„Társadalmi egyeztetésre” hivatkozva nem hagyja jóvá a kormány a svéd-finn NATO-csatlakozást

  • narancs.hu
  • 2022. október 20.

Külpol

Arról, hogy az egyeztetés meddig tart, nincs információ.

A magyar kormány indoklása szerint azért nem veszik napirendre a finn–svéd NATO-csatlakozást, mert „még folyik a társadalmi egyeztetés”írja a Momentum szóvivője és frakcióvezető-helyettese, Tompos Márton. A politikus bejegyzését a Telex szúrta ki.

A két ország csatlakozásához már csak a török és a magyar jóváhagyás hiányzik. A halogatás okáról a kormány, illetve az Országgyűlés eddig semmit nem kommunikált. A Momentum politikusa most annyit derített ki, hogy azért nem veszik napirendre a finn–svéd NATO-csatlakozást, mert még folyik a „társadalmi egyeztetés”. 

A házbizottság csütörtöki ülésén elhangzott kifogás Tompos Márton szerint nevetséges. Hozzátette, ez csak azt erősíti, hogy a kormány zsarolási potenciálként tekint a két ország NATO-csatlakozásának kihirdetésére. A képviselő megpróbálta felvenni a külügyi bizottság napirendjére a témát, de ezt a többség leszavazta. 

A lap rábukkant azt a két viszonylag nehezen megtalálható dokumentumra (finn, svéd), amelyek október 18-án kerültek fel a kormány honlapjára, és amikben megtalálgató a csatlakozással kapcsolatos jegyzőkönyv. Ezeknek a felső részén olvasható egy szöveg, miszerint a dokumentum célja,

„a társadalmi egyeztetés elindítása és a jogalkotási folyamat átláthatóvá tétele.”

Ezenkívül feltüntettek egy email címet, ahova el lehet küldeni az észrevételeket. Az azonban, hogy az egyeztetés várhatóan meddig tart, a dokumentumokból nem derül ki.

A Reuters értesülési szerint egyébként a NATO időközben főtitkára arról beszélt, hogy a szövetség cselekedni fog, amennyiben Svédország vagy Finnország úgy kerülne nyomás alá Oroszország vagy bármilyen más erő részéről, hogy még nem teljes jogú tagjai a katonai szövetségnek. A két ország még június végén jelezte a NATO-nak, hogy csatlakoznának a katonai szövetséghez. Ennek jóváhagyásához mind a harminc tagország, köztük Magyarország támogatása is kell.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.