Tuniszi merénylet

Veszélyes övezet

  • - kovácsy -
  • 2015. április 26.

Külpol

23 áldozata volt a múlt szerdai tuniszi terrortámadásnak, amelyet néhány nappal később az Iszlám Állam vállalt magára.

Párizs és Koppenhága után idén ez már a harmadik alkalom, hogy iszlamisták terrorakciót hajtanak végre „külföldön”, vagyis olyan országban, amely nem tartozik a közvetlen hatókörükbe, ahol nincs számottevő bázisuk. Habár ez a legkevésbé éppen Tunéziára igaz, ahol egyrészt ezrek élnek, akiket mint önkénteseket dzsihadista csoportok táboraiban képeztek ki, és akik jelenleg hasonló nagyságrendben harcolnak az Iszlám Állam soraiban. Vagyis belső merénylők is felbukkanhatnak – ki tudja, talán most is, de ez nem fog könnyen kiderülni, hiszen a támadók halottak, egy pedig elmenekült. Fontos mozzanata Tunézia veszélyeztetettségének, hogy a szomszédos Líbiában immár totális zűrzavar uralkodik, és a dzsihadista csoportok viszonylag zavartalanul mozognak a nehezen ellenőrizhető hegyes-völgyes határvidéken. Ez az, ami a leginkább aggasztotta a tunéziaiakat, és emiatt nem lepte meg őket különösebben a támadás.

A terroristák ezúttal nem „büntetni” akartak, mint Párizsban, hanem kifejezetten ártani, kárt okozni – és fenyegetni is persze. Azzal, hogy turistákat lőttek le, a tunéziai gazdaság egyik alapját, az idegenforgalmat akarták tönkretenni. (A nemzeti össztermék közel 10 százaléka a turizmusból származik.) Azzal pedig, hogy pont ennek a múzeumnak a látogatóit vették célba, a parlamenttől egy ugrásnyira, talán azt jelezhették, hogy bármikor szíven szúrhatják az országot. Az biztos, hogy ez nem a téren posztoló néhány, éppen kávézgató rendőrön múlna. Maga az akció órákon át zajlott a múzeum épületében, mire a rendőrök le tudták lőni a támadókat. Az utóbbiak állítólag öngyilkos merényletre is fel voltak készülve: robbanóanyaggal felszerelt mellényt viseltek.

Bonyolultabb kérdés, hogy mennyiben tudja megőrizni Tunézia a politikai stabilitását, ha netán további támadások teszik próbára a rendszer szilárdságát. Márpedig ezt nem lehet kizárni, hiszen a 2011-es arab tavasz kiinduló és egyetlenként talpon maradt országa szálka a dzsihadisták szemében: azt jelképezi, hogy az iszlám kultúra és a demokrácia összeegyeztethető, hogy muszlim országnak is lehet felvilágosult, a nők egyenjogúságát is tiszteletben tartó alkotmánya, a kulturális sokféleség pedig nem akadálya az iszlám szabad gyakorlásának. Márpedig Tunézia tudatosan óvja ezeket az évtizedek során kialakított értékeit – az eközben felmerült nehézségeket januári cikkünkben soroltuk föl (Régi-új győztesek, Magyar Narancs, 2015. január 8.).

Ugyanakkor túldicsérni sem kell az észak-afrikai országban kialakult viszonyokat. A politikai élet legnagyobb értékének jelenleg a kompromisszumkérdés tűnik, hiszen ideológiai szempontból alighanem egy kanál vízben megfojtanák egymást a keleti partvidéken élő, franciául beszélő szekuláris értelmiségiek és az ország belsejében, illetve déli részében élő konzervatívabb, vallásos emberek. Szerencsére február elején nagy nehezen sikerült létrehozni egy koalíciós kormányt, amelyben mindkét ideológiai irányzat képviselteti magát. A különféle párthívek közül sokan ellenezték, sőt hitszegésnek minősítették a kampányígéretekkel szembemenő összefogást, amely egyes vélemények szerint ráadásul elfed bizonyos kötődéseket a régi rendszerhez, és megnehezítheti az újabb keletű korrupciós vádak kivizsgálását. A mostani merénylet ügyét azonban igen bölcsen nem terelték politikai síkra. A vezető politikusok határozott, nyugodt hangú üzenetekkel álltak ki a nemzeti egység mellett – nyilván az iszlamisták nem kis bosszúságára.

A lakosság a jelek szerint elfogadta és támogatja ezt a magatartást, holott történhetne éppenséggel másként is. Azok a szociális problémák ugyanis – a munkanélküliségtől az egyenlőtlenségekig –, amelyek előidézték az elégedetlenségnek azt a mértékét, amely négy éve a diktátor, Ben Ali bukásához vezetett, változatlanul fennállnak. A tunéziai kormányzat újra és újra a külföld felé fordul segítségért, és valóban fontos volna, hogy az ország kellő önvédelmi potenciállal rendelkezzen a külső támadásokkal szemben, ugyanakkor előreléphessen gazdasági téren is.

Egyelőre azonban a terrorakció közvetlen következményeinél tartunk. Volt már néhány letartóztatás, amely a tettesek környezetére terjedt ki. Elbocsátottak fél tucat rendőrtisztet. Bejelentették, hogy az áldozatok tiszteletére emlékművet állítanak a helyszínen. Mindemellett nemzetközi tiltakozó menetet is szerveznek, amellyel a terrorizmust ítélik el, és a szervezők szándéka szerint a Tunézia melletti nemzetközi szolidaritást fejezik ki.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.