XII. Piusz pápa és a holokauszt: mit tett az egyház a nácik rémuralma ellen?

  • Vásárhelyi Júlia
  • 2020. április 12.

Külpol

Ferenc pápa a múlt héten megnyitotta a kutatók előtt a XII. Piusz pápasága alatt kelt dokumentumok eddig titkos archívumát, minek következtében újra fellángoltak a viták a Szentszék és az egyházfő II. világháborúban játszott szerepéről, a holokauszt idején tanúsított viselkedésükről.

XII. Piusz, aki 1939 és 1958 között ült Szent Péter trónján, a mai napig végletesen megosztja a történészeket és a közvéleményt. Hitler pápája volt, cinkos a zsidók kiirtásában – állítja az egyik oldal, míg a másik a zsidók és más üldözöttek tíz- és százezreinek megmentőjeként beszél róla.

E szöges ellentétben álló nézetek képviselői bizonyítékok sorát igyekeztek felhozni álláspontjuk igazolására, ám eddig főként közvetett dokumentumok – tanúvallomások, elbeszélések, hallomásból idézett történetek, iratmásolatok – álltak csak a rendelkezésükre. A kutatók számára a napokban hozzáférhetővé tett, Vatikáni Titkos Archívumról most Vatikáni Apostoli Levéltárra átnevezett intézmény 17 millió lapnyi, több mint tíz éven át rendszerezett, részben digitalizált dokumentuma talán közelebb visz a válaszhoz.

Pacelli nuncius útja

XII. Piusz gazdag arisztokrata családban született 1876-ban Rómában, Eugenio Pacelli néven. Teológiai tanulmányai mellett filozófiát, jogot és nyelveket tanult. 1899-ben szentelték pappá. Két évvel később már a Vatikán államtitkárságán dolgozott, 1917-től pedig pápai nunciusként 12 évig Németországban képviselte a Szentszéket. Bíborossá 1929-ben avatták, 1930-tól XI. Piusz államtitkára, a vatikáni külpolitika irányítója volt egészen 1939-es pápává választásáig.

Németországban nunciusként (1924)

Németországban nunciusként (1924)

Fotó: Wikimedia

 

Pályafutásának meghatározó periódusa volt a németországi küldetés, ahol széles kapcsolatrendszert épített ki és nagy diplomáciai gyakorlatot szerzett. Nunciusi működése idején előbb Bajorországgal, majd Poroszországgal kötött konkordátumot a katolikus egyház, magát a nunciatúrát pedig Münchenből Berlinbe helyeztette. Lelkes németbarátsága minden bizonnyal szerepet játszott a Harmadik Birodalommal szemben tanúsított, enyhén szólva diplomatikus viselkedésében is.

Igaz, a Szentszéknek küldött üzeneteiben a nemzetiszocializmus térnyerését már az 1920-as években nagy veszélynek jelölte meg, s 1933-ban, Hitler hatalomra jutásakor gyorsan tető alá hozta a Reichskonkordatot a Harmadik Birodalommal, melytől azt remélte, hogy a nyíltan egyházellenes náci rezsim biztosítja majd a katolikusok vallási jogait, s nem tiltja be oktatási és más intézményeik működését. „Az Egyház ezzel semmilyen értelemben nem hagyta jóvá a nemzetiszocializmust, de legalább megakadályozza a nagyobb rosszat” – magyarázta Pacelli nuncius.

Később, pápasága alatt is mindig az „ad maiora mala vitanda”, a nagyobb rossz elkerülésére, azaz, a kisebbik rossz választására hivatkozva zárkózott el attól, hogy nyíltan felszólaljon az elszabaduló náci rezsim rémtettei ellen, és védelmébe vegye az üldözött és elpusztításra ítélt zsidókat, kisebbségeket. Ezt a magyarázatot azonban sokan elfogadhatatlannak tartották. 1963-ban, Rolf Hochhuth A helytartó című színdarabjának megjelenésekor heves vita lángolt föl a kérdés körül.

Hochhuth lényegében azzal vádolta a pápát, hogy miközben már tudott a zsidók elhurcolásáról és megsemmisítéséről, néma maradt, egyszer sem ítélte el a náci rezsimet, nem nevezte meg áldozatokként a zsidókat, csak általában, legfeljebb áttételesen beszélt népirtásról. Hasonló a mondanivalója Costa Gavras 2002-es Amen című filmjének, és egy sor, még keményebb vádat fogalmazott meg több történész is. Szerintük egyértelmű, hogy a Szentszék 1941–1942-től rendszeresen kapott jelentéseket követeitől és más diplomáciai forrásokból a pogromokról, haláltáborokról, gázkamrákról.

Csak néhány példa: már 1941-ben hírek érkeztek a Vatikánba a Független Horvát Államban hatalomra került Ante Pavelić szélsőséges nacionalista usztasavezér által elrendelt zsidó- és cigánygyilkosságokról, koncentrációs táborokról, a szerbek erőszakos térítéséről és megöléséről. Nem sokkal az 1942. januári wannsee-i, végső megoldásról határozó konferencia után a Vatikán pozsonyi képviselője tájékoztatta Rómát 80 ezer zsidó deportálásáról; decemberben a berlini nunciatúráról gettók és koncentrációs táborok felállításáról küldtek dokumentumokat a Vatikánba.

Ante Pavlic köszönti a parlamentet (1942)

Ante Pavlic köszönti a parlamentet (1942)

Fotó: Wikimedia

 

Mindezek ellenére Luigi Maglione vatikáni államtitkár úgy nyilatkozott, hogy vannak ugyan információik a zsidókkal szembeni rossz bánásmódról, de a globális megsemmisítés hírét semmi sem erősíti meg. Pavelić-ék gazságait „sajnálatos tetteknek” nevezte. (Becslések szerint Pavelić uralma alatt 350 ezer szerbet, 30 ezer zsidót és 29 ezer cigányt gyilkoltak meg, sok helyütt katolikus papok és ferences szerzetesek közreműködésével.

A lengyel emigráns kormány 1943. májusi üzenete szerint a háború előtti 4,5 millió zsidóból 100 ezer maradt életben.) Giuseppe Roncalli bíboros, a későbbi XXII. János pápa, isztambuli nuncius is rendszeresen informálta a Kúriát a zsidók elleni atrocitásokról – az esetek többségében még válaszra sem méltatták ezeket a jelzéseket.

Nem hírekből értesült a pápa több mint ezer római zsidó elfogásáról, bevagonírozásáról és Auschwitzba deportálásáról – jószerivel az ablaka alatt történt mindez, de még így is ragaszkodott a Vatikán „semlegességéhez”. Nem volt hajlandó nyilvánosan tiltakozni, mondván, nem kíván semmi olyat mondani, amit a német nép ellenségesnek tartana egy szörnyű háború közepette. Nem szólalt meg nyilvánosan a firenzei, genovai, torinói zsidók elhurcolásakor sem.

Az ablaka alatt

Hallgatását XII. Piusz csak ritkán törte meg, akkor is többnyire általánosságokkal. Pápasága kezdetén, a világháború kitörésekor Summi Pontificatus címmel háborúellenes, békét sürgető enciklikát adott ki, amelyet Hitlerék Németország elleni támadásként értékeltek. Pedig XII. Piusz nem nevezte meg őket, csak általában szólalt fel a laicizmus veszélyes térnyerése ellen.

XII. Piusz (1939)

XII. Piusz (1939)

Fotó: Wikimedia

 

Védelmezői ezt bölcs óvatosságnak nevezik, mondván, tapasztalt diplomataként úgy értékelte, ha nyíltan szembeszáll a nácikkal, többet árt vele, mint használ – elsősorban persze az egyházának és a német katolikusoknak. Ennek igazolására hívei – és annak idején ő maga is – azt szokták felhozni, hogy például amikor 1942 nyarán a holland püspökök kemény tiltakozással léptek fel az ottani zsidók deportálása ellen, bosszúból a Gestapo ezer kikeresztelkedett – addig kevésbé veszélyeztetett – zsidót is elhurcolt és meggyilkolt.

Híressé vált 1942-es karácsonyi beszédében XII. Piusz százezrekről beszélt, akiket önhibájukon kívül, csak nemzetiségük vagy etnikai származásuk miatt halálra vagy kiirtásra ítéltek – mindezt anélkül, hogy kiejtette volna a zsidó vagy a náci szót a száján. Majd a következő évben egy bíborosoknak tartott beszédében így beszélt a különféle diszkriminációk áldozatairól: anélkül, hogy bármiről tehettek volna, megsemmisítésre ítélték őket.

A nyilvánosság elől elzárkózó pápa a színfalak mögött nem tétlenkedett. Már a kezdetektől azt tanácsolta egyháza képviselőinek, hogy helyben ítéljék meg a helyzetet, és tegyenek belátásuk szerint, mindig szem előtt tartva, hogy lépéseik milyen következményekkel járhatnak egyházukra és a helyi katolikus közösségekre nézve. Olykor nem hivatalos üzeneteket is küldött, hogy adjanak humanitárius segítséget, menlevelet üldözötteknek – elsősorban kikeresztelkedett zsidóknak.

A németek megszállta Rómában 1943. október végén – több mint ezer zsidó elhurcolása után – sértetlenséget alkudott ki a megszállóktól egyházi tulajdonú területeknek, épületeknek, ahol aztán papok, apácák bújtattak sok száz üldözött zsidót. Magában a Vatikánban és a pápa nyári lakhelyén, Castel Gandolfóban szintén helyet biztosítottak nekik, így végül mintegy 5 ezren találtak menedéket a katolikus egyháznál Rómában.

Olaszország más részein, például Genovában, Assisiben, Fiuméban is zsidók százait rejtették el a nácik elől hasonlóképpen, bár a bújtatásukban sok magánember is részt vett. 1938-as becsült adatok szerint 58 412 olasz zsidóból végül 7500 vált a holokauszt áldozatává. Egyéb források 9 ezer áldozatról beszélnek. Ma mintegy 45–46 ezer zsidó él Olaszországban.

XII. Piusz más, például latin-amerikai országok hatóságaival is tárgyalt küldöttein keresztül menekülő zsidók befogadásáról – olykor sikeresen. Ugyanakkor az is igaz, hogy a háború után több háborús bűnöst, tömeggyilkost, köztük a már említett Ante Pavelić-et a Kúria magas rangú képviselőinek segítségével bújtattak, majd juttattak az úgynevezett „patkányútvonalon” Dél-Amerikába. Bizonyíték – egyelőre – nincs rá, de feltételezhető, hogy erről a pápa is tudott.

1944. március végén, amikor már elindult a tömeges deportálás Budapestről is, a pápa – miután a svéd király, Roosevelt elnök és a Nemzetközi Vöröskereszt is erélyesen tiltakozott – udvarias levélben fordult Horthyhoz, hogy állíttassa le a „szerencsétlen emberek” elhurcolását. Ez július elején meg is történt, de akkorra már több százezer zsidót deportáltak Magyarországról, s Szálasiék hatalomátvétele után újult erővel folytatódott a zsidóüldözés.

Nyitva, zárva

A pápa taktikázására, óvatoskodására, makacs hallgatására sokféle magyarázat született. Van, aki szerint mindvégig egyháza, a világszerte mintegy 400 milliónyi katolikus hívő iránti felelősség vezette, ezek védelmét tartotta elsődlegesnek. Mások szerint, bár nem volt antiszemita, szerepet játszhatott a zsidók sorsával szembeni fenntartásaiban a katolikusok antijudaizmusa is. Sokan indokolják diplomatikus magatartását a németek iránti szimpátiája mellett a személyét is veszélyeztető retorzióktól való félelemmel.

Erre okot adhatott, hogy – mint az 1972-ben egy volt SS-tiszt vallomásából kiderült – Hitlerék a pápa elrablását és házi őrizetbe helyezését tervezték. Több történész szerint XII. Piusz döntéseit befolyásolhatta a bolsevizmustól való zsigeri rettegése is, az, hogy Hitlert még mindig kisebb rossznak tartotta Sztálinnál.

A kép teljességéhez tartozik, hogy a háború után állítólag sokan magánlevélben, mások nyilvánosan hálájukat fejezték ki a pápának a zsidók mentéséért. Így tett többek között Golda Meir, Albert Einstein, Pinchas Lapide történész, Israel Zolli római főrabbi, aki át is tért a keresztény hitre, s a keresztségben az Eugenio nevet választotta a pápa iránti tiszteletből.

Bár több mint hatvan éve folynak a viták arról, vajon mindent megtett-e a katolikus egyház feje a nácik üldözötteinek megsegítésére, mentésére, a pró és kontra érveket egy aktuális kérdés is napirenden tartja: XVI. Benedek, a 2005 és 2013 között szolgáló pápa még 2009-ben kezdeményezte XII. Piusz boldoggá avatását, ami heves tiltakozásokat váltott ki, ezért felfüggesztették az eljárást.

XII. Piusz misét celebrál a Szent Péter Bazilikában

XII. Piusz misét celebrál a Szent Péter Bazilikában

Fotó: Flickr

 

Hunert Wolf német egyháztörténész szerint ahhoz, hogy biztosat mondhassunk a pápa viselkedéséről, meg kell várni, mi derül ki a most hozzáférhetővé vált dokumentumokból. Ferenc pápa a titkos archívum megnyitásakor azt mondta: „Az egyház nem fél a múlttól, sőt, szereti azt, és még jobban szeretné szeretni, mint ahogy Isten is. (…) a kutatókra bízom a dokumentációs örökséget.” A lehetőséggel több százan szeretnének élni, már be is osztották, hogy a tudósok milyen sorrendben zarándokolhatnak el az archívumba. Ám az élet közbeszólt: a Vatikáni Apostoli Levéltár a hét végén bejelentette, hogy a koronavírus-járvány miatt egyelőre zárva tart.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”