Ferenc pápa nyilvánosan tette helyre Erdő Pétert

  • narancs.hu
  • 2015. október 17.

Lélek

A magyar bíboros szerint a melegeket tisztelni kell, de az ő szerelmük nem lehet a családra vonatkozó isteni terv része. A pápa saját kezűleg vágta méretre az esztergomi érseket.

Október 4-én kezdődött a Vatikánban az a három hétig tartó tanácskozás, amelynek témája a család és az egyház kapcsolata. A nyitóbeszédet Erdő Péter bíboros tartotta, akinek szavaira mindenkit meglepve személyesen Ferenc pápa reagált. Az egyházfő ellentmondott a bíborosnak; többek szerint szándékosan hozta kellemetlen helyzetbe Erdőt. A Magyar Narancs aktuális számában részletesen beszámolunk a szinódusról.

Ki nevet a végén?

Ki nevet a végén?

Fotó: Alessandra Tarantino/MTI/AP

A tanácskozást Erdő Péter nyitotta meg. 15 oldalas jelentésében összefoglalta a szinódusi munkadokumentumot, és bemutatta az összeállítása közben felmerült viták eredményét. Ezek a magyar politikai jobboldal bigottjai számára sok esetben tabudöntögetőnek tűnhetnek, hiszen – a Vatikáni Rádió összefoglalója szerint – Erdő például kijelentette, hogy „az egész egyházi közösség feladata, hogy segítse a háborúktól és üldözésektől sújtott családokat”. Ahogy arra is figyelmeztetett, hogy a „homoszexuális hajlamú személyeket” „tisztelettel és tapintattal kell fogadni, elkerülve minden igazságtalan, hátrányos megkülönböztetést”.

Az Erdő által ismertetett jelentés azonban összességében inkább a Vatikán konzervatív szárnyának nézeteihez áll közel. Fenti gondolatát például azzal folytatta, hogy „semmilyen alap nem létezik arra, hogy hasonlóságot, bármilyen, akár távoli analógiát vonjunk a homoszexuális kapcsolatok és a házasságról és a családról alkotott isteni terv között. Teljességgel elfogadhatatlan, hogy az egyház pásztorai nyomásnak legyenek kitéve ebben a tárgyban”.

Még nem tudható, mire jut a szinódus az abortusz, az elvált katolikusok és a melegházasság kérdésében, de a három hétig tartó gyűlés egyik legemlékezetesebb momentuma már megtörtént. Ferenc pápa reakciója ugyanis rendkívüli gesztus, amelyből konzervatív kommen­tárok egyenesen arra következtetnek, hogy Ferenc épp azért tette meg a konzervatív Erdőt főrelátorrá, hogy aztán kellemetlen helyzetbe hozhassa. Felszólalásában a pápa felhívta a szinódus figyelmét: nem azért gyűltek össze, hogy csupán – az Erdő beszédében különösen hangsúlyos – újraházasodás problémájáról beszéljenek. Az egyházfő azt is hozzátette, hogy a szinódus munkájában nem Erdő felszólalása az egyetlen hivatkozási pont, hanem az „egy a többi nézőpont közül”.

Az ügy hátterét és lehetséges következményeit az aktuális Narancsban vázoljuk fel.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.