Egy kormányközeli forrás szerint nem ment bele Hszi Csin-ping kínai elnök Orbán javaslatába, amely szerint a kínai alvállalkozó helyett egy nyugati cég telepíthette volna a Budapest–Belgrád vasútvonal biztosítóberendezéseit és vonatbefolyásoló rendszerét – írja a VSquare friss hírlevelére hivatkozva a Telex.
Eszerint a következő időszakban Orbánnak kell majd kilobbiznia az EU-nál a kínai technológiájú berendezések engedélyeztetését.
A lap emlékeztetett, a kormány még 2014-ben döntött a Budapest–Belgrád vasútvonal kétvágányúsításáról és teljes újjáépítéséről. A 750 milliárdos projektet 2019-ben kínai és magyar cégek konzorciumának adták, közülük az egyszerűbb munkákat, mint a sínfektetést magyar cégek vállalták, a bonyolult biztosító- és vonatbefolyásoló-rendszerek építése pedig a kínaiak feladata lenne. Az építkezésre rálátó, egymástól független források szerint azonban a kínaiak nem tudnak az EU-s szabványoknak megfelelő rendszereket építeni.
A VSquare korábbi információi szerint Orbán részben ennek tisztázása miatt utazott nemrég Kínába, ahol egyébként Putyinnal is tárgyalt. Az akkori hírek szerint Orbán az EU-s szabványok miatt el akarta érni, hogy a biztosító- és vonatbefolyásoló-rendszerek kivitelezésével a kínaiak helyett megbízhassanak egy európai céget, aminek van tapasztalata az európai sztenderdek szerint dolgozni. A jelek szerint Hszi Csin-ping ebbe nem ment bele, és nem engedte meg Orbánnak a szerződés utólagos módosítását.