Könyv

Hírnév és tudomány: miért végzi sok tehetség a történelem szemétdombján?

Barabási Albert-László: A képlet. A siker egyetemes törvényei

  • BSK
  • 2019. április 8.

Sorköz

Újabb közérthető, tudománynépszerűsítő könyvvel jelentkezett a Bostonban és Budapesten kutató hálózatelemző, amelyben arra vállalkozik, megfejti, minek köszönhető, hogy vannak sztárok, akiknek a fél világ a lábuk előtt hever, miközben esetenként a tehetségesebb, többre hivatott emberek vagy akár a valódi úttörők teljesen elfeledve, a történelem szemétdombján végzik.

Példákat könnyen találunk mindenfelé – és nem csak azért, mert mindannyiunknak volt olyan osztálytársa vagy barátja, aki jobban rappelt, mint Ganxsta Zolee, szebben táncolt, mint Medveczky Ilona, vagy úgy színészkedett, mint Jászai Mari, mégis valami dögunalmas irodában kötött ki, ahol álmodni sem merhet a rivaldafényről.

Egy hasonló sztori pár éve Oscar-díjat is ért, amikor a Rodriguez nyomában című dokumentumfilm bemutatta, hogyan kényszerült a hatvanas évek egyik legtehetségesebb amerikai rockzenésze a zeneipar kegyetlensége miatt arra, hogy építőmunkásként keresse kenyerét, miközben zenéje egy kalózkópiának köszönhetően közel egymillió dél-afrikai háztartásba jutott el.

Vagy kérdezhetjük, kinek mond valamit Claudette Colvin neve, aki 1955-ben, 15 éves fekete amerikaiként elsőként tagadta meg, hogy átadja a buszon ülőhelyét egy fehér bőrű utasnak. Valószínűleg nem sokaknak, hiszen a történelemkönyvekben Rosa Parks neve szerepel, aki pontosan ugyanígy lázadt az Egyesült Államok szegregációs törvényei ellen, csak épp kilenc hónappal később.

Barabási Albert-László a Szöuli Digitális Fórum tart előadást

Barabási Albert-László a Szöuli Digitális Fórum tart előadást

Fotó: MTI/EPA/Dzson Hon Kjun

Barabási könyvében a siker hollywoodi értelmezését használja, azaz a hírnév, a szakmai elismertség és az ezek révén megszerzett vagyon egyfajta elegyét tekinti sikernek – így vizsgálódásainak egyaránt tárgya az első világháború alatt nyolcvan vadászgépet kilövő vörös báró, a puszta létezése okán híres Kim Kardashian, a Harry Potter révén világhírnevet szerző J. K. Rowling és a relativitáselméletet kidolgozó Albert Einstein.

false

És hogy mire jut végül a szerző? Barabási megállapítja, hogy a sikeres emberek általában tehetségesek valamiben, emellett kitartók, és jól tudják képességeiket marketingelni. Az agilisség fontos, akárcsak a szerencse, és a jó kapcsolatok (vagyis a hálózat), amelyek nélkül egészen könnyű elcsúszni a siker lejtőjén – ahogy tette azt egy bizonyos Douglas Prasher, aki hiába gazdagította Nobel-díjat érő felfedezéssel a kémia tudományát, rossz előadó képessége miatt soha nem részesülhetett a sikerből – a babérokat kutatótársai aratták le, ő maga pedig egy autókereskedés alulfizetett alkalmazottjaként volt kénytelen tengetni napjait.

Ha viszont a sikerkomponensek megfelelő elegyével vagyunk ellátva, a sikerünk határtalan lehet: hiába tehetségesebb például Tiger Woods csak egy icipicivel a többi profi golfozónál, a bankszámlakivonata arról árulkodik, hogy az a pici plusz képes megsokszorozni a neki kijáró materiális és szimbolikus elismerést. Kiderül az is, hogy a sok kitűnő ember közül sokszor csak a véletlennek köszönhető, kit tekintünk a legjobbnak, hogy sokszor a zsűrik is csak vaktában osztogatják az elismeréseket, és hogy egy kis kezdő löket, akárcsak a csapatmunka, hatalmas segítség lehet.

Ha valakinek mindez banálisnak tűnik, esetleg arra vágyik, hogy a könyv sikerreceptet kínál arra nézve, hogyan fog a többiek fölé emelkedni, jobban teszi, ha más olvasnivaló után néz. Ha viszont valaki szeretne egy kicsit belelátni Barabási (és csapata) munkájába, és – még ha csak felületesen is – megismerkedni azokkal a kutatásokkal, amelyek megvizsgálják, minek is köszönhető, hogy az esetenként száz ugyanazon témában publikáló természettudós közül melyik három kapja végül a Nobel-díjat, vagy mitől függ, hogy egy festőművészre siker, pénz és csillogás vagy egy életen át tartó éhezés vár, az nem tehet ezzel a könyvvel rossz lóra. Aki viszont mélyebbre ásna, és magukra a modellekre is kíváncsi, inkább az eredeti tanulmányokat olvassa, jobban jár velük.

Fordította: Bujdosó István. Libri Kiadó, 2018, 280 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.