Ukrajna esélyei

A donyecki srácok esete a szőke nővel

  • Jarábik Balázs
  • 2011. augusztus 18.

Külpol

Kijev pár lépésre áll az Európai Unióval kötendő társulási szerződés aláírásától, és jövőre Lengyelországgal közösen futball Európa-bajnokságot rendez. A Timosenko-per úgy kellett a kormánynak, mint púp a hátára - de akkor miért csinálja?

Az Eb okán a Janukovics-kormány hatalmas infrastrukturális fejlesztésekbe kezdett, és ezeket - Ukrajnában merőben szokatlan módon - be is fejezi. Mindössze egyetlen kátyút fedeztem fel Beregszásztól Kijevig - a pár évvel ezelőtti állapotokhoz képest ez maga a mennyország. És futballal Európához kapcsolódni nagy szó egy olyan országban, ahol a foci az egyetlen kohéziós erő és közösségi kapocs Kárpátaljától Donyeckig.

Európai diplomaták bólogatnak elismerően az ukrán kormány igyekezete láttán: milyen szépen halad a társulási szerződés feltételeinek teljesítésében! A kijevi kormány jól érzékelhetően feladta a "kizárólag a csatlakozási ígéret számít" elvét, és a vontatottan haladó tárgyalásokat (eddig csak a szabad kereskedelmi szerződésről 19 fordulót tartottak) szeretné a decemberi EU-Ukrajna-csúcs előtt befejezni. Folyamatos, bár nem zökkenőmentes a párbeszéd a nemzetközi üzleti közösséggel is: elsősorban a szabad kereskedelmi megállapodás (DCFTA) lenne áttörés mind Ukrajnának, mind az EU-nak és Oroszországnak is. Ukrajna átveszi az uniós jogszabályok és rendszerek jó részét, míg a Moszkva által szorgalmazott vámunió jelentős politikai és presztízsveszteséget szenved.

Csakhogy ellenzéki politikusok hónapok óta vizsgálati fogságban ülnek, és zajlik Julija Timosenko volt kormányfő pere. Ez pedig valódi érveket ad annak a hazai és nyugati kórusnak, amely a demokrácia hanyatlását kéri számon a két éve demokratikus módon, épp Timosenkóval szemben megválasztott Viktor Janukovics elnökön. Való igaz, a kormányzó Régiók Pártjának első embere nem éppen alkotmányosan és nem túl elegánsan összpontosította a hatalmat a saját kezében, mindössze pár hónap alatt. Kormányát is úgy rakta össze, hogy a Régiók Pártja környéki mágnások is tudják, kinek a kezében van a valódi hatalom. Ez a taktika jól működik: a hatalmas kezdeti lendület gyorsan megtörte az oligarchákat is, vagy behódoltak, vagy csendben meghúzzák magukat. (Ennek elsősorban a média sokszínűsége látja kárát.) Janukovics szinte maradéktalanul teljesítette politikai programját: elnök lett, majd bebiztosította saját és hozzátartozói jövőjét - már csak az kéne, hogy három év múlva újraválasszák.

Kit tart fogva a Timosenko-per?

Mindennek fényében még inkább érthetetlen a Julija Timosenko ellen immár hónapok óta folyó per. Egyrészt, mert az eljárás valósággal rákényszerítette a volt kormányfőt, hogy kilépjen passzív ellenzéki szerepéből. Másrészt mára nyilvánvalóvá vált az is, hogy a Nyugat sem fogad(hat) el semmiféle elmarasztaló ítéletet azon vád alapján, mely szerint a Gazprommal 2009-ben kötött szerződés megkárosította Ukrajnát. Az elmarasztaló ítélet a nyugati politikusi és média-közvélemény szerint a legerősebb ellenzéki vezér kiiktatásával lenne egyenértékű. A felmentés viszont politikai vereséget jelentene Janukovics és kormánya számára.

Az elnöki hivatalt persze hiába kérdeznénk arról, vajon milyen politikai kalkulus alapján vágtak bele ebbe a cirkuszba. De hogy egy ekkora horderejű és ilyen szimbolikus erejű vádról Ukrajnában nem dönthet a bíróság, nem szorul különösebb indoklásra. Nem csak azért, mert Janukovics kizárólag lojalitásukról hírhedt személyeket ültetett a legfontosabb igazságügyi pozíciókba. Mára Timosenko tulajdonképpen elveszítette pénzügyi hátterét, míg a szélsőjobboldali, főként Nyugat-Ukrajnában népszerű Szabadság Párt (és a többi ellenzéki politikus) finanszírozását átvették a Régiók Pártja közeli oligarchák. Már az elnökválasztáson is az "oszd meg és uralkodj" politikája hozta meg Janukovics győzelmét, hiszen éppen az a pár százalék döntött a javára, amit a harmadik induló, Viktor Juscsenko korábbi szövetségesétől, Timosenkótól elvett. A politikai ellenzék a választások óta dermedt, utoljára tavaly, az ún. harkovi szerződés ratifikálásakor hívta fel magára a figyelmet (ez hosszabbította meg az orosz fekete tengeri flotta szevasztopoli állomásozását 25 évvel). Egy hatalmas bunyóval. A progresszív ellenzéket tulajdonképpen az újságírók (a Stop a Cenzúrának mozgalom), a civil aktivisták (az Új Polgár Kezdeményezés) és a Janukovics-kormány által leginkább támadott kis- és középvállalkozók szövetségei alkotják.

Éppen ezért még az tűnik a legvalószínűbb magyarázatnak, hogy a Timosenko-ügy véletlenül jutott ilyen messzire. Kijevben legalábbis azt pusmogják, hogy a Julija elleni vádak (az állítólag csalárd Gazprom-szerződéssel kapcsolatos gyanúsítás ugyanis nem az első: a korábbiak ugyancsak a hatalommal való visszaélést feltételezték) egy másik ügy "takarására" szolgáltak. A 2004-2005-ös narancsos forradalom után a belügyminiszterré avanzsált Jurij Lucenko lecsukatta Borisz Kolesnyikov donyecki üzletembert, aki viszont most miniszterelnök-helyettes lett - és visszaadta a kölcsönt. Hogy a szándék ne legyen teljesen nyilvánvaló, a perbe fogott brigádhoz Juliját is hozzácsapták.

Demokratikus ösztönök

Pechükre. Julija ugyanis élt a lehetőséggel, hogy a mártír szerepében tündököljön. Augusztus 5-én már azt is sikerült elérnie, hogy a bíró - a bíróság megsértése miatt - elrendelje az elzárását. Nem is igen volt más lehetősége, hacsak nem akart teljesen nevetségesnek tűnni: előbb korrupcióval vádolta az ellene tanúskodó Mikola Azarov miniszterelnököt, majd mikor az nem tudott ukránul válaszolni a neki feltett kérdésekre, Julija tolmácsot követelt.

De van-e más lehetősége neki, illetve az ellenzéknek az - immáron Kijevben - olajozottan működő donyecki gépezettel szemben? Mert hogy Janukovics érkezése óta igazi donyecki dömping van Kijevben, de még a regionális posztokon is: a lojalitás mellett a származás lett a káderpolitika legfontosabb szempontja. (Nem csoda, hogy Nyugat-Ukrajna jó része elveszettnek érzi magát ebben az új világban.) Kelet-Ukrajna legnagyobb ipari központjában maguk az ottani oligarchák kezdeményezték vállalataik modernizálását - nyugati módra. Nyugati menedzserek és kommunikációs szakemberek tucatjai dolgoznak e nagyvállalatoknak - és a mostani kormányban tevékenykedő oligarchák nem kis hányada bizonyult jobb menedzsernek elődeinél (akik általában csak kiszolgálták az oligarchák által jó részben befolyásolt ukrán politikát). De a donyecki móditól idegen úgy a demokrácia, mint az "élni és élni hagyni" elve. Ukrajna legfontosabb mai döntéshozói olyan közegben nőttek fel, ahol kizárólag a központosított és autokrata vezetési stílus az elfogadható. A helyi önkormányzati választásokat a független megfigyelők visszalépésnek értékelték az elnökválasztáshoz képest. Az új választási törvény többségire változtatná az eddigi rendszert: ez a Régiók Pártjának kedvez, és a választások donyecki típusú "menedzselését" vetíti előre.

Márpedig a Timosenko-ügy és egy elcsalt parlamenti választás jelentős mértékben komplikálná Ukrajna és az EU kapcsolatát. Ha nem is rekesztené meg az integrációs folyamatokat, mint ahogy az Belaruszban a decemberi elnökválasztások, és az azt követő tüntetés elleni erőszakos fellépés után történt, de csúnyán lelassítaná. Paradox módon ez egyáltalán nem érdeke a kormányon lévő donyeckieknek - de nem volt az Oljakszandr Lukasenkának sem. Mégis szétkergette a tüntetést, ami nem jelentett igazi veszélyt a rendszere számára. Mert így szokta meg.

A DCFTA, a szabad kereskedelmi megállapodás aláírása hangos siker lenne - nemcsak Ukrajnának, de az uniónak is. Európai diplomaták szerint persze nem is annyira az aláírás, mint a végrehajtás volna perdöntő - márpedig a DCFTA tisztességes végrehajtása alaposan átrajzolná az Ukrajnában uralkodó gazdasági viszonyokat. Megtörné az oligarchák monopóliumait, és érvénytelenítené a sáp, a járadékok beszedésének eddigi szabályait. Vajon mennyire lesznek a donyecki oligarchák "patrióták", meddig lesznek hajlandók elmenni privilégiumaik leépítésében? Az Eb-re való felkészülés - oligarchák által hathatósan felügyelt, és jelentős mértékben megdrágított infrastrukturális befektetésék - talán megadja az új receptet ehhez.

De fontos változást hozhat az élelmiszer-termelés világméretű felértékelődése is. Ukrajna globális nagyhatalom lehet az élelmezés biztosításában: és ebben hatalmas pénzek vannak. Az ukrán oligarchák nyakló nélkül fektetnek be mezőgazdaságba, akárcsak az országban fellelhető gáz kitermelésébe. Az ukránok talán hajlandók lesznek a gázüzlet kifehérítésére - és ez nagy pofon lenne az oroszok számára is, akik eddig éppen a gázzal tudták korrumpálni és befolyásolni az ukrán politikát.

*

De ne szaladjunk ennyire előre. Hisz még azt sem tudjuk, mi lesz Julija sorsa. Pártja, legalábbis egyelőre, nem tud tömegeket vinni az utcára: a pár ezernyi érte tüntetőnél jószerivel még a rohamrendőrök is többen voltak. Vajon képes-e az ukrán ellenzék az összefogásra, és vajon mit szólna ehhez az ukrán választók többsége? Hiszen Ukrajnában mégiscsak demokrácia van. Timosenko a legfrissebb közvélemény-kutatások szerint népszerűtlenebb a kormánynál is, pedig Janukovics támogatottsága is jelentősen megcsappant. Az ellenzéknek nehéz lesz a 2007 és 2010 közötti katasztrofális kormányzást elfeledtetni - s közben a donyeckiek tovább betonozzák hatalmukat. Hogy leplezze saját gyengeségét, félő, hogy Julija és az ellenzék számára a provokáció marad az egyetlen politikai fegyver. Márpedig akkor minden elképzelhető: és ugyan, kinek hiányozna Európa peremén még egy Belarusz?

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.