Északi Áramlat: mégis az oroszok robbantottak?

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. május 3.

Külpol

Egy új finn–norvég–dán–svéd dokumentumfilm tovább vizsgálta a rejtélyt.

Három orosz hadihajót észleltek a Balti-tengeren az Északi Áramlat gázvezetékeknél nem sokkal a vezetékeken történt robbanás előtt az YLE finn, az NRK norvég, a DR dán és az SVT svéd közszolgálati televízió közös, háromrészes oknyomozó dokumentumfilm-sorozata utolsó, szerdán sugárzott része szerint.

Az orosz hajók tavaly júniusban és szeptemberben hagyták el szentpétervári és kalinyingrádi bázisaikat, és a Dániához tartozó Bornholm szigete felé vették az irányt, ahol először észlelték a szivárgásokat – derült ki az Árnyékháború címet viselő sorozatból.

A négy hajó automatikus azonosítórendszer (AIS) nélkül közlekedett – tették hozzá a filmben, kiemelve, hogy a robbanás előtti hónapok során a hadihajók órákat, egy alkalommal pedig egy egész napot töltöttek a gázvezetékeknél.

A dokumentumfilmben a hajók és az orosz bázis közötti rádiós kommunikációt is idéztek, melyet a brit haditengerészeti hírszerzés fogott el.

„A rendelkezésre álló információk vízalatti műveletekre utalnak” – jelentette ki a dokumentumfilmben Jens Wenzel, a Koppenhágai Egyetem katonai elemzője.

A dán fegyveres erők a Reuters hírügynökségnek mindeközben megerősítették azt az állítást, mely szerint egy járőrhajó 26 fényképet készített a vezetékeknél egy orosz, SS-750 tengeralattjáróról, alig néhány nappal a robbanás előtt.

A dán, a svéd és a német hatóságok már korábban bejelentették, hogy az Oroszországot Németországgal összekötő vezetékek ellen szándékos támadás történt,

a nyomozás eredményeit azonban mind ez idáig nem tették közzé.

Az egyik hajót, egy vontatóhajót, amelyről mini tengeralattjárót is lehet indítani, szeptember 21-én és 22-én észlelték a vezetékek közelében.

A Kreml kedden tagadta, hogy orosz hajóknak bármiféle köze lett volna a szabotázsakcióhoz és ismét felszólította az érintett hatóságokat, hozzák nyilvánosságra az eddigi vizsgálati eredményeiket.

Moszkva korábban „nyugatiakat” okolt az incidensért, jóllehet bizonyítékokkal nem szolgált. Az Egyesült Államok és Ukrajna is tagadta, hogy köze lett volna a robbanásokhoz – emlékeztet az MTI.

Eddig azt írta a világsajtó, hogy a gázvezeték valamilyen szabotázsakció nyomán lyukadt ki:

 Szó volt arról, hogy az oroszok lehettek, de Oroszország ezt cáfolta.

Szó volt arról, hogy amerikaiak, illetve hogy egy ukránbarát csoport:

Bizonyosság nincs, csak az látszik, azon a környéken időnként furcsa alakok tűnnek fel a jéghideg tengerben:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.