Újabb hét év börtönbüntetésre ítélték Aung Szan Szú Kjít

Külpol

Ezzel lezárult a volt vezető ellen folyó utolsó eljárás is. Összesen legalább 26 éves büntetést szabtak ki rá.

Újabb hét év börtönbüntetést kapott pénteken Mianmarban a hatalomból katonai puccsal eltávolított, Nobel-békedíjas Aung Szan Szú Kji – közölte egy, a perét ismerő forrás. Ezzel lezárult a volt vezető ellen folyó utolsó eljárás is – írja az MTI.

Mianmar egyik bírósága zárt ajtók mögött tartott ülésén öt korrupciós vádpontban találta bűnösnek Szú Kjit: ezek egy helikopter bérlésével és használatával kapcsolatos bűncselekményekre vonatkoznak, melyeket Mianmar vezetőjeként követett el – tette hozzá a neve elhallgatásához ragaszkodó forrás.

A pénteki ítélet hozzáadódik a tavaly december óta kiszabott, összesen legalább 26 éves büntetésekhez.

A kormányzó junta szóvivőjét az ügyben nem lehetett elérni.

A volt vezetőt az elmúlt 13 hónapban már számos "bűncselekmény" miatt elítélték. Ő maga abszurdnak nevezte a vádakat. Szerepelt közöttük a Covid-19 korlátozások megszegése kampányolás közben, rádióberendezések illegális birtoklása, uszítás, államtitok megsértése és az ország választási bizottsága befolyásolásának kísérlete.

A junta ragaszkodik ahhoz, hogy a vádak jogszerűek, és szerinte Szú Kji, akit a fővárosban, Najpjidóban egy börtön melléképületében tartanak fogva, egy független bíróság által lefolytatott, megfelelő eljárást kapott.

Szú Kji, aki több évtizedes mianmari demokráciakampányáért kapott Nobel-békedíjat, politikai életének nagy részét fogságban töltötte a katonai kormányok alatt.

Több nyugati ország bírálta a pereket, melyek célja szerintük a volt mianmari vezető lejáratása, és annak megakadályozása, hogy visszatérjen a hatalomba.

Szú Kji 2015-től öt éven át vezette Mianmart, miután az országban véget ért a hadsereg 49 éves uralma. A katonaság azonban tavaly év elején puccsal visszaszerezte a hatalmat, és megakadályozta, hogy Szú Kji kormánya megkezdje második ciklusát. A hadsereg azzal az indokkal távolította el Szú Kji kormányát a hatalomból, hogy nem foglalkozott a 2020-as választások állítólagos szabálytalanságaival. A választásokat Szú Kji pártja elsöprő fölénnyel nyerte meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.