Zelenszkij: Megtalálunk minden szemétládát, aki a honfitársainkra lőtt

  • narancs.hu
  • 2022. március 7.

Külpol

Nem lesz nyugtuk, csak a sírban - mondta az ukrán elnök a menekülő lakosságot tűz alá vevő oroszokra utalva.

Mint arról vasárnap a Narancs.hu is beszámolt, a lakosság menekítését lehetővé tevő humanitárius folyosók kialakításának ellenére az orosz hadsereg tűz alatt tartotta a menekülő civileket. Az Irpiny városából távozó polgári lakosságot érő támadásban többen meghaltak, a halálos áldozatok között volt egy négyfős család is. Az oroszok ugyancsak megszegték a tűzszünetet Mariupolban: itt akkor kezdtek lőni, amikor megkezdődött volna az evakuálás.

Volodimir Zelenszkij ilyen előzmények után tartott beszédet vasárnap késő este. Az ukrán elnök azt mondta, az orosz erők olyan létesítményeket bombáztak, melyeket még a szovjet kormány építtetett, és ma már lakossági zónákban vannak, ahol ezrek dolgoznak. A Telex tudósítása szerint az ukrán elnök szóvá tette, hogy egyetlen nyugati vezető sem reagált a vasárnapi eseményekre. Úgy vélte, a történtek azt is bizonyítják, hogy az eddigi szankciók nem riasztják el a támadó erőket. Hangsúlyozta, meg fogják büntetni azokat, akik az említett bűntetteket elkövették.

„Megtalálunk minden szemétládát, aki a városainkra, a honfitársainkra lőtt, aki bombázta az otthonainkat, aki kiadta a parancsokat. Nem lesz nyugtuk, csak a sírban”

– mondta.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.