Harari: Az Izraelben történtekért a populizmus a felelős

  • narancs.hu
  • 2023. október 12.

Külpol

Az egyik legismertebb történész hosszas cikkben elemezte, hogy és kik miatt juthatott idáig a helyzet.

„Az izraeliek egyfelől most fizetik meg az árát annak az évekig tartó önhittségnek, amelynek során kormányaink és sok izraeli azt hitte, annyival erősebbek vagyunk a palesztinoknál, hogy figyelmen kívül hagyhatjuk őket. Sok mindent lehet kritizálni azzal kapcsolatban, ahogyan Izrael feladta a palesztinokkal való békére tett kísérletet, és évtizedeken keresztül palesztinok millióit tartotta megszállás alatt” – írta az izraeli Yuval Noah Harari a Washington Postban.

A világ egyik legnépszerűbb történésze a cikkben azt is hangsúlyozta, ezek a dolgok nem igazolják a Hamász gyilkosságait már csak azért sem, mert a szervezet egy percig sem támogatta a békekötés lehetőségét Izraellel. Emiatt úgy gondolja, a béke alapfeltétele a Hamász elítélése és lefegyverzése, illetve a túszok szabadon engedése. 

Harari kicsit tovább ment elemzésében, ugyanis szerinte kifejezetten az a populizmus az oka az ország jelenlegi helyzetének:

„Izraelt hosszú évek óta egy populista erős ember, Benjamin Netanjahu kormányozza, aki PR-osnak zseniális, de alkalmatlan miniszterelnöknek. A személyes érdekeit többször is a nemzeti érdekek elé helyezte, és karrierjét arra építette, hogy megossza a nemzetet. Kulcspozíciókba inkább a lojalitás, mint a képzettség alapján nevezett ki embereket, minden sikert magáénak tudott, miközben a kudarcokért sohasem vállalta a felelősséget, és úgy tűnt, hogy nem tulajdonít nagy jelentőséget annak, hogy kimondja vagy meghallja az igazságot.”

A történész szerint ráadásul a 2022 végén alakított kormánykoalíció az eddigiek közül is a legrosszabb Netanjahu körül, hiszen „messianisztikus fanatikusok és gátlástalan opportunisták” koalíciója, akik a hatalomszerzés közben figyelmen kívül hagyták például az ország biztonsági helyzetét annak ellenére, hogy a szakértők figyelmezették már őket ennek a politikának a veszélyére. 

„Bármit is gondoljunk Izraelről és az izraeli-palesztin konfliktusról, az ahogyan a populizmus szétmarta az izraeli államot, intő jel a világ többi demokráciájának.” Cikke zárásaként azt írta, reméli, a Hamász felett aratott győzelem után az izraeliek nem csak a kormányukat vonják felelősségre, hanem az összeesküvés-elméletek és a messianisztikus fantazmagóriák terjesztése is véget ér.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.