Snowden: Ha nem tiltjuk a kémprogram-kereskedelmet, rövidesen már 50 millió célpont lesz

  • narancs.hu
  • 2021. július 20.

Külpol

Az Oroszországba menekült szivárogtató szerint korlátozni kell a kémprogramok szabad adás-vételét, hasonlóan a nukleáris fegyverekéhez. 

A kormányoknak globális moratóriumot kell elrendelni a nemzetközi kémprogram-kereskedelemre, különben egy olyan világgal kell szembenéznünk, amiben egyetlen mobiltelefon sincs biztonságban az állami hackertevékenységgel szemben, mondta az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) lehallgatási programját leleplező Edward Snowden a Guardiannak a Pegasus kémprogramot érintő megfigyelési botrány kapcsán.

Az egykori szivárogtató szerint a titkos megfigyelési programok szabad és profitorientált piacának eleve nem szabadna léteznie.

A kereskedelmi kémprogramok költséghatékonnyá és kockázatmentesség teszik az eddigieknél sokkal több ember célzott és titkos megfigyelését, így a kormányok egyre többet és egyre marginálisabb cépontok ellen is használni fogják.

„Ha nem teszünk semmit azért, hogy megállítsuk ennek a technológiának az értékesítését, nem csak 50 ezer célpont lesz, hanem 50 millió, és sokkal gyorsabban, mint bármelyikünk gondolná“, mondta az egykori NSA-munkatárs.

Amikor Snowdent megkérdezték, mit tehet az egyes ember ebben az ügyben, visszakérdezett:

„Mit tehet az ember az ellen, hogy megvédje magát a nukleáris fegyverektől?“

Ezzel arra utalt, hogy nem véletlenül nem lehet szabadon kereskedni nukleráis fegyverekkel, éppen azért korlátozzuk ezeket a tevékenységeket, mert nincs ellenük hatásos védelem.

Snowden szerint a tömegek által használt telefonok sérülekény pontjait azonsító és kihasználó „fertőző vektorok“ kereskedelmét kellene elsőként globálisan betiltani, és csak kutatási céllal engedélyezni ezek lokalizását.

Snowden csütörtökön az év sztorijának nevezte a Pegazus-botrányt, és külön felhívta a figyelmet a magyar kormány reakciójára, ami szerinte elég árulkodó: "Én is mindig úgy vagyok vele, hogy ha »nincs tudomásom« arról, hogy tettem-e valamit, vagy sem, akkor rögtön azt akarom tudni, hogy külföldi kémek szóltak-e róla annak, aki engem kérdez a dologról.”

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.