Legatyásodott az ENSZ, mert Trump még nem utalta az USA idei hozzájárulását

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. október 9.

Külpol

Veszélybe került a dolgozók fizetése is.

Veszélybe került az ENSZ alkalmazottjainak jövő havi fizetése a tagállamok tartozásai miatt - figyelmeztetett António Guterres ENSZ-főtitkár New Yorkban, helyi idő szerint kedden.

Guterres az ENSZ Közgyűlésének költségvetési bizottsága előtt azt mondta: ha nem dolgozott volna január óta azon, hogy csökkentse a kiadásokat, a világszervezet már a közgyűlés szeptemberi csúcsszintű ülésszakának költségeit sem tudta volna előteremteni.

"Ebben a hónapban elérjük az évtized legnagyobb deficitjét" - hívta fel a figyelmet. "Lehet, hogy novemberben arra sem lesz elég pénzünk, hogy kifizessük az alkalmazottainkat" - tette hozzá. "Munkánk és reformjaink veszélyben vannak."

Az ENSZ 193 tagja közül 64 nem fizette be az éves hozzájárulást, köztük a világszervezet legnagyobb befizetője, az Egyesült Államok sem. Az ENSZ 2019-es költségvetése körülbelül 3,3 milliárd dollár (1000 milliárd forint), amelynek 22 százalékát az Egyesült Államok adja. Az ENSZ szerint Washingtonnak idén 674 millió dollárt (több mint 204 milliárd forintot) kellene befizetnie, továbbá 381 millió dolláros (115,4 milliárd forintos) elmaradása van a korábbi költségvetésekből. Az Egyesült Államok általában októberben szokta befizetni tartozásait.

Idén mások mellett még Brazília, Irán, Izrael, Mexikó, Dél-Korea, Szaúd-Arábia és Uruguay sem fizetett hozzájárulást az ENSZ-nek.

Donald Trump amerikai elnök korábban jelezte: szerinte tisztességtelenül nagy teher nyomja Washington vállát az ENSZ-ben, és a világszervezet reformját követelte.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.