Tűz alá vették a zaporizzsjai erőművet

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. november 20.

Külpol

A háttérsugárzás szintje normális, de nem tudni, ki lőtt.

Kétszer is tűz alá került vasárnap délelőtt a zaporizzsjai atomerőmű, összesen 14 lövedéket lőttek ki a létesítményre, amelyek közül kettő eltalálta az erőművet tápláló távvezetéket. A keletkezett károkat a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) és a Roszatom szakértői mérik fel. A háttérsugárzás normál szinten van.

A támadás ténye biztos, de hogy ki felelős érte, az egyelőre nem tisztázott. Igor Konasenkov altábornagy, az orosz védelmi minisztérium szóvivője szerint a támadást az ukrán hadsereg követte el, ennek azonban ellentmond az atomerőmű ukrán üzemeltetőjének, az Energoatomnak a Telegramon közzé tett nyilatkozata. E szerint a megrongált berendezések listája azt jelzi, hogy a támadók azt tették tönkre, amit kellett: az 5. és 6. reaktorblokk újraindításához szükséges infrastruktúrát, amely segíthette volna az ország energiatermelésének helyreállítását.

Nem ez az első eset, hogy az orosz hadsereg azzal vádolja az ukrán erőket, hogy saját erőművük ellen indítanak támadást. Miközben Zaporizzsja város Ukrajna kezén van, a tőle több mint száz kilométerre lévő erőmű az oroszoké.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.