Így osztották ki Orbánt Brüsszelben: „Olyan, mintha Sztálin vagy Brezsnyev tért volna vissza”

  • narancs.hu
  • 2017. április 27.

Külpol

„Mi lesz a következő, meddig megy el, Kertész Imre-könyveket fognak égetni a Kossuth téren?”

Az Európai Parlament liberális frakcióját vezető Guy Verhofstadt keményen beolvasott Orbánnak Brüsszelben, a CEU-ról szóló vitában. A szenvedélyes beszédet már több mint kétmilliószor nézték meg a Facebookon Verhofstadt oldalán, de már magyar felirattal is elérhető.

Verhofstadt felidézi, hogy először 1989-ben találkozott Orbánnal, akkor még az SZDSZ-nél is progresszívebben gondolkozott, majd pár perc után már arról beszél, a konzervatív Orbán nyíltan és büszkén építi az illiberális államát, és fordul szembe az Európai Unió összes alapelvével. És mégis tag akar maradni — Verhofstadt azokat a politikusokat többre becsüli, akik legalább felvállalják, hogy nem osztják az EU elveit, és ki akarnak lépni belőle. De Orbán maradni akar, meg szeretné kapni a támogatásokat, miközben nem osztja az EU elveit.

Verhofstadt egy ponton Sztálin és Brezsnyev paranoiájához hasonlítja Orbánét, az alapján, hogy a miniszterelnök a civilek után még a tudományos szférában is ellenséget lát.

„Mi lesz a következő, meddig megy el, Kertész Imre-könyveket fognak égetni a Kossuth téren?” – szegezi a kérdést Orbánnak.

Verhofstadt szerint Orbánnak azonnal döntenie kellene arról, hogy milyen értékeket vall, és fel kell tennie a kérdést: mit akar, hogyan emlékezzenek rá a jövőben? Valakire, aki felszabadította Magyarországot a kommunizmus alól, vagy a nyitott, európai, demokratikus társadalom örök ellenségeként.

Orbán gesztusai mindeközben:

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.