Katonai puccs Mianmarban

Vissza a fegyverekhez

Külpol

Február elsején, az új parlament első ülésének reggelén a hadvezetés megpuccsolta az ország demokratikusan választott új vezetését. A katonai parancsnokság rendkívüli állapotot hirdetett, a Nobel-békedíjas Aung Szan Szú Kjí államtanácsost és több politikai vezetőt őrizetbe vett.

Voltak előjelei a puccsnak. A hadsereg szóvivője, Zo Min Tun a hatalomátvétel előtti napokban például ilyet bírt mondani: „Nem mondjuk azt, hogy a hadsereg át fogja venni a hatalmat – de azt sem mondjuk, hogy nem.” A világ közvéleményét mégis sokkolta a hír. Pedig Mianmarban a katonai hatalomátvétel úgyszólván napi gyakorlat. A II. világháború után Burma néven függetlenedő ország demokratikus köztársaságként működött, ENSZ-képviselőjét, U Than­tot 1961-ben megválasztották a világszervezet első nem európai származású főtitkárává. Az ország demokratikus fejlődése azonban nem tartott sokáig, az 1962-es katonai puccs elhozta a különféle junták korszakát, mely egészen 2010-ig tartott. 1990-ben engedélyeztek először valódi választásokat, amelyet a britek elleni függetlenségi harcot vezető parancsnok lánya, Aung Szan Szú Kjí és Nemzeti Liga a Demokráciáért (NLD) nevű pártja toronymagasan nyert; csakhogy a katonaság menten megpuccsolta őket. Aung Szan Szú Kjít letartóztatták, és évekig fogva tartották. Házi őrizetben volt akkor is, amikor 1991-ben neki ítélték a Nobel-békedíjat.

Vasmarok

A hadsereg vezetői 2010-re felismerték, hogy a borzasztóan elszegényedett és a nemzetközi közösségből is kiszorult Mianmaron már csak a demokratizálódás látszata tud segíteni. Azóta viszonylag szabad választásokat tartanak, de a katonaság még mindig fontos szerepet tölt be az ország politikai vezetésében. A legutolsó választások előtt már az alkotmányt is úgy módosították, hogy a parlamenti helyek negyedét a katonaság részére kell fenntartani. Egy újabb alkotmánymódosítást pedig a képviselők több mint 75 százalékának kellene megszavaznia… Ugyanebben az alkotmánymódosításban kimondták azt is, hogy nem töltheti be az elnöki posztot olyan személy, akinek közeli külföldi rokonai vannak – ezzel mindenekelőtt Aung Szan Szú Kjít vették célba, akinek férje és fiai is brit állampolgárok. Így a politikusnő nem lehet elnök, és nem gyakorolhat hatalmat a hadsereg felett.

Ezek az alkotmányos kikötések természetesen nehéz helyzetbe hozták a 2015-től államtanácsosi jogcímen hatalmat gyakorló Aung Szan Szu Kjít és pártját, az NLD-t. Bár a világ szemében ők voltak felelősek mindenért, ami Mianmarban történt, valójában folyamatosan kompromisszumokat kellett kötniük a hadsereggel, hogy megőrizhessék pozíciójukat (és – mint látszik – a szabadságukat).

Minden bizonnyal a fentiekben rejlik a magyarázata annak is, hogy Aung Szan Szú Kjí miért nem állt ki 2017-ben a hadsereg áldozatául eső muszlim rohingya tömegek védelmében – az alkotmány korlátozta a cselekvőképességét. Ez persze nem ad magyarázatot arra, hogy amikor az ENSZ etnikai tisztogatásnak nevezte a rohingyák elleni brutális fellépést, Aung Szan Szú Kjí külügyminiszterként a Hágai Nemzetközi Bíróság előtt védte a mianmari hivatalos álláspontot. Erre inkább az utóbbi napok történései adnak magyarázatot, hiszen egyáltalán nem világos, hogy Aung Szan Szú Kjí anno nem tudott vagy nem is akart a hadsereggel szembeszállni. Egyes elemzések szerint azt remélhette, hogy a hadsereg viszonzásként feladja alkotmányos hatalmát, és az ország megindulhat a valódi demokrácia irányába. Nem kizárt azonban az sem, hogy a demokrácia ikonját saját ambíciói vezérelték, ugyanis a rohingya kisebbség kiirtása és elüldözése az ország lakosságának mintegy 70 százalékát kitevő buddhisták, az NLD szavazóbázisa körében is népszerű volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.