalat, hogy Malajziában Penang és Perak szultanátusokból igyekeznek eltávolítani a rohingja menekülteket. Különösen baljós, hogy ezek az országok nem írták alá az 1951-es menekültügyi egyezményt.

Mindeközben az iszlám világ erősen rokonszenvez nehéz sorsú hittársaival, s a szunnita közösség két, a Közel-Keleten és Dél-Ázsiában középhatalmi szerepre törekvő állama, Szaúd-Arábia és Pakisztán be is avatkozik a konfliktusba. A médiafigyelem mellett közvetlenül támogatják az ARSA-t és muszlim nem kormányzati szervezeteket. Pakisztán úgy tekint a rohingjákra, mint a Hindusztáni-félsziget keleti végein, India hátországában felhasználható kártyalapokra. Titkosszolgálatának (ISI) akciórádiusza Kabultól az üzbegisztáni Taskentig, a kirgiz Ostól a kínai Urumcsin át Rakhine-ig terjed. S mert a regionális szereplők (India, Banglades, Thaiföld) nem sokat tesznek a konfliktus rendezéséért, fontos szerep hárulna a globális politikai hatalmakra, az Egyesült Államokra, Európára és Kínára. Ám Washington most Észak-Koreára koncentrál, az EU immár évek óta a belső kihívásaival viaskodik, Kína pedig a burmai kínai kisebbség védelme érdekében – és mert az országot a délkelet-ázsiai kínai univerzum részének tekinti – inkább a mianmari kormány mellett áll. Ki fogja így megvédeni a rohingjákat?

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.