Telex: Nem tudják befejezni a kínaiak a Budapest–Belgrád-vasútvonal építését

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 22.

Belpol

A EU-s elvárásoknak megfelelő biztosítóberendezések telepítése okozhatott gondot.

A kínaiak felhagytak a Budapest–Belgrád-vasútvonal építésével, és leállították a projekt finanszírozását is – írja a A VSquare értesüléseire hivatkozva a Telex.

A vonalat eredetileg úgy tervezték meg, hogy a személyvonatok 160 kilométer/órával tudjanak haladni, amihez az európai uniós szabványok szerinti, úgynevezett ETCS (European Train Control System) vonatbefolyásoló rendszerre és az EU-s elvárásoknak megfelelően tanúsított biztosítóberendezésekre van szükség. A vasútvonalat az eredeti szerződés szerint a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló RM International Zrt. és két kínai cég konzorciuma építi, a pályaépítést alvállalkozóként pedig a szintén Mészáros-tulajdonban lévő V-Híd végzi.

A kínai és a magyar cégcsoport és kapcsolt vállalkozásai közül viszont egyik sem képes az ETCS-rendszer minden elemének telepítésére.

Kínában is használnak egyébként az ETCS-hez hasonló vonatbefolyásolást, az azonban az európainál jóval egyszerűbb rendszer, ráadásul a kínai vasútállomások vágányhálózata és biztosítottsága kategóriánként szinte teljesen egyforma, így a berendezéseket sorozatban gyártják. Ezzel szemben Európában minden állomás más, mindenhol különbözőek a vágánykapcsolatok és az egyéb technikai megoldások, amivel a kínaiak nem nagyon tudnak mit kezdeni.

A Telexnek nyilatkozó szakértő szerint, ha a vasútvonalon egyáltalán nem építenek az EU-s szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló rendszert, a vonatok a tervezett 160 helyett csak 100 kilométer/órával tudnak majd közlekedni, és a forgalomszervezést is 20. századi technológiával, sokkal több dolgozóval kell majd megoldani. 

Ebben az esetben százmilliárdokból fog elkészülni egy olyan vasútvonal, amin európai mércével nevetségesen lassan lehet majd utazni. 

A másik lehetőség, hogy megbíznak egy új céget a biztosítóberendezés és a vonatbefolyásoló rendszer kiépítésével, amivel azonban további éveket csúszna a projekt befejezése. A VSquare értesülései szerint a biztosítóberendezések ügye mára odáig fajult, hogy a kínaiak mára leállították az építkezés finanszírozását, és a kínai szakemberek is felhagytak a munkával. Ezt azonban több egymástól független forrás egyelőre nem tudta megerősíteni a Telexnek.

(Címlapképünk illsuztáció)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Államfőt választ Románia

  • narancs.hu

Helyi idő szerint vasárnap reggel hét órakor (magyar idő szerint 6-kor) kinyitottak a belföldi szavazóhelyiségek, 19 millió szavazópolgár választ államfőt a következő ötéves időszakra.

 

Magyar Péter: Nyíregyházán éreztem először, hogy meg lehet csinálni!

  • Cservenyák Katalin

Legalább kétezren gyűltek össze a szabolcsi megyeszékhely központjában Magyar Péter országjárásának péntek esti eseményére. Pedig hideg is volt és hó is. A Tisza Párt elnöke jelezte, Miskolchoz hasonlóan itt is szerettek volna fedett helyen találkozni követőikkel, de a városvezetés nem volt partner, egyúttal élesen bírálta az Orbán-kormányzat gyermekvédelmi rendszerét.