Ferenc pápa nyilvánosan tette helyre Erdő Pétert

  • narancs.hu
  • 2015. október 17.

Lélek

A magyar bíboros szerint a melegeket tisztelni kell, de az ő szerelmük nem lehet a családra vonatkozó isteni terv része. A pápa saját kezűleg vágta méretre az esztergomi érseket.

Október 4-én kezdődött a Vatikánban az a három hétig tartó tanácskozás, amelynek témája a család és az egyház kapcsolata. A nyitóbeszédet Erdő Péter bíboros tartotta, akinek szavaira mindenkit meglepve személyesen Ferenc pápa reagált. Az egyházfő ellentmondott a bíborosnak; többek szerint szándékosan hozta kellemetlen helyzetbe Erdőt. A Magyar Narancs aktuális számában részletesen beszámolunk a szinódusról.

Ki nevet a végén?

Ki nevet a végén?

Fotó: Alessandra Tarantino/MTI/AP

A tanácskozást Erdő Péter nyitotta meg. 15 oldalas jelentésében összefoglalta a szinódusi munkadokumentumot, és bemutatta az összeállítása közben felmerült viták eredményét. Ezek a magyar politikai jobboldal bigottjai számára sok esetben tabudöntögetőnek tűnhetnek, hiszen – a Vatikáni Rádió összefoglalója szerint – Erdő például kijelentette, hogy „az egész egyházi közösség feladata, hogy segítse a háborúktól és üldözésektől sújtott családokat”. Ahogy arra is figyelmeztetett, hogy a „homoszexuális hajlamú személyeket” „tisztelettel és tapintattal kell fogadni, elkerülve minden igazságtalan, hátrányos megkülönböztetést”.

Az Erdő által ismertetett jelentés azonban összességében inkább a Vatikán konzervatív szárnyának nézeteihez áll közel. Fenti gondolatát például azzal folytatta, hogy „semmilyen alap nem létezik arra, hogy hasonlóságot, bármilyen, akár távoli analógiát vonjunk a homoszexuális kapcsolatok és a házasságról és a családról alkotott isteni terv között. Teljességgel elfogadhatatlan, hogy az egyház pásztorai nyomásnak legyenek kitéve ebben a tárgyban”.

Még nem tudható, mire jut a szinódus az abortusz, az elvált katolikusok és a melegházasság kérdésében, de a három hétig tartó gyűlés egyik legemlékezetesebb momentuma már megtörtént. Ferenc pápa reakciója ugyanis rendkívüli gesztus, amelyből konzervatív kommen­tárok egyenesen arra következtetnek, hogy Ferenc épp azért tette meg a konzervatív Erdőt főrelátorrá, hogy aztán kellemetlen helyzetbe hozhassa. Felszólalásában a pápa felhívta a szinódus figyelmét: nem azért gyűltek össze, hogy csupán – az Erdő beszédében különösen hangsúlyos – újraházasodás problémájáról beszéljenek. Az egyházfő azt is hozzátette, hogy a szinódus munkájában nem Erdő felszólalása az egyetlen hivatkozási pont, hanem az „egy a többi nézőpont közül”.

Az ügy hátterét és lehetséges következményeit az aktuális Narancsban vázoljuk fel.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.