Exit poll: A Szabadságpárt nyerte az osztrák választásokat

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 29.

Külpol

Európa egyik legrégebbi szélsőjobbos formációja először győzött, de kormányt nem valószínű, hogy tud alakítani.

Történetében először végzett az első helyen parlamenti választáson az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ). A választóhelyiségekből távozók körben végzett felmérések, exit pollok és az első részeredmények alapján a populista szélsőjobboldali erőre a résztvevők 27,5-29 százaléka voksolt.

 
Az FPÖ kampányzárója Bécsben
FPÖ / Facebook
 

A Servus TV úgy tudja, második a Néppárt (ÖVP) 25,5 százalékkal, a harmadik a Szociáldemokrata Párt (SPÖ) lett 21 százalékkal. Az eredmény alapján elég valószínűtlen, hogy az FPÖ győzelme kormányalakítást is ér, ugyanis a többi párt vezetője eddig határozottan elzárkózott a velük való koalícióra lépéssel.

Az első részeredmények is megerősítik az exit pollokat, és az FPÖ győzelmét vetítik előre: a Szabadságpárt ezek szerint 29,1 százalékot kapott, míg az ÖVP-re a résztvevők 26,2 százaléka voksolt. A harmadik SPÖ 20,4 százalékot szerezhetett. Ezek a számítások két százalékos hibahatárral készültek, így gyakorlatilag biztosra vehető a Szabadságpárt győzelme.

Bár a választókörzetek délután öt órakor zártak be, több tartományban órák óta számolják a voksokat, így már érkeznek a hivatalos részeredmények is. A hivatalos országos eredményeket várhatóan este tíz óra körül teszik közzé.

Az 1956-ban alapított FPÖ Európa második világháború utáni időszakának egyik legrégebbi szélsőjobboldali pártja, amelynek élén az első években egykori náci funkcionáriusok álltak. Két alkalommal részei voltak az osztrák kormánykoalíciónak is.

A párt főleg a migráció szigorításáról beszélt kampányában, a Covid idején pedig nemcsak a lezárásokat ellenezte, hanem kifejezetten oltásellenes üzenetekkel is operált. Adócsökkentésről beszéltek belpolitikai szinten, a külpolitikájuk legfontosabb eleme pedig Ukrajna támogatásának leállítása, ami nem meglepő annak fényében, hogy partnerei Vlagyimir Putyin Egységes Oroszország pártjának.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.