Muszlim szélsőségesek a Balkánon

Háborúból háborúba

Külpol

A bécsi terrortámadás elkövetője Bécsben nőtt fel, de családi háttere a Balkánhoz köti. A térség egyes országaiban évtizedek óta épül a helyi hagyományokkal szembehelyezkedő, szélsőséges hálózat. Ez még jobbára csak helyi biztonsági kockázat – de hamarosan egész Nyugat-Európa számára veszélyforrás lehet.

Éppen egy éve, hogy a nyugat-macedóniai Šar-hegység falusi kávézójában ültem egy helyi albán pásztorral. A sokat megélt férfi, amikor a falu központjában álló középkori mecset felől felhangzott a müezzin hangja, felsóhajtott: mindjárt megszólal a másik is. Kisvártatva a település határában magasló, sokszorosan túlméretezett betonépítmény felől is megérkezett az imára hívó szó.

A balkáni muszlim közösségeket jó ideje ez a kettősség jellemzi. Együttélésüket más vallásokkal az oszmán örökség, a több évszázados hagyomány alakította ki – jóllehet ezt a tradíciót a 19. század óta mérgezi a nacionalizmus. De mindmáig ez a mérsékelt irányzat a domináns a muszlimok életét irányító vallási intézményekben csakúgy, mint az egyszerű hívők közösségében is – az idősebbek és a középkorúak esetében mindenképpen. A fiatalokkal már nem ilyen egyszerű a helyzet. Őket ugyanis nagy számban vonzotta magához az utóbbi két évtizedben vadul nyomuló purista vahhabizmus. Ennek útjelzői a települések határá­ban, az Öböl-államok pénzén emelt hatalmas mecsetek, amelyekben intenzív térítő munka folyik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.