Telex: Nem tudják befejezni a kínaiak a Budapest–Belgrád-vasútvonal építését

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 22.

Belpol

A EU-s elvárásoknak megfelelő biztosítóberendezések telepítése okozhatott gondot.

A kínaiak felhagytak a Budapest–Belgrád-vasútvonal építésével, és leállították a projekt finanszírozását is – írja a A VSquare értesüléseire hivatkozva a Telex.

A vonalat eredetileg úgy tervezték meg, hogy a személyvonatok 160 kilométer/órával tudjanak haladni, amihez az európai uniós szabványok szerinti, úgynevezett ETCS (European Train Control System) vonatbefolyásoló rendszerre és az EU-s elvárásoknak megfelelően tanúsított biztosítóberendezésekre van szükség. A vasútvonalat az eredeti szerződés szerint a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló RM International Zrt. és két kínai cég konzorciuma építi, a pályaépítést alvállalkozóként pedig a szintén Mészáros-tulajdonban lévő V-Híd végzi.

A kínai és a magyar cégcsoport és kapcsolt vállalkozásai közül viszont egyik sem képes az ETCS-rendszer minden elemének telepítésére.

Kínában is használnak egyébként az ETCS-hez hasonló vonatbefolyásolást, az azonban az európainál jóval egyszerűbb rendszer, ráadásul a kínai vasútállomások vágányhálózata és biztosítottsága kategóriánként szinte teljesen egyforma, így a berendezéseket sorozatban gyártják. Ezzel szemben Európában minden állomás más, mindenhol különbözőek a vágánykapcsolatok és az egyéb technikai megoldások, amivel a kínaiak nem nagyon tudnak mit kezdeni.

A Telexnek nyilatkozó szakértő szerint, ha a vasútvonalon egyáltalán nem építenek az EU-s szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló rendszert, a vonatok a tervezett 160 helyett csak 100 kilométer/órával tudnak majd közlekedni, és a forgalomszervezést is 20. századi technológiával, sokkal több dolgozóval kell majd megoldani. 

Ebben az esetben százmilliárdokból fog elkészülni egy olyan vasútvonal, amin európai mércével nevetségesen lassan lehet majd utazni. 

A másik lehetőség, hogy megbíznak egy új céget a biztosítóberendezés és a vonatbefolyásoló rendszer kiépítésével, amivel azonban további éveket csúszna a projekt befejezése. A VSquare értesülései szerint a biztosítóberendezések ügye mára odáig fajult, hogy a kínaiak mára leállították az építkezés finanszírozását, és a kínai szakemberek is felhagytak a munkával. Ezt azonban több egymástól független forrás egyelőre nem tudta megerősíteni a Telexnek.

(Címlapképünk illsuztáció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.