Telex: Nem tudják befejezni a kínaiak a Budapest–Belgrád-vasútvonal építését

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 22.

Belpol

A EU-s elvárásoknak megfelelő biztosítóberendezések telepítése okozhatott gondot.

A kínaiak felhagytak a Budapest–Belgrád-vasútvonal építésével, és leállították a projekt finanszírozását is – írja a A VSquare értesüléseire hivatkozva a Telex.

A vonalat eredetileg úgy tervezték meg, hogy a személyvonatok 160 kilométer/órával tudjanak haladni, amihez az európai uniós szabványok szerinti, úgynevezett ETCS (European Train Control System) vonatbefolyásoló rendszerre és az EU-s elvárásoknak megfelelően tanúsított biztosítóberendezésekre van szükség. A vasútvonalat az eredeti szerződés szerint a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló RM International Zrt. és két kínai cég konzorciuma építi, a pályaépítést alvállalkozóként pedig a szintén Mészáros-tulajdonban lévő V-Híd végzi.

A kínai és a magyar cégcsoport és kapcsolt vállalkozásai közül viszont egyik sem képes az ETCS-rendszer minden elemének telepítésére.

Kínában is használnak egyébként az ETCS-hez hasonló vonatbefolyásolást, az azonban az európainál jóval egyszerűbb rendszer, ráadásul a kínai vasútállomások vágányhálózata és biztosítottsága kategóriánként szinte teljesen egyforma, így a berendezéseket sorozatban gyártják. Ezzel szemben Európában minden állomás más, mindenhol különbözőek a vágánykapcsolatok és az egyéb technikai megoldások, amivel a kínaiak nem nagyon tudnak mit kezdeni.

A Telexnek nyilatkozó szakértő szerint, ha a vasútvonalon egyáltalán nem építenek az EU-s szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló rendszert, a vonatok a tervezett 160 helyett csak 100 kilométer/órával tudnak majd közlekedni, és a forgalomszervezést is 20. századi technológiával, sokkal több dolgozóval kell majd megoldani. 

Ebben az esetben százmilliárdokból fog elkészülni egy olyan vasútvonal, amin európai mércével nevetségesen lassan lehet majd utazni. 

A másik lehetőség, hogy megbíznak egy új céget a biztosítóberendezés és a vonatbefolyásoló rendszer kiépítésével, amivel azonban további éveket csúszna a projekt befejezése. A VSquare értesülései szerint a biztosítóberendezések ügye mára odáig fajult, hogy a kínaiak mára leállították az építkezés finanszírozását, és a kínai szakemberek is felhagytak a munkával. Ezt azonban több egymástól független forrás egyelőre nem tudta megerősíteni a Telexnek.

(Címlapképünk illsuztáció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Miért utálják ennyire az amerikaiak Európát?

J. D. Vance alelnök vezetésével az évtizedekre visszavezethető Európa-ellenesség lett a hivatalos amerikai álláspont. Az ellenszenv nem újkeletű, az okok között vannak a szokásos jobboldali történelmi fantazmagóriák és jogos kritikák is, de meg kell tanulni együttélni vele.