Egyiptom választ

Tavaszutó

Külpol

Bár január közepéig még lesz két forduló, az iszlamista pártok elsöprő győzelmet arattak, és a kormányzás kapujába léptek. A szunnita muszlimok tapsolnak, a világias gondolkodás hívei farkast kiáltanak, a szomszédos Izrael pedig háborúra készül, s új fal építésébe kezd a Sínai-félszigeten. A kép mégis összetettebb, mint első ránézésre.

A modern kori politikai iszlám szellemi atyjának, Szajjid Qutubnak több mint fél évszázados álma látszik megvalósulni az egyiptomi választásokon. A Kairóban, Alexandriában és a Nílus-delta városaiban békésen (és a megfigyelők szerint is csalások nélkül) zajló első fordulóban az iszlamisták három pártja, a Szabadság és Igazságosság, a Fény és a Közép a szavazatok csaknem kétharmadát szerezte meg. Az eredmény imponáló, de ezek az erők igencsak megosztottak, viszonyukat pedig az egyiptomi hatalmi struktúra is bonyolítja.

 

Iszlám közép, iszlám szél

Az eddigi és nyilván végső győztes Szabadság és Igazságosság Pártja nem más, mint a Muszlim Testvériség politikai formációja. Miután a szavazatok 35 százalékát söpörték be, várhatóan kényelmes többségük lesz a parlamentben, és akár egypárti kormányt is alakíthatnak.

Az 1928-ban alapított, a világi rendszer iszlamista alternatíváját hirdető Testvériséget az 1952-es nasszeri forradalom után a katonai rezsim hol tiltotta, hol tűrte, de politikai legitimációját mindvégig tagadta. A Testvériség viszont sikerrel pótolta az egyiptomi állam redisztributív funkcióinak hiányosságait, fokozatosan kiépítette egészségügyi, oktatási, szociális hálózatát. Erős állammá nőtt az egyre gyengülő államban, s az utóbbi két évtizedben már a politikát is kóstolgatta. Nemcsak a szegényebb rétegek, de részben az értelmiségi középosztály támogatását is megszerezte: meghódította a szakszervezeteket, és - amikor a Mubárak-rezsim engedte - a parlamentben is megjelent. Midőn az arab tavasz elsöpörte a kormányzó Nemzeti Demokratikus Pártot, már a Testvériség volt az ország legnagyobb, legjobban kiépített, legszélesebb társadalmi bázisú szervezete, amely nagy erőkkel vetette magát a választási kampányba. Vezetőjük, Muhammad Badía favoritként is óvatosan fogalmazott, amikor a parlamenti helyek egyharmadát jelölte meg reális célként. Ám vonzerejüket csak növelte, hogy jócskán eltávolodtak Qutub radikalizmusától: a parlamentarizmus mellett a piacgazdaság hívei, igaz, az iszlám szolidaritás elvére alapozva nagyobb társadalmi érzékenységű gazdaságpolitikai tervekkel. Szabadságot adnának a vallás teljes megélésének és szerveződésének, s ez felette rokonszenves a mérsékelt irányzatokhoz tartozó, de mélyen vallásos egyiptomi lakosságnak. A Testvériség gesztusokat tesz a szomszédos arab országok felé, közös gazdasági, vízügyi projekteket ígér. Ám a legérzékenyebb pont még nem világos: mi lesz az Izraellel kötött Camp David-i béke elismerésével? Egyes vezetőik mindenesetre már utaltak rá, hogy a szerződést nem kívánják felülvizsgálni.

E mérsékeltebb hangok persze kivágták a biztosítékot a szervezet radikálisabbjai körében, akik végül kiléptek, és az addig mély illegalitásban működő szalafitákkal együtt pártot alapítottak. A Núr Párt (Fény) második helye a választás legnagyobb meglepetése. Bár szervezeti struktúráit a választási kampány közben építgeti, a vidéki és a városi nincstelenek körében nagy támogatottságra talált, és a szavazatok ötödét szerezte meg. Ráadásul a hátralévő fordulókban a Sínai-félsziget, a Nílus-völgy vagy a Nyugati-sivatag településein szegénységben élő, tudatlanabb, könnyen radikalizálható lakosság választ. Azért húznak inkább a radikális szalafitákhoz, mert ők külsőségeikben jobban ragaszkodnak az iszlám hagyományokhoz, és mert a Testvériségben - miután létezett és működött az előző rezsimben - az elvetendő múlthoz kötődő politikai erőt látnak. A Núr támogatóit nem zavarná az iszlám törvénykezés teljes körű bevezetése, s az ezen az alapon álló gazdasági és politikai rendszer sem. A Núr azonban nem csak innen meríti az erejét. A Muszlim Testvériség örök térségbeli riválisa, Szaúd-Arábia az arab tavasz kipattanása óta aktívan támogatja, pénzeli az egyiptomi szalafitákat.

Annál nagyobb riadalmat keltett viszont a Núr előretörése a mérsékelt iszlamistáktól a világiasabb közép- és felső osztálybeliekig terjedő spektrumon. A szalafiták lépten-nyomon hangoztatják Izrael-ellenességüket: felmondanák a békét, és háborút hirdetnének a zsidó állam ellen. Vezetőjük, Imáduddín Abdulgafúr többször kijelentette: a hatalom legitim birtokosa Allah, a demokrácia a sátántól való rendszer, ezért tilos. Az ország költségvetésében döntő fontosságú turizmusnak is alávágna, ha a Núr megvalósíthatná elképzeléseit a közerkölcsök felügyelete vagy a koedukált fürdőzés, a fürdőruha-viselet és az alkoholárusítás tilalma terén. A kopt keresztényeket félelemmel tölti el a párt dzsihádista retorikája, állandó - sokszor véres összecsapásokba torkolló - tömegdemonstrációi a templomok előtt. Alexandriában a radikálisok szobrokat takartak le, mondván, hogy a saria szerint az is tiltott. A szélsőségesség néhol visszaütött: a párt egyik vezetője, Abdulmoneim Sahhát, aki a saria tanítását a koptokra is kiterjesztené, elbukott a Testvériség jelöltjével szemben egy alexandriai kerületben, ahol még a koptok is a Testvériség jelöltjére szavaztak.

A szalafiták - szemben a Muszlim Testvériséggel - az utcát továbbra is a politikai élet színterének tekintik. A novemberben újra az utcán demonstrálók között is ott találjuk őket, vállvetve legfőbb politikai ellenfeleikkel, a választásokon leszerepelt világi liberálisokkal.

Az ő leszereplésük valóban elgondolkoztató. A szekulárisok a szavazatok egyharmadát kapták ugyan, de rendkívül megosztottak. Az eddig 13 százalékot szerző liberálisokon kívül (akik a következő fordulókban nem is számíthatnak növekedésre) a nemzetiek, a baloldaliak, az előző rezsim feloszlatott pártjának utódszervezetei csoportosulnak itt, sőt egy centrista iszlamista párt, a Közép (Vaszat) is. Bázisuk nem kevésbé tarka: a bukott rezsimbe beágyazódott, gazdasági pozícióit féltő felső közép- és felső osztályok, vezető értelmiségiek és a szűk munkaerőpiacon kínlódó diplomás vagy egyetemista Facebook-generáció adja e szervezetek híveit. A heterogenitás nem sok jót ígér az esetleges konstruktív ellenzéki együttműködés terén.

E széttartás ugyanakkor nem önmagától állt elő. A hatalmat ténylegesen birtokló erőszakszervezetek a forradalom kezdetétől tudatosan igyekeztek megosztani a rivális erőnek tartott világiakat. Még akkor is, ha így a Muszlim Testvériséget hozzák helyzetbe. Az ellentmondást a szekulárisok úgy magyarázzák, hogy ha a katonai vezetés engedi az iszlamisták előretörését, újra érveket kap a valódi hatalom további bitorlására.

A nagy kiegyezés

Márpedig az ingatag legitimációjú Legfelső Katonai Tanács nem szívesen adná ki a kezéből az ország irányítását. (Az összeesküvés-elméletek szerint az egyiptomi forradalom valójában a hadsereg puccsa volt: azt akarták így megakadályozni, hogy a katonai háttérrel nem rendelkező Mubárak-utód, Gamál legyen az elnök.) A parlamenti választások januári végeztével felsőházi választások következnek, majd nyáron elnökválasztás. A tanács azonban már azt is sejtette, hogy ezt 2013-ra tolnák. Ezzel az erőszakszervezetek prolongálhatják hatalmukat.

Emberjogi szervezetek szerint március óta több ezer tüntetőt állítottak bíróság elé, sőt kínoztak meg a továbbra is érvényes rendkívüli állapotra hivatkozva. A Tantáví tábornok vezette katonai kormányzat december elején újra miniszterelnököt váltott, de sokat elárul, hogy az új kabinet csaknem fele régi tagokból áll (ketten még a Mubárak-érában is miniszterek voltak), Kamál Ganzúri miniszterelnök pedig a 90-es években - ugyancsak a bukott rendszerben - már betöltötte ezt a posztot. A katonák hatalomhoz való ragaszkodására utal az is, hogy Ganzúrít a köztársasági elnök jogkörével ruházták fel, ami nem történhetett volna meg, ha a katonai tanács komolyan gondolja, hogy ezt a posztot hamarosan a győztes Muszlim Testvériség fogja birtokolni.

Vajon a választásokon előreláthatóan abszolút győztes mérsékelt iszlamisták mennyire fogják tűrni mindezt? Az egyiptomi belpolitikai helyzet kulcsa a katonai tanács és a mérsékelt iszlamisták viszonyában rejlik. A minap közvetítőként bejelentkezett a szunnita vallásoktatás fellegvárának, az Azhar egyetemnek a vezetője, Ahmad Tajjib sejk. Aktivizálódását iszlamista körökben kétségbeesett lépésnek tartják: az Azhar sejkje a mindenkori hatalom embere volt, s ez a hatalom most megbukott. A Muszlim Testvériség viszont komolyan fenyegeti az Azhar vezetőinek és rajtuk keresztül magának az intézménynek is a tekintélyét. Az iszlamista szervezeten belül vannak hangok, hogy az Azhart majdan a Testvériség ideológiájának bázisává kell tenni.

A katonai nómenklatúra és a Nyugat ismét a török modellt emlegeti. Az erőszakszervezetek által korlátozottan ugyan, de továbbra is felügyelt iszlamista kormányzat lehetősége valóban kecsegtető, de Egyiptom sokban különbözik Törökországtól. A súlyos demográfiai problémákkal birkózó, elmaradott, tőkehiányos arab ország korántsem ágyazódott bele úgy a nemzetközi hálózatba, mint a politikai-gazdasági offenzívában lévő Törökország. Ráadásul Egyiptom frontország Izraellel, s ennek közel-keleti és európai biztonságpolitikai következményei vannak. És a Nílus partján megjelent egy erős radikális iszlám irányzat.

Mindennek a kezelése alapvetően a Muszlim Testvériség feladata lenne - még ha be is venne koalíciós partnereket a kormányba. S ez lehet a radikálisok feltűnésének pozitív vetülete. A szalafiták ideológiailag és politikai értelemben is a centrum felé nyomják a Muszlim Testvériséget. Ha a Testvériség és az erőszakszervezetek valóban kiegyeznek - és erre rábólint a nemzetközi közösség -, a mérsékelt iszlamisták páratlan lehetőséghez jutnak. Történetük során először bebizonyíthatják, hogy nemcsak üldözött ellenzékiként és az állampótló intézményhálózat üzemeltetőiként lehetnek sikeresek, de legitim gazdasági-politikai vezetőkként is. Mindez a politikai iszlám modernizációját is eredményezheti. Különösen, hogy Tunéziában az ugyancsak mérsékelt iszlamista Nahda Párt, Marokkóban a hasonló irányultságú Igazságosság és Fejlesztés Pártja nyerte a választásokat. És bár e vallási pártok kormányzati képességeiről sokan szkeptikusan vélekednek, meglehet, ez lesz az észak-afrikai arab tavasz legfőbb hozadéka.


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.