Sötét jóslat a New York Timestól: az Egyesült Államok lehet az új Magyarország

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 28.

Külpol

Sokkal borúsabb helyzetértékelés jelent meg, mint korábban.

Az ma már nem lenne hír, ha a New York Times ismert publicistája, Paul Krugman azon borongana, hogy milyen áldatlan állapotok uralkodnak Magyarországon, hogy növekszik a korrupció, veszélyben a fékek és ellensúlyok rendszere stb.

Viszont Krugman tegnap egy merőben új gondolatkísérlettel állt elő, ami tulajdonképpen Orbán Viktor politikájának (a lengyel történések mellett) amerikai hatását taglalja.

„Magyarországon és Lengyelországban, bár még mindkettő tagja az EU-nak, a demokrácia általunk értett formája halott” – kezdi publicisztikáját, majd ezután jön Krugman markánsabb megállapítása: eddig nem tűnt elképzelhetőnek, hogy valami hasonló történjen az Egyesült Államokban, de ma már ez nem így van. Tehát az állítja Krugman, hogy Trump elnökségével az USA egy olyan politikai rendszerhez és értékvilághoz közeledik, amely Magyarországon már kiépült.

Ennek szemléltetéséhez több helyi esetet is felhoz, amelyek élesen sértik a demokrácia eszméjét, és mind valamely amerikai államban történt. Mindegyik sztori a republikánusokhoz kötődik, legyen az munkaképtelen fekete választók jogainak csorbítása, vagy pártirodák einstandolása – és más kisszerű és átlátszó dolog.

Krugman felhozza még Trump legfrissebb botrányait, és felveti, hogy úgy tűnik, ezek az ügyek nagyon sok republikánusnak egyáltalán nem zavarók.

„Cérnaszálon táncolunk. Ha rossz irányba lépünk – főleg ha a republikánusok megtartják a kongresszusi többségüket –, hamarabb, mint képzelnénk, mi leszünk az új Lengyelország vagy Magyarország.”

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.