Navalnij holttestével zsarolja az anyát a Kreml

  • narancs.hu
  • 2024. február 22.

Külpol

Ljudmila Navalnaja a YouTube-on arról beszélt, azért nem adták ki neki a fiát, mert nem egyezett bele a titkos temetésbe.

Nem adták ki a február 16-án börtönben meghalt Alekszej Navalnij holttestét az édesanyjának. Erről maga Ljudmila Navalnaja beszélt csütörtökön fia YouTube-csatornáján. 

Péntek óta próbálja elérni, hogy elvihesse halott fiát. Múlt éjjel végül bevitték a halottasházba, aláírhatta a halotti anyakönyvi kivonatot. Nyomozók tárgyaltak vele, dokumentumokat mutattak neki.

Ezekből az derül ki, hogy Alekszej Navalnij természetes halált halt. 

A Telex ezzel kapcsolatban emlékeztet arra, hogy Navalnij dokumentált halála után két perccel már meg is jelent az esetről egy hivatalos közlemény. Navalnij felesége feltételezi, hogy férjével novicsok idegméreg végezhetett, a Kreml szerint ez alaptalan vád. 

Az anya arról számolt be, hogy a fia holttestét azért nem adták neki oda, mert kiderült, a hatóságok akarják meghatározni, Navalnijt hol és mikor temessék el, megemlékezés nélkül. Ő viszont ezt nem akarja. Azt szeretné, ha mindenki meg tudna emlékezni a fiáról, aki szeretne.  Ljudmila Navalnaja azt mondta, akik tárgyaltak vele, folyamatosan kapták az utasításokat. Azzal fenyegették, hogy ha nem egyezik bele a titkos temetésbe, akkor valamit tenni fognak a holttesttel, egy nyomozó pedig azt mondta, hogy az idő ellene dolgozik, mert a holttest oszlásnak indul. Navalnij anyja nem vár különleges bánásmódot, csak azt, hogy a hatályos jogszabályoknak megfelelően temethesse el a fiát. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.