Az Operaház 15 énekese afroamerikainak vallja magát

  • narancs.hu
  • 2019. április 9.

Kultúra

Ókovács szerint a per annak lenne rossz, aki a fekete énekesekre vonatkozó kikötést tette.

Az Operaház főigazgatója a George Gershwin Porgy és Bess című operájában szereplő művészeket arra kérte a múlt héten, hogy írásban vallják magukat afroamerikainak. Ókovács Szilveszter azért kérte erre művészeit, mert a jogtulajdonossal vitába keveredett: Ira Gershwin, a zeneszerző öccse és az opera szövegírója végrendeletében egyértelmű utasítást adott, hogy azt kizárólag fekete énekesek adhatják elő.

Az ATV Híradója megtudta: a darab 28 énekesből 15-en eleget tettek Ókovács kérésének, és aláírták, hogy „identitásuk elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat.”

Az Operaház főigazgatója fura kérését azzal magyarázta a csatornának, hogy mivel

„Magyarországon nincs bőrszín-nyilvántartás, bűnügyben sincs, személyes adat, és nem tudom megmondani tulajdonképpen a szereposztásról, hogy ez megfelel-e, vagy nem felel meg a feltételnek, ezért inkább megkérdezem tőlük.”

A társulat továbbra is játssza a tavaly bemutatott Porgy és Besst, ami miatt vita alakult ki a jogutódokkal. A zeneszerző öccse, és az opera szövegírója ugyanis úgy végrendelkezett, hogy az előadásban csak fekete énekesek léphetnek fel. Ezért Ókovács Szilveszter arra kérte az énekeseket vallják magukat afroamerikainak.

A főigazgató az ATV Híradónak azt mondta, ha pedig később per lesz az ügyből, az szerinte annak rossz, aki a fekete énekesekre vonatkozó kikötést megtette.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.