Alföldi Róbert: „Mindenféle félelem nélkül és harcosan kell beszélni a valóságról”

  • narancs.hu
  • 2019. április 9.

Kultúra

A színész-rendező morális felelősségről, a szolidaritás hiányáról beszélt székfogalóján, a Magyar Tudományos Akadémián. És arról, hogy az ellenségek próbáljanak közeledni egymáshoz.

Alföldi Róbertet nemrég választották a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagjai közé, tegnap este tartotta székfoglaló előadását Vizsgálat – (önvizsgálat) – csak merre és hogyan…. az előre… címmel.

A Népszava tudósítása szerint Alföldi „szenvedélyesen” és „metszően önkritikusan” beszélt, elsősorban művészi felelősségről, annak határairól.

„Számomra nem kérdés, hogy minél zavarosabb a valóság, annál inkább hangosan, szenvedéllyel, mindenféle félelem nélkül és harcosan kell beszélni a valóságról. Ezt is teszem, hangosan, szenvedéllyel, néha csapkodva, felhevülve próbálok beszélni a valóságról” – mondta Alföldi Róbert, aki arról is beszélt, hogy hogyan kellene kezelni a színházi életben, és a társadalomban kialakult ellenségesedést, kettészakítottságot.

„Ne legyen két színházi szövetség egy ekkora országban, hogy ne legyen két művészeti akadémia ebben az országban, mert ez nevetséges, és félelmetes, és kétségbeejtő és frusztráló, mert nem lehet a színházról beszélni, csak erről, hogy minden színházi gesztus és történés, és szándék ennek fényében értelmeződik, mert tudjuk, hogy kinek mi miért tetszik, és hogy ki hova tartozik, hogy nincs szakmai tisztelet, és nincs szakmai kíváncsiság” – mondta, s hozzátette, hogy „nincs már mit veszíteni, tegyünk egymás felé egy lépést, és ha az első nem sikerül akkor addig legyen második, harmadik vagy annyi lépés, amennyi kell”.

A tudósítás szerint Alföldi a szakmai szolidaritás hiányáról is beszélt. Mint mondta, „nem lehet, hogy ne teljesen nyíltan és kimondva, néven nevezve a dolgokat beszéljünk egymással, mert nem lehet, hogy ne bízzunk annyira egymásban, hogy kimondjuk a dolgokat”,

Alföldi Róberttel készült legutóbbi interjúnkat itt olvashatják.

Alföldi Róbert: Gyűlölöm, hogy nem tudok megoldást

Eljátszotta III. Richárdot, megrendezte A salemi boszorkányokat - mindkettőért kapott díjat a színikritikusoktól. A tao-ügytől azonban szomorú lesz, szerinte a szakma árulást követett el. Ízelítő a Magyar Narancs karácsonyi duplaszámából. Három oldalas Alföldi Róbert nagyinterjúval jelentkezik a Magyar Narancs az idei utolsó, karácsonyi duplalapszámában.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.