Választ az Egyesült Királyság

Majd az öregek

  • B. Simon Krisztián
  • 2015. június 7.

Külpol

Amikor ez a cikk nyomdába megy, még nem tudjuk, hogy a Konzervatív Párt vagy a Munkáspárt szerzett-e többséget május 7-én. De bárki nyer is – miért nyer? S mit tehet akkor, ha egyedül nem alakíthat kormányt?

David Cameron és a toryk hálátlan időszakban kezdték a kormányzást, a 2007-es gazdasági válság mély és hosszú recesszióba taszította az Egyesült Királyságot. A gazdaság 7 százalékkal esett vissza, az államadósság az egekbe szökött. A költségvetési deficit még ma is 5 százalékos – a G7 csoporton belül a legmagasabb. A konzervatívok nagy sikere, hogy az elmúlt öt évben kétmillió új munkahely keletkezett, és úgy tűnik, hogy a költségvetési deficitet is letornásszák 4 százalékra az idén – még így is nagyobb lesz a kelleténél, de a 12 százalékhoz képest szép eredmény. A gazdaság gyorsabban nő, mint az EU jelentős részében, és csökken az államadósság is. Cameron a kampányában mégsem a sikereit domborította ki, hanem a választók félelmeire épített, s azt bizonygatta, valóságos gazdasági katasztrófát jelentene az országnak, ha a balos gyökereihez visszatérni próbáló Munkáspárt és a még balosabb Skót Nemzeti Párt (SNP) venné át a hatalmat. „A konzervatívokat a közvélemény jóval kompetensebbnek tartja gazdasági kérdésekben” – vélekedett a Narancsnak Charlie Cadywould, a Demos nevű think tank elemzője. A választók, még ha nem is szeretik a megszorításokat, hitelt adnak Cameron azon állításának, mely szerint a gazdaság bajai jórészt a korábbi munkáspárti kormány felelőtlen költekezése miatt álltak elő. És tény az is, Miliband szimata nem mindig működött: a világpiaci energiaárak csökkenése előtt nem sokkal még azért kardoskodott, hogy a fogyasztók védelmében fagyasszák be az árakat.

A Financial Times és az Economist szerint is jobb lenne még egy esélyt adni Cameronnak. A Munkáspárt gazdasági károkat okozhat, és kézenfekvő partnere, az SNP csak növeli e veszélyt. Való igaz, a konzervatív kormány az EU költséges elhagyásának veszélyét hordozza, ám a liberális demokrata koalíciós partner csökkentené e kockázatot – véli az Economist. A lap ugyanis meg van róla győződve, hogy Miliband át akarja alakítani a brit kapitalizmust: „Ha lehetősége lenne rá, akkor ő lenne a gazdaságilag legradikálisabb miniszterelnök Margaret Thatcher óta” – írják. „A toryk és a konzervatív lapok már csak úgy említik, a Vörös Ed – teszi hozzá Peter Dorey, a Cardiff Egyetem politológusprofesszora –, mert alacsonyabb áram- és gázárakat, meg kisebb lakbéreket ígért.” Miliband „felelősségteljesebb kapitalizmusról” álmodozik, amelyben a leggazdagabbak adóját 45-ről 50 százalékra emelnék, és a kétmillió fontnál többet érő villák tulajdonosait is köteleznék, fizessenek be egy kisebb összeget az államkasszába. Konzervatív kritikusai viszont úgy gondolják, hogy az ilyen húzások csak tovább növelnék a költségvetési deficitet, és elijesztenék a befektetőket az országból. Miliband persze váltig ígéri: felelősségteljes lesz a gazdaságpolitikája, és ügyel majd az államháztartási egyensúlyra, de a szakszervezetektől tartva még nem konkretizálta, hol fogna a kiadásokon.

A tory politika ezzel szemben a társadalmat teszi próbára. „Cameron kormányzása alatt nőtt a szegénység és az egyenlőtlenség, egyre több lett az alulfizetett, bizonytalan munka, amiből nem lehet megélni” – állítja Dorey. A konzervatívok megóvták a nyugdíjasokat a költségvetési szorításoktól, de nem voltak képesek növelni a lakásállományt, amitől az egekbe szöktek a lakhatási költségek. A kampányban azt ígérték, hogy az egymillió font alatti házakra nem kell majd örökösödési illetéket fizetni, a szociális lakásokat pedig áron alul adnák. Ezeket még az Economist is gazdaságilag védhetetlen, szavazatnövelő lépéseknek nevezte, amelyek csak tovább növelik a társadalom egyenlőtlenségeit. Cadywould szerint „a fiatalok hagyományosan a balközép pártokra, azaz a Munkáspártra és most a zöldekre szavaznak. Ám most a kutatásaink szerint sokan, főleg a fiatal nők rossz véleménnyel vannak a jóléti kiadásokról, és nem bíznak abban, hogy az állam képes segíteni a polgárain” – mondja. Ez pedig a segélyfüggés ellen háborút hirdető Cameron felé tereli a választókat – de jobbra tolja a Munkáspártot is.

Ahol viszont nem sokat bizonytalankodnak, az Skócia. Öt évvel ezelőtt az 59 skót alsóházi helyből
41-et még a Munkáspárt szerzett meg: most viszont szinte mindent visz az SNP. Dorey szerint erről is Cameron tehet: „Azt ígérték a skótoknak, hogy ha a függetlenség ellen szavaznak, a britek több hatalmat adnak a skót parlamentnek. De alig pár órával a népszavazás után Cameron kezdte felvizezni az ígéreteit.” És bár a baloldali SNP megfelelő partnernek tűnhet a Munkáspárt számára, Miliband – tartva attól, hogy a korábban a Blair-féle liberalizmust ideológiai fókuszába helyező Munkáspártot mégsem lehet egyik napról a másikra balra hajló szociáldemokratává faragni – elzárkózott a koalíciótól. Akkor inkább lemond a kormányzásról – jelentette ki egy héttel a választás előtt.

A választás előtt a toryk is leginkább a saját abszolút többségükben bíztak – ha most nem is, de majd egy őszi, előre hozott választáson. Máskülönben Cameron talán nem kötötte volna a Liberális Demokrata Párttal fenntartott koalíció folytatását az uniós tagságról szóló, 2017-re tervezett népszavazás támogatásához. A liberális párt vezetője, Nicholas Clegg ezt a feltételt félreérthetetlenül elutasította; és korábban világossá tette azt is, hogy akár a Labour-vel is összeállna. (Pedig Miliband is mondott már olyasmit, hogy ha az unió netán nagyon sok jogkört vonna el a britektől, ő is népszavazást rendelne el.) De a liberálisok tagsága nem csak a referendum miatt ódzkodhat a koalíció folytatásától.

 

Gyengélkednek a királycsinálók

A párt épp a közös kormányzás miatt veszített egy rakás választót (2010-ben 22 százalékot kaptak). „2010 májusa előtt a liberális demokraták harmadik választási lehetőségként léptek fel, bizalmon, méltányosságon és becsületen alapuló progresszív politikát kínálva az országnak. Ma viszont őket is rossz és korrupt pártnak tekintik, akárcsak a torykat és a Munkáspártot” – mondja Dorey. Kétségkívül támogatták a szociális kiadások lefaragását és a privatizációt, de Dorey szerint sokat akkor buktak, amikor beálltak a tandíjemelés mögé is. Kampányukban még azt ígérték, hogy eltörlik a tandíjakat, ehhez képest végigasszisztálták, hogy a tandíj évi 3 ezerről
9 ezer fontra (cca. 1,2 millióról 3,6 millió forintra) nőjön. „Ez az árulás feltehetőleg több millió szavazó elvesztését vonta maga után; sok egykori választójuk ma a zöldekre fog szavazni. Ahogy én is” – mondja. A kimenő parlamentben egy szem képviselővel rendelkező Zöld Párt legfőbb követelése, hogy töröljék el a GDP-t mint a gazdasági siker mérőszámát, és vezessenek be egy új, a környezeti károkat és a házimunkát is magában foglaló mutatót. Elutasítják a megszorításokat, és a gazdasági növekedés fetisizálását.

A tisztán egyéni mandátumos választási rendszer furcsasága – vagy inkább archaikus kretenizmusa – miatt a zöldekénél nagyságrendekkel nagyobb, az utolsó mérések szerint 14 százalékos támogatottságú Egyesült Királyság Függetlenségi Pártja (UKIP) sem számíthat a zöldeknél sokkal több képviselőre. (A tisztán arányos EP-választást tavaly megnyerték, és 23 képviselőt küldtek Strasbourgba.) Az erősen xenofób párt hamar kilépne az EU-ból, csak ötévnyi adófizetés után juttatna segélyt a bevándorlóknak, csökkentené a nemzetközi segélyezés mértékét, többet költene a hadseregre. Vezetőjük, Nigel Farage azt mondta, a halálbüntetéssel ugyan nem ért egyet, de ha a választókat nagyon érdekli a téma, nem zárkózik el a bevezetésétől. Dorey szerint a UKIP egyes választókerületekben éppen elegendő szavazatot fog elvenni a konzervatívoktól ahhoz, hogy Miliband pártja kaphassa a mandátumot.

Clegg szerint az ő gazdasági programjuk a két nagy párt felelősségteljesebb keveréke lenne: kevesebb kiadást vágnának meg, mint a toryk, de kevesebbet költenének, mint a Munkáspárt. Clegg hitet tett az állami alkalmazottak képviselete mellett, s azt ígérte, csak azzal köt koalíciót, aki garantálja, hogy az ő fizetésük a következő két évben együtt nő az inflá­cióval. Hogy mi a garancia rá, hogy most nem mennek szembe az ígéretükkel? A Guardiannek egy liberális demokrata képv iselő azt mondta, öt éve palira vették őket, mivel Gus O’Donnell akkori kabinetfőnök azt mondta nekik, hogy ha nem sietnek koalícióra lépni, bedőlhet a font. „Még egyszer nem fogjuk ezt elhinni” – mondta.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.