Ukrajna esélyei

A donyecki srácok esete a szőke nővel

  • Jarábik Balázs
  • 2011. augusztus 18.

Külpol

Kijev pár lépésre áll az Európai Unióval kötendő társulási szerződés aláírásától, és jövőre Lengyelországgal közösen futball Európa-bajnokságot rendez. A Timosenko-per úgy kellett a kormánynak, mint púp a hátára - de akkor miért csinálja?

Az Eb okán a Janukovics-kormány hatalmas infrastrukturális fejlesztésekbe kezdett, és ezeket - Ukrajnában merőben szokatlan módon - be is fejezi. Mindössze egyetlen kátyút fedeztem fel Beregszásztól Kijevig - a pár évvel ezelőtti állapotokhoz képest ez maga a mennyország. És futballal Európához kapcsolódni nagy szó egy olyan országban, ahol a foci az egyetlen kohéziós erő és közösségi kapocs Kárpátaljától Donyeckig.

Európai diplomaták bólogatnak elismerően az ukrán kormány igyekezete láttán: milyen szépen halad a társulási szerződés feltételeinek teljesítésében! A kijevi kormány jól érzékelhetően feladta a "kizárólag a csatlakozási ígéret számít" elvét, és a vontatottan haladó tárgyalásokat (eddig csak a szabad kereskedelmi szerződésről 19 fordulót tartottak) szeretné a decemberi EU-Ukrajna-csúcs előtt befejezni. Folyamatos, bár nem zökkenőmentes a párbeszéd a nemzetközi üzleti közösséggel is: elsősorban a szabad kereskedelmi megállapodás (DCFTA) lenne áttörés mind Ukrajnának, mind az EU-nak és Oroszországnak is. Ukrajna átveszi az uniós jogszabályok és rendszerek jó részét, míg a Moszkva által szorgalmazott vámunió jelentős politikai és presztízsveszteséget szenved.

Csakhogy ellenzéki politikusok hónapok óta vizsgálati fogságban ülnek, és zajlik Julija Timosenko volt kormányfő pere. Ez pedig valódi érveket ad annak a hazai és nyugati kórusnak, amely a demokrácia hanyatlását kéri számon a két éve demokratikus módon, épp Timosenkóval szemben megválasztott Viktor Janukovics elnökön. Való igaz, a kormányzó Régiók Pártjának első embere nem éppen alkotmányosan és nem túl elegánsan összpontosította a hatalmat a saját kezében, mindössze pár hónap alatt. Kormányát is úgy rakta össze, hogy a Régiók Pártja környéki mágnások is tudják, kinek a kezében van a valódi hatalom. Ez a taktika jól működik: a hatalmas kezdeti lendület gyorsan megtörte az oligarchákat is, vagy behódoltak, vagy csendben meghúzzák magukat. (Ennek elsősorban a média sokszínűsége látja kárát.) Janukovics szinte maradéktalanul teljesítette politikai programját: elnök lett, majd bebiztosította saját és hozzátartozói jövőjét - már csak az kéne, hogy három év múlva újraválasszák.

Kit tart fogva a Timosenko-per?

Mindennek fényében még inkább érthetetlen a Julija Timosenko ellen immár hónapok óta folyó per. Egyrészt, mert az eljárás valósággal rákényszerítette a volt kormányfőt, hogy kilépjen passzív ellenzéki szerepéből. Másrészt mára nyilvánvalóvá vált az is, hogy a Nyugat sem fogad(hat) el semmiféle elmarasztaló ítéletet azon vád alapján, mely szerint a Gazprommal 2009-ben kötött szerződés megkárosította Ukrajnát. Az elmarasztaló ítélet a nyugati politikusi és média-közvélemény szerint a legerősebb ellenzéki vezér kiiktatásával lenne egyenértékű. A felmentés viszont politikai vereséget jelentene Janukovics és kormánya számára.

Az elnöki hivatalt persze hiába kérdeznénk arról, vajon milyen politikai kalkulus alapján vágtak bele ebbe a cirkuszba. De hogy egy ekkora horderejű és ilyen szimbolikus erejű vádról Ukrajnában nem dönthet a bíróság, nem szorul különösebb indoklásra. Nem csak azért, mert Janukovics kizárólag lojalitásukról hírhedt személyeket ültetett a legfontosabb igazságügyi pozíciókba. Mára Timosenko tulajdonképpen elveszítette pénzügyi hátterét, míg a szélsőjobboldali, főként Nyugat-Ukrajnában népszerű Szabadság Párt (és a többi ellenzéki politikus) finanszírozását átvették a Régiók Pártja közeli oligarchák. Már az elnökválasztáson is az "oszd meg és uralkodj" politikája hozta meg Janukovics győzelmét, hiszen éppen az a pár százalék döntött a javára, amit a harmadik induló, Viktor Juscsenko korábbi szövetségesétől, Timosenkótól elvett. A politikai ellenzék a választások óta dermedt, utoljára tavaly, az ún. harkovi szerződés ratifikálásakor hívta fel magára a figyelmet (ez hosszabbította meg az orosz fekete tengeri flotta szevasztopoli állomásozását 25 évvel). Egy hatalmas bunyóval. A progresszív ellenzéket tulajdonképpen az újságírók (a Stop a Cenzúrának mozgalom), a civil aktivisták (az Új Polgár Kezdeményezés) és a Janukovics-kormány által leginkább támadott kis- és középvállalkozók szövetségei alkotják.

Éppen ezért még az tűnik a legvalószínűbb magyarázatnak, hogy a Timosenko-ügy véletlenül jutott ilyen messzire. Kijevben legalábbis azt pusmogják, hogy a Julija elleni vádak (az állítólag csalárd Gazprom-szerződéssel kapcsolatos gyanúsítás ugyanis nem az első: a korábbiak ugyancsak a hatalommal való visszaélést feltételezték) egy másik ügy "takarására" szolgáltak. A 2004-2005-ös narancsos forradalom után a belügyminiszterré avanzsált Jurij Lucenko lecsukatta Borisz Kolesnyikov donyecki üzletembert, aki viszont most miniszterelnök-helyettes lett - és visszaadta a kölcsönt. Hogy a szándék ne legyen teljesen nyilvánvaló, a perbe fogott brigádhoz Juliját is hozzácsapták.

Demokratikus ösztönök

Pechükre. Julija ugyanis élt a lehetőséggel, hogy a mártír szerepében tündököljön. Augusztus 5-én már azt is sikerült elérnie, hogy a bíró - a bíróság megsértése miatt - elrendelje az elzárását. Nem is igen volt más lehetősége, hacsak nem akart teljesen nevetségesnek tűnni: előbb korrupcióval vádolta az ellene tanúskodó Mikola Azarov miniszterelnököt, majd mikor az nem tudott ukránul válaszolni a neki feltett kérdésekre, Julija tolmácsot követelt.

De van-e más lehetősége neki, illetve az ellenzéknek az - immáron Kijevben - olajozottan működő donyecki gépezettel szemben? Mert hogy Janukovics érkezése óta igazi donyecki dömping van Kijevben, de még a regionális posztokon is: a lojalitás mellett a származás lett a káderpolitika legfontosabb szempontja. (Nem csoda, hogy Nyugat-Ukrajna jó része elveszettnek érzi magát ebben az új világban.) Kelet-Ukrajna legnagyobb ipari központjában maguk az ottani oligarchák kezdeményezték vállalataik modernizálását - nyugati módra. Nyugati menedzserek és kommunikációs szakemberek tucatjai dolgoznak e nagyvállalatoknak - és a mostani kormányban tevékenykedő oligarchák nem kis hányada bizonyult jobb menedzsernek elődeinél (akik általában csak kiszolgálták az oligarchák által jó részben befolyásolt ukrán politikát). De a donyecki móditól idegen úgy a demokrácia, mint az "élni és élni hagyni" elve. Ukrajna legfontosabb mai döntéshozói olyan közegben nőttek fel, ahol kizárólag a központosított és autokrata vezetési stílus az elfogadható. A helyi önkormányzati választásokat a független megfigyelők visszalépésnek értékelték az elnökválasztáshoz képest. Az új választási törvény többségire változtatná az eddigi rendszert: ez a Régiók Pártjának kedvez, és a választások donyecki típusú "menedzselését" vetíti előre.

Márpedig a Timosenko-ügy és egy elcsalt parlamenti választás jelentős mértékben komplikálná Ukrajna és az EU kapcsolatát. Ha nem is rekesztené meg az integrációs folyamatokat, mint ahogy az Belaruszban a decemberi elnökválasztások, és az azt követő tüntetés elleni erőszakos fellépés után történt, de csúnyán lelassítaná. Paradox módon ez egyáltalán nem érdeke a kormányon lévő donyeckieknek - de nem volt az Oljakszandr Lukasenkának sem. Mégis szétkergette a tüntetést, ami nem jelentett igazi veszélyt a rendszere számára. Mert így szokta meg.

A DCFTA, a szabad kereskedelmi megállapodás aláírása hangos siker lenne - nemcsak Ukrajnának, de az uniónak is. Európai diplomaták szerint persze nem is annyira az aláírás, mint a végrehajtás volna perdöntő - márpedig a DCFTA tisztességes végrehajtása alaposan átrajzolná az Ukrajnában uralkodó gazdasági viszonyokat. Megtörné az oligarchák monopóliumait, és érvénytelenítené a sáp, a járadékok beszedésének eddigi szabályait. Vajon mennyire lesznek a donyecki oligarchák "patrióták", meddig lesznek hajlandók elmenni privilégiumaik leépítésében? Az Eb-re való felkészülés - oligarchák által hathatósan felügyelt, és jelentős mértékben megdrágított infrastrukturális befektetésék - talán megadja az új receptet ehhez.

De fontos változást hozhat az élelmiszer-termelés világméretű felértékelődése is. Ukrajna globális nagyhatalom lehet az élelmezés biztosításában: és ebben hatalmas pénzek vannak. Az ukrán oligarchák nyakló nélkül fektetnek be mezőgazdaságba, akárcsak az országban fellelhető gáz kitermelésébe. Az ukránok talán hajlandók lesznek a gázüzlet kifehérítésére - és ez nagy pofon lenne az oroszok számára is, akik eddig éppen a gázzal tudták korrumpálni és befolyásolni az ukrán politikát.

*

De ne szaladjunk ennyire előre. Hisz még azt sem tudjuk, mi lesz Julija sorsa. Pártja, legalábbis egyelőre, nem tud tömegeket vinni az utcára: a pár ezernyi érte tüntetőnél jószerivel még a rohamrendőrök is többen voltak. Vajon képes-e az ukrán ellenzék az összefogásra, és vajon mit szólna ehhez az ukrán választók többsége? Hiszen Ukrajnában mégiscsak demokrácia van. Timosenko a legfrissebb közvélemény-kutatások szerint népszerűtlenebb a kormánynál is, pedig Janukovics támogatottsága is jelentősen megcsappant. Az ellenzéknek nehéz lesz a 2007 és 2010 közötti katasztrofális kormányzást elfeledtetni - s közben a donyeckiek tovább betonozzák hatalmukat. Hogy leplezze saját gyengeségét, félő, hogy Julija és az ellenzék számára a provokáció marad az egyetlen politikai fegyver. Márpedig akkor minden elképzelhető: és ugyan, kinek hiányozna Európa peremén még egy Belarusz?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.