Kulturális hírek

  • 2002. május 9.

Külpol

LGT Tíz évvel a Nyugati pályaudvaron adott búcsúkoncert után, június 1-jén fesztivált rendez az óbudai Hajógyári-szigeten a Locomotiv GT. A zenekar, mely az 1997-es
A sajtónak pénteken mutatták be a még üres épületet, ahová a Fidesz választási győzelme esetén a Miniszterelnöki Hivatal egy része költözött volna (az 1803-1806 között épült palota 1867 után kancelláriaként működött), ám az MSZP-SZDSZ-koalíció valamilyen, egyelőre nem eldöntött kulturális célra kívánja hasznosítani. A fotó- és filmfelvételeket is felhasználó restauráció során egy valójában sohasem létezett állapotba hozták a világháborús ostromban rommá lőtt épületet: a különböző korszakok legszebb enteriőrjei közül egyes termek klasszicista, neobarokk vagy neoklasszicista külsőt, mások egyszerű, mai formát kaptak.

n MEDIAWAVE A brit Grant Thoburn Mama, Look! című filmje nyerte a Fényírók Fesztiváljának idei fődíját. Külön értékelték a "nemzeti" és a "nemzetközi" programban látható alkotásokat. Az előbbi mezőnyben a romániai Lakatos Róbert Csendországa bizonyult a legjobb dokumentumfilmnek, a legjobb animáció Kispál Éva és Lévai Dóra nevéhez fűződik: Három nyulak; Aranyalmafa, a leghumorosabb film díját a Stefanovics-Végh-Kálmánchelyi kollektíva nyerte: Legkisebb film a legnagyobb magyarról, avagy ha nincs kéz, nincs csoki, a Juhász-Schilling-Szalay triót a Csúnya betegség című oktatófilmért jutalmazták, egyéni teljesítményéért pedig Szalkai Zoltánt: Gyalog a Gulágon. A nemzetközi program csaknem háromszor ennyi díjazottja közül kiemelendő az orosz Szergej Loznyica különdíjas dokumentumfilmje, A település, az amerikai John Haptas és Kristine Samuelson Aranykor-különdíjas műve, a Riding the Tiger, valamint a kanadai Mike Hoolbloom Threads című kísérleti filmje. A fesztivál Párhuzamos Kultúráért-díjának kitüntetettjei: Barsi Ernő néprajzkutató, Kerekes Gábor és Kunkovács László fotográfus, Kotnyek István, Szirtes András és Szőke András filmes, Dresch Mihály, Pharoah Sanders és Zerkula János zenész.

n GREENAWAY A MEO-BAN Peter Greenaway 1963 és 2001 között készült festményeit és grafikáit mutatja be május 24-től kb. két hónapon keresztül a MEO Kortárs Művészeti Gyűjtemény. A hatvanéves angol rendező valaha festőnek készült, filmjeinek látványvilágát is képzőművészként építi fel. Greenaway már többször járt a MEO-ban, eljön a megnyitóra is. Jelenleg a The Tulse Luper Suitcases című filmjén dolgozik, ennek egyik forgatási helyszíne, várhatóan ősszel, hazánkban lesz.

n DOCUMENTA Minden korábbinál nemzetközibb kíván lenni az idei kasseli Documenta, jelentette be a tizenegyedik alkalommal június 8-a és szeptember 15-e között megrendezendő kiállítás igazgatója, a nigériai Okwui Enwezor. A bemutatkozók kétharmada európai és észak-amerikai, a meghívott 118 művész és művészcsoport közül kb. negyvenen a Kasselban eddig alulreprezentált Afrikát, Ázsiát és Latin-Amerikát képviselik. A legismertebb résztvevők közé tartozik Louise Bourgeois amerikai szobrász, Chantal Akerman belga filmrendező, Jonas Mekas, a nálunk is járt, litván származású amerikai független filmes, az iráni születésű, New Yorkban élő Shirin Neshat, az angol Steve McQueen. A Budapesten született, Párizsban élő Yona Friedmant leszámítva nincs magyar a kiállítók listáján. A megnyitón William Kentridge dél-afrikai festő színdarabjának ősbemutatója lesz látható, a zenét a hamburgi Hanne Darboven szolgáltatja. A napijegy 16, a kétnapi 24 euró, a délután 5-től érvényes esti jegy 7 euróba kerül, a bérlet ára 80 (részletes info a www.documenta.de címen).

n BÉKEKONCERT R"MÁBAN Május 11-én a közel-keleti konfliktusnak szentelt koncertet rendeznek a római Colosseumban. A fő szervező Uri Savir, az oslói békemegállapodást előkészítő izraeli delegáció egykori tagja, jelenleg egy tel-avivi békeközpont vezetője. Olyan nemzetközileg ismert nevek mellett, mint Ray Charles, Khaled vagy Nicola Piovani, az Oscar-díjas Az élet szép filmzenéjének szerzője, a fellépők között lesz Nabil, a palesztin muzsikus és Noa, az izraeli énekesnő is. A koncert leginkább a tévénézőknek szól, hiszen az ókori helyszínen ma csupán négyszáz fős közönséget tudnak elhelyezni. 424 után most új albummal jelentkezett A fiúk a kocsmába mentek címmel, várhatóan háromórás műsort ad majd.

n SZIGET A Fővárosi Közgyűlés városképvédelmi bizottsága nem járult hozzá a város vezetése által támogatott javaslathoz, hogy idén és a következő két évben a Sziget Kft. a közterület-használati díj elengedésével rendezhesse meg a Sziget Fesztivált. A rendezvény költségvetését alapvetően befolyásoló, több százmillió forintot érintő döntést elnapolták, a cégnek külön beszámolót kell készítenie a fesztivál anyagi hátteréről.

n COCA-COLA Több mint hétszáz alkotás (festmények, rajzok, számítógépes grafikák, tárgyak, filmek, forgatókönyvek, zenék) közül választották ki a Coca-Cola Frissítő Tehetség című kreatív pályázatának nyerteseit: a cég különdíját Morvay Márton kapta, nívódíjat Ábel Péter, Körömi Csenge, Kucsmár Viktor, Kukorelli Péter és Szatmári Zsolt érdemelt ki, speciális témákat feldolgozó alkotásával Quirin Ágnes első, Petróczki Ákos második díjat nyert. A legjobb művek május 12-ig a Pesti Est Caféban láthatók.

n GYÁSZ 85 éves korában meghalt Ruth Handler, Barbie baba szülőanyja. Az 1959-ben, saját kislánya után elnevezett babát gyártó Mattel céget még 1942-ben alapította akkori férje, Harold "Matt" Matson és üzleti partnere, Elliot Handler, Ruth későbbi férje, a két férfi nevét összevonva. Barbie évente kétmilliárd dollárra becsülhető forgalmat generál, több mint négy évtized során 150 országban egymilliárdot meghaladó darabszámban talált vevőre.

n DÍJ A kelet- és közép-európai kulturális és művészeti élet hat személyisége társaságában Esterházy Péter is átvette Bécsben a hamburgi Alfred Töpfer Alapítvány 15 ezer euróval járó Herder-díját. Az elismeréssel együtt jár a lehetőség is, hogy a kitüntetett egyéves, havi 920 eurós bécsi ösztöndíjra javasolhatja egy fiatal pályatársát: Esterházy választása Jónás Tamásra esett.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.