Fogyókúrás naplók az interneten

"Én ezt nem tanultam"

  • Gergely Zsófia
  • 2011. augusztus 11.

Lélek

Lelkes amatőrök, autodidakta sportemberek és kismamák közül kerülnek ki korunk laikus fitneszsztárjai, köszönhetően a szebb külsőre áhítozó tömegeket összekapcsoló világhálónak. Mások megelégszenek azzal, ha saját akaratukat erősítik fogyókúrás naplóikkal, amelyekből többezernyi fut az interneten.

"Egyre gyakrabban mondják rám, hogy személyi edző vagy szakember, pedig ez a kifejezés pont annyira illik rám, mint a fogászokra vagy a pszichológusokra az orvos megszólítás. Én egyszerűen csak leírom azt, amit tudok, olyan formában, amit mindenki megért. Direkt erősen fogalmazok, de ezek a beszólások kellenek ahhoz, hogy a tartalom kiverje a biztosítékot, és sokan odafigyeljenek rá" - mondja Benedek Bence, aki január óta írja LifeT!lt névre keresztelt blogját diétáról, mozgásról és általában az életmódváltás előnyeiről. Nincs dietetikai vagy sporttal kapcsolatos végzettsége, főállásban egy telekommunikációs cég alkalmazottja, online naplóját pedig eredetileg azért kezdte írni, hátha így végig tudja csinálni a korábban többször félbehagyott edzésprogramját.

Olvasói így először annak lehettek tanúi, amint saját maga lead közel 15 kilót, majd jött a folytatás: elkezdte a sikerén felbuzduló jelentkezőkből kiválasztott embereket is formába hozni. Először egy kinézetével felettébb elégedetlen fiatal nő kapott a virtuális közönség szeme láttára új külsőt, majd egy erősen hízásnak indult férfiról

faragott le 20 kilót

- eközben a blog látogatóinak száma 70-80-ról több ezerre nőtt. "Ez a jövő: fogyás interaktívan, az internetes közösségi média teljes bevonásával. Végigvezetem a 8-10 hetes programokat, élménybeszámolókkal és fotókkal illusztrálva, mert így pontosan követhető az egész folyamat. Bárki könnyen azonosulhat a szereplővel, ezért mások is el fogják kezdeni, mondván, ha a csaj a szomszédból meg tudta csinálni, akkor nekik is menni fog - állítja Bence, akinek azóta privát kliensei is szép számmal akadnak. - A LifeT!lt érdekektől mentesen nevel egészséges életre. Egy eszköz, amivel meg tudom mutatni, hogy nem kellenek a csodaszerek, csak te kellesz hozzá és az elhatározásod" - magyarázza a blogger, aki nem tagadta, hogy naplója a másoknak nyújtott segítségen kívül arra is jó, hogy kiélje exhibicionizmusát. Több szponzornak ajánlkozó vállalat mellett egy médiacég is megtalálta, így július végén elindult az interneten egy új műsor, amelynek főszereplőjeként egy izmosabb testre vágyó jelöltet mentorál. Állítja, hogy ilyen formátum nálunk korábban még nem volt, hiszen - kilépve az internet keretei közül - nyilvános, előre meghirdetett edzéseket is tartanak, hogy többé már ne csak a számítógép előtt ülve, hanem a valóságban is velük tarthasson a közönség.

"A népszerű életmódblogok írói az olvasókból kialakult virtuális csoportban úgynevezett modellszeméllyé válnak, ez egy tipikus szociálpszichológiai jelenség - mondja Török Imre András klinikai szakpszichológus, aki szerint a személyes példának óriási ereje van, ráadásul sokkal jobban szeretünk egy "közülünk való" emberre felnézni, mint egy elismert szaktekintélyre. "Utóbbira sokan hajlamosak rámondani, hogy 'neki könnyű' így kinézni vagy lefogyni, ráadásul a háttérben mindig ott van a feltételezés, hogy esetleg csak a pénz motiválja, hiszen ő ebből él" - teszi hozzá. Ha a blogger az online naplójában még privát dolgaiba is beavat, akkor őt viszont automatikusan személyes ismerősünknek érezzük. "Viszont fennáll a veszély, hogy az úgynevezett viszonyítási személlyé váló bloggert túlságosan magával ragadja ez a tevékenység. Az eredetileg másodlagos motiváció, hogy megörökítse a vele történteket, elsődlegessé válik, és már ebben éli ki magát, ettől vár sikert" - magyarázza a szakpszichológus, aki szerint önmagában az, hogy valaki több száz vagy akár több ezer embert ér el, narcisztikus torzulásokat okozhat a személyiségében, és átalakíthatja az énképét.

"Ez egy óriási iparág, ezért sokan megpróbálnak a közelébe jutni - jelenti ki Katus Attila aerobik-szakedző és életmód-tanácsadó. - A fitnesz-wellness manapság kicsit olyan, mint a foci,

mindenki ért hozzá, mindenki hozzászól

Lehet, hogy az átlagosnál többet tud erről, aki utánaolvas, és erről ír blogot, de ez a tudás a legtöbbször nem lehet elég mély" - állítja a hatszoros aerobik-világbajnok, majd hozzáteszi: "Azért a sportmúlt sem árt, hiszen aki soha nem csinálta, kevéssé lehet alkalmas arra, hogy másoknak tanácsot adjon. Ez egy interdiszciplináris tudás, az anatómiától kezdve a pszichológián át a táplálkozástudományig sok mindenhez érteni kell, ehhez meg nem árt többéves, akár évtizedes gyakorlati tapasztalat, hogy mindez összeálljon." Katus szerint egy neten olvasott edzésterv másolása veszélyes is lehet. "Ha nem sikerül lefogyni, a szakembernek vélt személy életmódprogramjának kudarca demotiválhat, visszavethet" - mondja az aerobik-szakedző.

A szakemberek bevonásával zajló, korszerű táplálkozástani elvekre épített diétában hisz dr. Pados Gyula főorvos, a Szent Imre Kórház lipidológiai profiljának szaktanácsadó főorvosa is. Az interneten laikusok által közzétett módszereket nem szerette volna minősíteni, de mint megjegyezte, fogyást úgyis csak a kalóriabevitel csökkentése eredményezhet. "Szerintem az elhízás kezelésének négy pillére van: a diéta, az életmód-változtatás, a mozgás és a gyógyszeres kezelés. Legfeljebb azon lehet vitatkozni, hogy ezen belül milyen legyen a tápanyag-összetétel, hiszen húsz évig szorgalmazták a zsírszegény diétát, mára pedig vizsgálatok igazolták, hogy a gyorsan felszívódó szénhidrátokban szegény, fehérje- és rostdús diéta jobb" - mondja. A főorvos szerint a manapság felkapott, interneten is terjedő csodadiétákkal legtöbbször csak átmenetileg lehet fogyni. "A legjobb eredményekre orvosi, dietetikusi segítséggel számíthatunk, mivel étvágycsökkentő gyógyszer hiányában fél éven túl nehéz tartani a diétát" - mondja Pados.

Ugyanakkor a netes fogyinaplók is lehetnek - pszichés - mankók a fogyás során - akár írjuk, akár másokét követjük. "Akaraterőt növelő tényező, ha a web nyilvánossága előtt diétázunk, hiszen ha nem sikerül, akkor egy közösség előtt következik be a megszégyenülés" - magyarázza Török Imre András, aki szerint az ilyen jellegű támogatás azért is fontos, mert az egyre nagyobb méreteket öltő elhízásban is alapvetően pszichológiai okok játszanak szerepet. "Tudományosan igazolt tömegjelenség, hogy mára az evés pótkielégüléssé vált, rég nem a létfenntartás, hanem a stresszoldás, illetve az örömszerzés a funkciója" - mondja. Az online nézőközönségnek pedig a szociálpszichológiában társas serkentésnek nevezett hatása van. "Olyan, mintha lenne egy állandó szurkolótáborunk. Ha pedig negatív visszajelzések jönnek, ezek is ösztönözhetnek arra, hogy majd én megmutatom" - teszi hozzá az online felhasználók viselkedésmintáit kutató szakpszichológus.

A fogyinaplók egyre növekvő számából kiindulva sokan számítanak a virtuális serkentésre. A többségében nők által látogatott hoxa.hu portálon összesen 13 ezren jegyzik le a velük történteket, ezen belül a - "babás", illetve a "világ dolgairól írt" - memoárok mellett jelenleg több mint 3000, kifejezetten diétás napló fut. A naponta több mint 80 ezer egyedi látogatóval rendelkező közösségi portálon működik egy "mérlegelő" szolgáltatás: grafikonon is követni lehet, kinek hogyan alakul a testsúlya. "A csoport kialakulásának van varázsa, annak, hogy mások is hozzászólnak a bejegyzésekhez, és végig tanúi az átalakulásnak" - mondja Farkasné T. Gyöngyi, a portál alapítója. Jó esetben ugyanis sokan hamarabb feladják, van, aki már 4-5 bejegyzés után, más pár hónap elteltével hagy fel a naplóírással.

Ezen a portálon kezdte írni, majd saját blogon folytatta alakváltásának történetét Zólyomi-Zsirkai Noémi, aki több mint egy éven keresztül tudósított arról, hogyan adott le szülése után 38 kilót. Minden egyes nap pontosan rögzítette, miből mennyit evett, ez hány kalória, milyen gyakorlatokat végzett. "Nemcsak étrendeket írtam, hanem új recepteket is kikísérleteztem. Szívesen csinálom, mert óriási sikerélmény, mikor jönnek a visszajelzések, hogy mások engem olvasva fogytak le 5-10 vagy akár 30 kilogrammot" - mondja az eredetileg 98 kilóról induló kismama. "Mindenkinek elmondtam, hogy csak a saját tapasztalataimat tudom megosztani, mert én ezt soha nem tanultam." Életmódblogját - amely jelenleg a második gyerek érkezése miatt szünetel - naponta közel kétezren olvasták rendszeresen, és reméli, hogy a látogatók száma tovább fog emelkedni, mikor szülés után "újra csúcsformába lendül". Azóta

saját fogyókúraversenyt is szervezett,

amire közel 120-an jelentkeztek. A gyesen lévő kismama-bloggerre a média is felfigyelt: több magazinban szerepelt fogyástörténetével, látványos előtte-utána fotóival, egy tévécsatorna több műsort készített róla, nemrég egy szakmai nyílt napra már előadóként invitálták. Azért a nyilvánosság várható hátulütőit is megtapasztalta. "Kaptam hideget, meleget. Sokan azzal vádoltak, hogy én magam kerestem meg a médiát, pedig egyszerűen rám találtak. De már a szereplések előtt, a blogolás miatt is bántottak. Azzal, hogy kitárulkozom a világnak, el kell fogadnom, hogy nem szerethet mindenki. Csak ez néha nehéz, főleg, mikor nem engem, hanem a családomat, még a gyerekemet is támadják" - mondja Zólyomi-Zsirkai Noémi.

"Blogot indítani manapság nagyon könnyű, de kitűnni, a kritikus tömeg figyelmét megragadni csak igazán jó tartalommal lehet. Ebből pedig továbbra is kevés van, többen akarnak fogyni, mint ahányan jól tudnak erről írni" - állítja Csótó Mihály, az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ (ITTK) vezető kutatója, aki maga is évek óta vezeti futóblogját. "A fitnesz eredendően népszerű téma, azokat is vonzza, akik csak szórakozásból olvasgatnak. Nincs recept, hogy mitől lesz népszerű egy ilyen oldal, de az őszinteség nagyon meg tudja ragadni az embereket" - magyarázza a kutató, aki szerint ugyanakkor nem árt az óvatosság. "Fontos, hogy a netes tájékozódás közben legyen forráskritikánk, ne higgyünk el mindent, hanem tudjuk értékelni, akár máshonnan is ellenőrizni az információkat. Mint mondja, derült már ki - a blogja alapján csak a szíriai felkelés ikonjaként emlegetett - fiatal leszbikus muszlim nőről, hogy valójában egy negyvenes fehér amerikai férfi, aki egy egyetemi kollégiumi szobából posztolta forradalmi bejegyzéseit." Márpedig a diétás blogoknak is a hitelesség a lényegük, amit nem egyszerű megőrizni, ha valamelyik előszeretettel kattintott oldalon megjelennek a hirdetők. "Amint belép az üzlet, az olvasók elbizonytalanodhatnak, hogy a blogger vajon továbbra is segíteni, motiválni akar-e, vagy inkább már pénzt keresni."

Figyelmébe ajánljuk