Japán bíróság: alkotmányellenes a melegházasság tilalma

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. március 17.

Külpol

Kártérítés ugyanakkor nem jár az azonos nemű pároknak.

Alkotmányellenesnek minősítette szerdán a szapporói kerületi bíróság azt, hogy Japánban a kormányzat nem ismeri el az azonos neműek házasságát.

A bíróság ugyanakkor elutasította három azonos nemű hokkaidói pár kereseti kérelmét, amelyben egyenként egymillió jen (2,8 millió forint) kártérítést követeltek a japán kormánytól, amiért szerintük mulasztást követett el a jogalkotásban.

A felperesek ügyvédjei mindazonáltal kiemelték, hogy az ügy nem a kártérítésről szólt, hanem arról, hogy a bíróság ismerje el: alkotmányellenes az állam álláspontja az azonos neműek házasságáról. Megfigyelők szerint ugyanakkor kérdéses, hogy a jogalkotó a bírósági döntés hatására be fog-e vezetni reformokat.

Hírügynökségek kiemelik, hogy a távol-keleti szigetországban ez az első bírósági ítélet az azonos neműek házasságának törvényességéről és szimbolikus jelentősége van a helyi meleg közösség számára. Jelenleg négy japán bíróság előtt folyik hasonló per.

Japán a világ legfejlettebb ipari államait tömörítő G7 csoport egyetlen tagja, amely nem ismeri el az azonos neműek házasságát,  az ország alkotmánya a házasságot férfi és nő kölcsönös egyetértésén alapuló kapcsolataként határozza meg.

A jelenlegi szabályozás szerint az azonos nemű párkapcsolatban élők egymás után nem örökölhetnek, és szülői felügyeleti jogokat sem gyakorolhatnak partnerük esetleges gyermekei fölött. Mindemellett ez a jogviszony nem biztosít számukra a házassághoz hasonló jogállást.

Az utóbbi években nagyjából egy tucat japán önkormányzat döntött úgy, hogy saját kezdeményezésre elismeri az azonos neműek élettársi kapcsolatát. Az ilyen partneri kapcsolatok bejegyzése jogilag nem bír ugyan kötelező erővel, de segít elejét venni a hátrányos megkülönböztetésnek olyan mindennapos dolgoknál, mint például a lakáskeresés.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.