Olaszország és a múltja: Önkritikai kiadás

  • Petõcz György
  • 1998. február 19.

Külpol

Olaszországban áll a bál. Egy párizsi könyvújdonság, A kommunizmus fekete könyve, lázba hozta az értelmiséget és a vezető újságokat. A 850 oldalas könyv tanulmányai a kommunizmus gyászos fejezetei, a gyilkosságok, népirtások nagyon alapos és tragikus krónikái.
Olaszországban áll a bál. Egy párizsi könyvújdonság, A kommunizmus fekete könyve, lázba hozta az értelmiséget és a vezető újságokat. A 850 oldalas könyv tanulmányai a kommunizmus gyászos fejezetei, a gyilkosságok, népirtások nagyon alapos és tragikus krónikái.

Olaszországban a könyv apropóján felvetett kérdés az, hogy az olasz kommunisták és mai, szociáldemokratizált utódaik mindeddig miért nem gyakoroltak önkritikát, miért nem határolták el magukat határozottan és elmélyülten - tehát nem csak a gyakorlatban, ahol a nemzetközi kommunista közösségen belül úttörők voltak, hanem kimondva is - a sztálini bűnöktől, és attól az utópiától, amelynek útját mindenütt szegénység, rabság és vér kísérte. A kérdésnek Olaszországban különös súlyt és aktualitást ad az, hogy a posztkommunisták, vagyis a Baloldali Demokrácia Pártja jelenleg hatalmon van, sőt ők a kormánytöbbség legnagyobb pártja.

A vita az ország három legfontosabb napilapjában zajlik. A "jóindulatú" provokáció a baloldali liberális római la Repubblicától és a baloldali katolikus ipari köröket (Fiat) képviselő, arisztokratikusan hűvös La Stampától indult. Az országszerte ismert újságírók (Sandro Viola és Barbara Spinelli) felvetették, hogy az olasz ex- és posztkommunistáknak is mihamarabb és minél világosabban fel kellene vetniük a kommunizmus bűneinek kérdését, ki kellene mondaniuk azt, amit egyszer és végre ki kell mondani, önkritikát kellene gyakorolniuk az eddigi hallgatásért, és vállalniuk kellene a felelősséget. Mert mindez - és ez az OKP, majd utódpártja, a BD reformizmusát és demokratikus elkötelezettségét ismerők számára talán meglepőnek tűnik - eddig elmaradt. A cikkek polémikus eleme elsősorban a kommunista kalandot megjárt és az olasz szellemi életben, a médiában és egyetemeken elszaporodott, befolyásos értelmiségiek ellen irányul, akik azt hitték, hogy ma már elég másképp gondolkodni, és a nyilvános mea culpa megúszható. Az "építő kritikát" mintha csak a milánói Corriere della Sera körül csoportosuló, antikommunista publicisták olvasták volna. Az értelmiség "fülsértő hallgatása" egyrészt annak köszönhető, mondták, hogy rájöttek, rosszul ítélték meg a történelem menetét, és intellektuális kudarcukat, érthető módon, szégyellik bevallani. A pártnak, a BD-nek pedig mi érdeke fűződött volna az önkritikához? Ha nyilvánosan foglalkoznának a kommunizmus bűneivel, akkor ennek logikus következményeként az antikommunizmus érdemeit, értékeit is el kellene ismerniük a demokrácia védelmében. Ezt nem akarják. Továbbra is tagadják a kereszténydemokrácia, majd a Berlusconi által létrehozott jobboldal morális és politikai legitimitását. A hallgatás arra jó, hogy magukat állítsák be az 1992 után létrejött második köztársaság létrehozóinak, őrzőinek és lelkének. Vagyis továbbra is biztosítani akarják, hogy ők írják a történelmet, és osszák ki a bűnöket és érdemeket.

Erre már a la Repubblica hajdani kommunistái sem hallgathattak tovább. Miről beszélnek ezek!? - kérdezték felháborodva. Mikor nem fogadtuk mi el a kereszténydemokratákat? Egyszer sem fordult elő, hogy megkérdőjeleztük volna a párt vagy a politikai rendszer legitimitását! Másrészt a jobboldal ugyanazt csinálja, amivel minket vádol: közvetlen politikai célokra használja a Történelmet. A baloldal általános felelősségét hangoztatják olyan dolgokért, és főleg eszmékért, amikért az olasz kommunisták csak részben, fiatalabb generációik csak nagyon kis részben, a mai BD pedig már egyáltalán nem tehető felelőssé. A cél nyilvánvalóan az, hogy hiteltelenítsék a baloldali demokrácia pártját, a jelenlegi kormányt, és megkérdőjelezzék a baloldal morális alkalmasságát a kormányzásra.

Az újság fiatalabb munkatársai kicsit más érveket használtak. Hibának tartják, hogy az OKP/BD nem számolt le a múlttal. De hangoztatják, hogy a párt mindvégig demokratikusan és alkotmányos módon viselkedett, komoly állami érzékkel és felelősségtudattal. A kommunizmus eszméjével végleg le kell számolni. De ebből nem következhet mindenféle antikommunizmus felmagasztalása. Mert antikommunizmus nagyon sokféle van. A jobboldalnak is meg kellene tenni a maga elhatárolódását bizonyos eszméktől, múlttól és szélsőségektől.

A vita vége az lett, hogy D´Alema, a BD első titkára a l´Unitában írt egy cikket, amiben kimondta, elismerte, leszámolt, elhatárolta magát stb.; nagy izgalomtól kísérve - legalábbis ami az idősebb generációkat illeti. Mert az ötvenes-hatvanas évek után szocializálódottakat az ügy hidegen hagyja. Ami az idősebbeknek vagy a politikától fertőzötteknek izgalmas és fontos, az a fiatalabbak számára inkább irritálónak és képmutatónak tűnik. Pontosabban irritálónak, mert képmutatónak. Képmutatónak a baloldal részéről, amely morális felsőbbségi tudata birtokában mindeddig valóban a maga képére és érdekei szerint írta a történelmet. A baloldal szűken vett táborán kívül mindenki érti, mit jelent a politikai ellenfelek morális meltóságának folyamatos megalázása. Persze nem politikai vagy jogi legitimitásukat kérdőjelezik meg, "csak" morális és történelmi létjogosultságukat, valamiféle magasabb eszmeiség, erkölcsiség és jövőperspektíva szempontjából. A kereszténydemokraták a kommunista propaganda szerint szinte kizárólag az amerikaiak és a Vatikán nyomásának köszönhették uralmukat, mintha a pártnak semmi mondanivalója és pozitív vonzereje sem lett és lehetett volna az egészséges kritikai érzékkel rendelkező állampolgárok számára. Ugyanígy Berlusconi is csak a tévéinek köszönhette sikerét, mintha az emberek csakis a manipulációnak engedelmeskedve szavaztak volna. A végeredmény nemcsak az ellenfelek, de az egész nép magasztos és arisztokratikus lesajnálása.

Legalább ilyen visszatetsző azonban a jobboldali publicisztika képmutatása, amelyik "posztkommunistaként" mindenféle szocialista eszmét szőnyeg alá akar söpörni, a fiatal baloldali politikusokat azzal hitelteleníti, hogy számon kéri rajtuk szüleik esetleges kommunistaságát, a fasizmus múltbeli bűneivel és mai örököseivel, vagy a jobboldal gyakori nívótlanságaival szemben pedig egyáltalán nem finnyás.

Petőcz György

(Firenze)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.