Az Operaház 15 énekese afroamerikainak vallja magát

  • narancs.hu
  • 2019. április 9.

Kultúra

Ókovács szerint a per annak lenne rossz, aki a fekete énekesekre vonatkozó kikötést tette.

Az Operaház főigazgatója a George Gershwin Porgy és Bess című operájában szereplő művészeket arra kérte a múlt héten, hogy írásban vallják magukat afroamerikainak. Ókovács Szilveszter azért kérte erre művészeit, mert a jogtulajdonossal vitába keveredett: Ira Gershwin, a zeneszerző öccse és az opera szövegírója végrendeletében egyértelmű utasítást adott, hogy azt kizárólag fekete énekesek adhatják elő.

Az ATV Híradója megtudta: a darab 28 énekesből 15-en eleget tettek Ókovács kérésének, és aláírták, hogy „identitásuk elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat.”

Az Operaház főigazgatója fura kérését azzal magyarázta a csatornának, hogy mivel

„Magyarországon nincs bőrszín-nyilvántartás, bűnügyben sincs, személyes adat, és nem tudom megmondani tulajdonképpen a szereposztásról, hogy ez megfelel-e, vagy nem felel meg a feltételnek, ezért inkább megkérdezem tőlük.”

A társulat továbbra is játssza a tavaly bemutatott Porgy és Besst, ami miatt vita alakult ki a jogutódokkal. A zeneszerző öccse, és az opera szövegírója ugyanis úgy végrendelkezett, hogy az előadásban csak fekete énekesek léphetnek fel. Ezért Ókovács Szilveszter arra kérte az énekeseket vallják magukat afroamerikainak.

A főigazgató az ATV Híradónak azt mondta, ha pedig később per lesz az ügyből, az szerinte annak rossz, aki a fekete énekesekre vonatkozó kikötést megtette.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.