Sötét jóslat a New York Timestól: az Egyesült Államok lehet az új Magyarország

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 28.

Külpol

Sokkal borúsabb helyzetértékelés jelent meg, mint korábban.

Az ma már nem lenne hír, ha a New York Times ismert publicistája, Paul Krugman azon borongana, hogy milyen áldatlan állapotok uralkodnak Magyarországon, hogy növekszik a korrupció, veszélyben a fékek és ellensúlyok rendszere stb.

Viszont Krugman tegnap egy merőben új gondolatkísérlettel állt elő, ami tulajdonképpen Orbán Viktor politikájának (a lengyel történések mellett) amerikai hatását taglalja.

„Magyarországon és Lengyelországban, bár még mindkettő tagja az EU-nak, a demokrácia általunk értett formája halott” – kezdi publicisztikáját, majd ezután jön Krugman markánsabb megállapítása: eddig nem tűnt elképzelhetőnek, hogy valami hasonló történjen az Egyesült Államokban, de ma már ez nem így van. Tehát az állítja Krugman, hogy Trump elnökségével az USA egy olyan politikai rendszerhez és értékvilághoz közeledik, amely Magyarországon már kiépült.

Ennek szemléltetéséhez több helyi esetet is felhoz, amelyek élesen sértik a demokrácia eszméjét, és mind valamely amerikai államban történt. Mindegyik sztori a republikánusokhoz kötődik, legyen az munkaképtelen fekete választók jogainak csorbítása, vagy pártirodák einstandolása – és más kisszerű és átlátszó dolog.

Krugman felhozza még Trump legfrissebb botrányait, és felveti, hogy úgy tűnik, ezek az ügyek nagyon sok republikánusnak egyáltalán nem zavarók.

„Cérnaszálon táncolunk. Ha rossz irányba lépünk – főleg ha a republikánusok megtartják a kongresszusi többségüket –, hamarabb, mint képzelnénk, mi leszünk az új Lengyelország vagy Magyarország.”

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.