„Ne aggódjatok” – üzente a bebörtönzött újságírónő

  • narancs.hu
  • 2024. március 30.

Külpol

Antonyina Favorszkaját akkor vették őrizetbe, amikor virágot vitt Navalnij sírjára. Oroszországban márciusban hat újságírót tartóztattak le.

Szélsőséges csoporttal való együttműködés címén indítottak eljárást Oroszországban Antonyina Favorszkaja ellen, aki évekig tudósított Alekszej Navalnij pereiről is – írja a Guardian híre alapján a hvg.hu.

Az újságírónőt március 17-én vették őrizetbe a rendőrök, amikor virágot vitt Alekszej Navalnij sírjára. A hatósággal szembeni engedetlenséggel gyanúsították, emiatt tíz napig volt előzetes letartóztatásban. Ahogy ez az idő letelt, közölték vele, hogy új eljárást indítottak ellene, és hogy ameddig az a nyomozás tart – május 28-ig biztosan –, nem kapja vissza a szabadságát.

A hatóságok szerint anyagokat gyűjtött, videót, kiadványt készített és szerkesztett egy szélsőséges csoport számára – ez alighanem Navalnij korrupcióellenes alapítványa, amelyet az orosz hatóságok így minősítenek. Ha a vád bebizonyosodik a bíróság előtt, Favorszkaja akár hat év börtönt is kaphat. 

Kira Jarmysh, Navalnij szóvivője közölte, Favorszkaja nem tett közzé semmit a Navalnij-alapítvány oldalain, különben pedig most egy újságírót vádolnak olyasmivel, ami normális körülmények között a munkája.

 

Az alábbi bejegyzés Favorszkaja oldalán egy ismerősétől még arról szólt március 19-én, hogy az újságírónő üzeni, a körülményekhez képest jól van; mindenkinek, aki követi a sorsát, megköszöni, hogy törődik vele, és arra kéri a támogatóit, ne aggódjanak. Aki úgy gondolja, hogy eljönne a tárgyalására, azt várja a moszkvai városi bíróságra.

 A pénteki tárgyalást azonban zárttá minősítette a bíróság a nyomozók kezdeményezésére. Favorszkaja és ügyvédje tiltakozott emiatt, mondván, a sajtónak tudnia kell, mi zajlik, mivel vádolják őt.

A Riporterek Határok Nélkül nevű szervezet szerint Favorszkajával együtt márciusban Oroszország-szerte hat újságírót vettek őrizetbe.

A címlapkép forrása Favorszkaja Facebook-oldala

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.