Bene Márton

A fehér házi kommentelő

Donald Trump kommunikációs forradalmáról

  • Bene Márton
  • 2021. február 17.

Publicisztika

Január 20-án nemcsak Donald Trump távozott a Fehér Házból, hanem egy olyan Twitter-oldal is lakat alá került, amely felforgatta napjaink politikai kommunikációját, és hosszú távon is nyomot hagy annak működésén.

A közösségi média politikai jelentősége már Barack Obama ténykedése alatt nyilvánvalóvá vált, Trump azonban egészen új dimenzióba helyezte ezt. Obama közösségimédia-kommunikációja a lelkesedés érzületére alapozott, s ennek megvolt a maga felhajtóereje, ami azonban elsősorban csak a kampányidőszakokban érvényesült. Néhány bensőséges, személyes hangvételű poszttal ugyan elnöksége mindennapjaiban is nagy figyelmet váltott ki, ám közösségimédia-tevékenységével korántsem tudta annyira meghatározni a nyilvánosságot, mint Donald Trump négy éven át zakatoló, dühös, nyers, helyenként akár teljesen értelmetlen (lásd: „covfefe”) Twitter-aktivitása.

Bár maga a jelenség új, Trump Twitter-tevékenysége és annak tagadhatatlan sikere inkább a politikai kommunikáció elmúlt években végbemenő gyors átalakulásának tünete, semmint váratlanul felbukkanó rendszerhiba, vagy egy öntörvényű politikus jól eltalált politikai innovációja. Mi állhat e siker mögött, hogyan értelmezhető a politikai kommunikáció gyors átalakulásának tükrében, és milyen korlátai lehetnek e stílusnak és beszédmódnak?

Reakciót provokál

Az utóbbi években a közösségi média valósággal berobbant a politikai nyilvánosságba. Az állampolgári kommunikáció a politikai kommunikációs ökoszisztéma megkerülhetetlen elemévé vált. Az emberek persze a közösségi média elterjedése előtt is beszélgettek egymással politikáról, de ez szűk körben, főként egymáshoz hasonlóan gondolkodók társaságában zajlott, s csak a meglévő álláspontok megerősítésében játszhatott szerepet. A nyilvános kommunikációt a politikusok és médiaszereplők uralták, a választókhoz elsősorban az ő közvetítésükön keresztül jutott el a politika.

Ezt a helyzetet változtatta meg – történeti léptékkel mérve villámgyorsan – a közösségi média elterjedése. A választók jelentős része ma politikáról elsődlegesen ezekről a platformokról tájékozódik, ahol az információ főként saját ismerőseik közvetítésével, kommentálásával áramlik feléjük; de még a politikai szereplők és a médiatermékek közvetlen üzenetei is állampolgári kommentárok sokaságával fűszerezve bukkannak fel a hírfolyamban.

A közösségi médiában zajló végtelen politikai társalgás folyama stratégiai jelentőségre is szert tett. Minden egyes reakció vagy megosztás hozzájárul az adott politikai üzenet láthatóságának és hatásának erősítéséhez, a politikusok és médiaszereplők pedig a politika iránt kevésbé érdeklődő, kevésbé elkötelezett választókat hatékonyan szinte csak ezek saját ismerősein keresztül érhetik el. Éppen ezért ők is egyre inkább arra törekednek, hogy az állampolgári kommunikációra gyakoroljanak hatást, azaz olyan tartalmakat állítsanak elő, amelyek képesek betörni a közösségi oldalakon szüntelenül vibráló beszélgetésfolyamba. Reakciókat, kommenteket és megosztásokat akarnak provokálni, hogy még több emberhez jussanak el. A vasárnapi ebédlőasztal és a kocsmapult diszkussziói így egyenesen a nyilvános politikai kommunikáció ütőerévé váltak. Erre pedig a modern tömegkommunikáció megjelenése óta nem volt még példa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)