Kulturális hírek

  • 2004. szeptember 9.

Külpol

ÉPÍTÉSZETI BIENNÁLE A nemzetközi filmfesztivál után Velencében kezdetét veszi az idei, immár kilencedik építészeti biennále. Mint korábban beszámoltunk róla (Narancs, február 26.), a november 7-ig tartó rendezvény igazgatója, a svájci Kurt W.
Forster a Metamorfózist választotta központi témául, ami a kultúra, a technológia és az elmélet mélyreható változásaira utal az építészet második világháború óta tartó fejlõdésében. A központi kiállítás történeti perspektívába állítja az 1970-es évek óta bekövetkezett alapvetõ változá-sokat (Peter Eisenman, Frank O. Gehry, Aldo Rossi, James Stirling és mások munkáin keresztül) a legújabb, nagyszabású projektekig, külön teret szentelve a meglévõ épületek átalakításának, a felületek kidolgozásának és az épületek által teremtett atmoszférának. Morning Lights, Floating Shadows címmel hatvan fotós képei is láthatók majd a Metamorfózis témájához kapcsolódva. Az olasz pavilonban a legújabb itáliai belsõépítészetet, Cities on Water címmel pedig tenger, tó vagy folyó menti városok (Bilbao, Buenos Aires, Lyon, Szöul stb.) vízparti területeinek átalakulását mutatják be.

A velencei magyar kiállítás megrendezésének lehetõségét Janesch Péter nyerte el pályázaton: Széptõl szépig (és vissza) címmel Janáky István építész fotó- és rajzgyûjteményének segítségével mutatja be Magyarország számos, Janáky által szépnek, poétikusnak, szubtilisnek talált épületét. A koncepció másik részeként az 1992-ban indult Szép Házak által publikált fotók százain keresztül a széles nyilvánosság elõtt "szép"-ként prezentált épületeket mutatták volna be a Csörgõ Attila és Szabó Zoltán által tervezett lapozógép segítségével (képünkön), a folyóirat fotóanyaga azonban mégsem szerepelhet a magyar pavilonban, mert a lap fõszerkesztõje visszavonta hozzájárulását: Vogl Elemér feltehetõleg attól tart, hogy a lapja által favorizált házak bemutatása a cikizést szolgálná. Az Index.hu-nak nyilatkozva ezt a kiállítás nemzeti biztosa cáfolta: Fabényi Júlia szerint a kiállítás nem kritizál, hanem analizál. Ugyanõ a Narancsnak megerõsítette, hogy a Lapozógépen más lesz látható, de hogy mi, azt lapzártakor nem árulhatta el. Az említetteken kívül bemutatják Sámsondi Kiss Béla tervezõ-építész feledésbe merült találmányát, a szövetszerkezetes épületet, valamint N-E-W-S címmel négy, 1976-ban született és Európa négy városában dolgozó építész, Gergely Ágoston (Milánó), Fecske László (London), Hudini Péter (Barcelona) és Somlai-Fischer Ádám (Stockholm) munkáit. Zombor Gábor Band Aid címmel a pavilon külsõ részein hajtott végre ideiglenes átalakításokat.

STRAY CATS Alighogy befejezte európai turnéját az 1980-as évek elején new wave rockabillyt játszó Stray Cats, az ismét összeállt trió tizenöt albumon meg is jelentette nyári koncertfelvételeit. A The Stray Cats European Live Collection mindegyik darabja más város nevét viseli (Párizs, Hamburg, Brüsszel, Helsinki stb.), és a mûsor is mindig kicsit más, bár természetesen akadnak átfedések. Részletek és megrendelés: www.briansetzer.com

SONGS FOR SUDAN Jótékony célû CD-t jelentetett meg az Oxfam brit segélyszervezet: a Songs For Sudan 7,99 fontnyi árából 5 fontot, valamint az elõadók jogdíjait fordítják az afrikai ország darfuri régiójában életveszélyben lévõ emberek megsegítésére. A névsor: Futureheads, Ash, R.E.M., Primal Scream, The Upper Room, Roots Manuva, Kasabian, Mr. Scruff, Ty, Paddy Casey, Jet, Tom Baxter, Kathryn Williams, Hope Of The States, Faithless, David Gray, four tet, Badly Drawn Boy. Mintegy 50 ezren vesztették életüket a konfliktus tavaly februári kezdete óta Szudánban, s milliónál többen menekültek el a fegyveres arab milíciák támadásai elõl.

KÍNAI FILM AMERIKáBAN Zhang Yimou Hero címû, 2200 évvel ezelõtt játszódó filmje hozta a legtöbb bevételt a hét vége három napján az észak-amerikai mozikban: 9 millió dollárt. A Jet Li akcióhõs fõszereplé-sével forgatott, tavaly Oscarra is jelölt film odahaza minden idõk leg-nagyobb bevételét produkálta.

FILMFESZTIVÁLOK KA-NADÁBAN Montreal kezdte (augusztus 26.-szeptember 6.), Toronto folytatja (szeptember 9-18.) és Vancouver zárja (szeptember 23.-október 8.) a nyárvég-õszelõ kanadai filmfesztiváljainak sorát. A magyar termést Montrealban és Torontóban egyaránt Antal Nimród Kontrollja és Janisch Attila Másnapja képviselte/képviseli, de Montrealban ott volt Fliegauf Benedek Dealerje is, a Másnap pedig ott lesz Vancouverben (majd Haifába, a dél-koreai Pusanba, az amerikai New Hamptonba és Seattle-be, végül Triesztbe utazik). Torontóban az említett filmeken kívül is lesz magyar (vonatkozású) vetítés: bemutatják Szabó István Being Julia és Luis Mandoki Innocent Voices címû alkotását. Montrealban egyébként Eran Riklis Hacala Hasurit (Szíriai menyasszony) címû izraeli-német-francia filmje nyerte a nemzetközi kritikusok, valamint az ökumenikus zsûri díját.

MORZE

ARS ELECTRONICA Linzben 25. alkalommal rendezték meg az Ars Electronicát, melynek egyik leglátványosabb eseményén, a digitális grafikákkal kísért L'Espace Temporel címû hangversenyen Philip Glass, Steve Reich, Christian Fennesz, Ludger Brümmer, Ligeti György, Krzysztof Penderecki és Eötvös Péter mûvei szólaltak meg. A fesztivál díjai közül az interaktív mûvészet kategóriájában az amerikai Mark Hansen és Ben Rubin Listening Post? címû, online diskurzusok elemeit használó mûve nyerte az Arany Nikét, a vizuális effektek kategóriájában pedig a kanadai Chris Landreth Ryan címû animációs dokumentumfilmje Ryan Larkinról, a 35 évvel ezelõtt sikeres, ma nélkülözõ animációs filmesrõl. (Bõvebben a túloldalon)

PICASSO ZÁRÁS ELõTT Alig két hónap alatt 50 ezren tekintették meg a Mûcsarnokban a Picasso: Illusztrált könyvek és az Espa–a 1950 - Az újjászületés évtizede címû kiállításokat, melyek a szeptember 12-i zárás elõtti négy napon meghosszabbított nyitva tartással, este nyolcig várják az érdeklõdõket.

TÛZ WEIMARBAN 30 ezer 16-18. századi kötet és legalább 34 darab 16-17. századi festmény semmisült meg abban a tûzben, amely Weimarban elpusztította a Németország egyik legértékesebb könyvgyûjteményének otthont adó Anna-Amália Hercegnõ Könyvtár 400 éves épületét. 50 ezer kötetet sikerült megmenteni a lángoktól (közülük 40 ezer korom- és vízkárosodást szenvedett, ezek restaurálása már meg is kezdõdött), és valószínûleg még több mint 30 ezer kötet fekszik a hamu és törmelék alatt. A könyvtárat a "klaszszikus Weimar" részeként 1998-ban vették fel az UNESCO világörökség-listájára. Itt õrizték a világ legnagyobb Faust-gyûjteményét, amit a Biblia-gyûjteménnyel egyetemben sikerült kimenekíteni a tûz elõl.

DÍJ A 30 éves Fasang László nyerte a világ legjelentõsebb orgonaversenyének tartott, franciaországi Chartres-i Nagydíjat. A verseny tisztasága érdekében a zsûri tagjai csak hallják, de nem látják a versenyzõket, s azt sem tudják, milyen sorrendben lépnek fel.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.